Jednou z akcí, kterým se SČS nedávno věnovalo, byl průzkum, zda tito spotřebitelé mají významnější problémy s otevíráním výrobků. Průzkum se uskutečnil v rámci projektu „Senior ombudsman chrání a pomáhá“ dotovaného v roce 2016 Ministerstvem práce a sociálních věcí.
„Takovéto signály jsme z diskuzí se seniory měli“, přibližuje důvod a cíl akce Libor Dupal, ředitel SČS, „konečně i fyzicky zdatná osoba má nezřídka s otevřením obalu problém. Připravili jsme proto a provedli mezi seniory dotazníkový průzkum ohledně jejich konkrétních zkušeností s otevíráním obalů běžných spotřebitelských výrobků, potravinářských i nepotravinářských. A průzkum potvrdil, že senioři mají s otevíráním zabalených výrobků reálné problémy.“
Průzkum proběhl v období od 27. 7. 2016 do 11. 9. 2016 za účasti 133 respondentů (s podporou partnerských seniorských organizací). Další informace poskytuje koordinátorka projektu Lenka Bergmannová: „Možná překvapí, že přestože jsme průzkum prováděli on-line, většinu respondentů (74 %) tvořily ženy. Věkově nejpočetnější skupina respondentů (37 %) byla v rozmezí od 70 do 80 let, za ní následovala skupina od 60 do 65 let (24 %)“. Z dalších výsledků zde jen stručně, jako příklady. Rozsáhlejší komentář SČS k výsledkům průzkumu a analytické počítačové vyhodnocení nabízíme na našich stránkách (ZDE).
Takže, jaký je nejvíce problematický výrobek, u kterého se senioři setkávají s potížemi při otevírání? Asi nepřekvapí, že jsou to plechové konzervy (61 % respondentů), ale těsně je následují výrobky zatavené v plastových obalech (53 %), nápojové láhve (38 %) a další. Konkrétně pojmenované výrobky, které působí potíže, jsou baterie, zubní kartáčky, papírové obaly na mléko a džusy (aluminiový pásek kryjící otvor nejde odtrhnout). Respondenti uvádějí, že musí vyvinout velkou sílu k otevření obalu (61 %), dále se nedaří najít otvírací jazýček či nátrhovou pásku (50 %).
Přestože se v minulých letech zpřísnila legislativa ohledně čitelnosti písma v označení, na 93 % respondentů se domnívá, že mají malé písmo a jsou špatně čitelné a také, že textu na výrobcích je příliš (41 %).
Ze shromážděných dat vyplynulo, že ke zlepšení situace na trhu ve vztahu „senior-obaly“ je nutný inovativní proces, který pojme obaly jako celek. Splnění požadavků, které kladou na obal senioři, by ocenily i další zákaznické skupiny jako matky s dětmi, tělesně handicapovaní i další fyzicky méně disponované osoby. L. Dupal uzavírá, jaké jsou příčiny a hlavně „co dál“: „Ano, průzkum potvrdil, že senioři mají s otevíráním zabalených výrobků reálné problémy. SČS je organizací, která velmi prosazuje používání technických norem, jako nástroje k dosahování a zajištění kvality výrobků a služeb. A daná oblast je dalším příkladem, jak důležité jsou technické normy pro náš každodenní život. Již v roce 2011 byla v Evropě přijata technická specifikace , která stanovuje kritéria a metody zkoušení pro hodnocení snadnosti otevírání spotřebitelského obalu. O situaci na trhu jsme informovali, jak zodpovědné veřejné orgány, tak profesní svazy výrobců a prodejců. V příštím roce chceme na skutečnosti zjištěné v průzkumu navázat a s partnery z výroby i prodeje konzultovat nástroje, jak aplikaci uvedené normy prosazovat a posilovat.“
autor: Tisková zpráva