SOCR ČR: Zhodnocení vývoje velko- a maloobchodu za rok 2013

21.01.2014 15:49

Dle sdělení obchodníků z řad našich členů lze říci, že tržby velko- a maloobchodu se v roce 2013 stabilizovaly a dosáhly úrovně předešlého roku.

SOCR ČR: Zhodnocení vývoje velko- a  maloobchodu za rok 2013
Foto: SOCR ČR
Popisek: SOCR ČR

Tento výsledek považujeme s ohledem na celkovou situaci za pozitivní a věříme, že by v letošním  roce měla být úroveň loňských tržeb alespoň zachována. Významné oživení však stále neočekáváme.

Vlivem intervence ČNB a její následné medializaci panuje zatím ve společnosti poměrně pesimistická nálada. Očekává se zdražení položek napříč celým sortimentem, které jsou do České republiky dováženy, ale i těch, kde je česká výroba závislá na zahraničních subdodavatelích.  

„Jako v uplynulých letech očekáváme i letos velmi náročné konkurenční prostředí.  Vývoj je nyní těžké odhadnout vzhledem k mnoha faktorům (např. kupní síla, vývoj cen komodit, vliv kurzu koruny na dovozy, inflace…), které ho budou ovlivňovat.
Zákazníci jsou v současné době velmi nejistí, reagují silně na cenové akce a nakupují všeobecně velmi opatrně a selektivně. Doufáme ale ve stabilizaci až velmi mírný růst“ říká Zdeněk Juračka, prezident SOCR ČR.

Bohužel k jedinému významnému meziročnímu růstu tržeb v oblasti nepotravinářského zboží došlo v měsíci listopadu, což však bylo ovlivněno zejména intervencí ČNB.

Podle sortimentních okruhů dosáhly i v listopadu nejvyššího růstu tržby prostřednictvím internetu a zásilky, což dokládají i níže uvedené informace.

 

Elektronický obchod

 

Podle očekávání také v uplynulém roce pokračoval růst objemů prodaného zboží a služeb po internetu. Za zboží utratili Češi online 50 miliard korun, za služby dalších 20. Celkově tak oproti roku 2012 došlo k navýšení obratů o více než 15%.

„Rok 2013 hodnotí e-obchodníci jako úspěšný. Zatímco celý maloobchod stagnoval nebo rostl pouze mírně, na internetu se podařilo pokračovat v růstu. Především vánoční období, které začalo letos díky intervenci ČNB nabírat na obrátkách již v listopadu, bylo opravdu úspěšné,“ řekl výkonný ředitel APEK a člen představenstva SOCR ČR Jan Vetyška a dále dodává „Podle našich výzkumů koupilo alespoň jeden Vánoční dárek online 76 % uživatelů internetu.“

Jaký je typický e-nakupující? Nejčastěji utrácí v e-shopech muž ve věku 25 až 34 let se středním nebo vyšším vzdělání. Zajímavé také je, že nejpopulárnější jsou nákupy mezi obyvateli největších a nejmenších obcí v ČR. „Na jedné straně využívají nakupující z největších měst širokých možností doručení zboží (či jeho vyzvednutí). Na straně druhé potom obyvatelé nejmenších obcí využívají toho, že na internetu seženou vše, co v jejich okolí nenajdou a nemusí kvůli tomu podstupovat dlouhé cesty do větších měst,“ hodnotí Jan Vetyška.

A jaká jsou očekávání do roku 2014? „Domníváme se, že růst české e-komerce bude dále pokračovat. Podle našich prvních odhadů by se měl opět pohybovat okolo 15%“, uzavírá výkonný ředitel APEK a člen představenstva SOCR ČR, Jan Vetyška.

 

 

Nový občanský zákoník komplikuje e-shopům život, jaké jsou nejčastější nejasnosti?

 

Nový občanský zákoník (NOZ) řídí životy v Česku již tři týdny a je tedy čas na první reakce internetových prodejců. Ty se dají shrnout do pocitu, že NOZ řadu starých bolestí utišil, ale jiné naopak vyvolal.

A proč si vlastně obchodníci musí takové otázky klást, když tu máme zbrusu novou normu, která měla situaci v e-komerci vyjasnit? Podívejme se v bodech na několik zkrácených výňatků z NOZ spolu s komentáři:

  • Odstoupí-li spotřebitel od smlouvy, vrátí mu podnikatel všechny peněžní prostředky  stejným způsobem – je velmi složité vrátit finanční prostředky spotřebiteli zpět na platební kartu či přes platební portál. V praxi je to někdy až nemožné.
  • Prodávající je povinen poskytnout spotřebiteli obchodní podmínky v aktuálním znění v textové podobě, přičemž nestačí hypertextový odkaz. Tím vzniká otázka, jakým způsobem obchodní podmínky spotřebiteli doručit – buď jako přílohu či dlouhý text na závěr e-mailu potvrzujícího přijetí objednávky. Praktičnost obou způsobů je však velmi diskutabilní.
  • V případě odstoupení od smlouvy není podnikatel povinen vrátit spotřebiteli peníze dříve, než mu spotřebitel zboží předá nebo prokáže, že zboží zpět odeslal. Obchodníkovi tak v případě vyčerpání lhůty 14 dnů na vrácení finančních prostředků nezbude než doufat v řádný stav vraceného zboží – jestliže spotřebitel nejdříve pouze prokáže, že zboží zaslal zpět.
  • Spotřebitel odpovídá za snížení hodnoty zboží, které vzniklo v důsledku nakládání s tímto zbožím jinak, než je nutné s ním nakládat s ohledem na jeho povahu a vlastnosti. Některé výklady tohoto ustanovení ho oslavují jako ochranu podnikatele před půjčováním zboží, není tomu ale naopak? Povaha a vlastnosti pračky jsou přece praní prádla – bude-li tedy spotřebitel 14 dní v pračce prát, prodávající nemá nárok

Tyto čtyři body jsou jen nejčastějším příkladem dotazů, které v současnosti obchodníci v oblasti elektronického obchodu řeší.

„Myslím, že některé úpravy se z pohledu e-komerce v NOZ povedly. Na druhou stranu se na nás provozovatelé e-shopů stále obracejí s řadou nejasností a řekněme nespravedlností,“ konstatuje Jan Vetyška a dále dodává: „Přesto věříme, že se obchodníci se změnami vypořádají a česká e-komerce bude růst minimálně stejným tempem jako dosud.“

reklama

autor: Tisková zpráva

PhDr. Olga Richterová byl položen dotaz

Porodnost

Dobrý den, píšete, co chcete dělat pro zvýšení porodnosti, ale nezapomínáte, že jste už více jak dva roky ve vládě? Co jste zatím pro rodiny udělali? Vždyť i to navýšení rodičovské je nedostatečné a navíc diskriminující. A co je vlastně podle vás hlavní příčinou klesající porodnosti? Koukám, že neod...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

MHMP: Praha podá dvě žádosti o dotace z evropských fondů na vybudování dobíjecích stanic

10:04 MHMP: Praha podá dvě žádosti o dotace z evropských fondů na vybudování dobíjecích stanic

Hlavní město chce podpořit rozvoj elektromobility prostřednictvím dvou projektových záměrů. V případ…