Porozumění a souznění, jež mezi nimi zavládlo, vyústily ve slib, který se nyní naplní: Skladbu společně znovu zahrají ve Dvořákově síni Rudolfina. Dále je na programu orchestrální prvotina Lukáše Hurníka Souvětí pro orchestr a Brahmsova První symfonie c moll. Koncert diriguje šéf tělesa Ondrej Lenárd a přímým přenosem ho vysílá ČRo Vltava.
PROGRAM
Lukáš Hurník
Souvětí pro orchestr
Max Bruch
Koncert pro housle a orchestr č. 1 g moll, op. 26
Johannes Brahms
Symfonie č. 1 c moll, op. 68
Dirigent
Ondrej Lenárd
Sólista
Michael Barenboim, housle
DVOŘÁKOVA SÍŇ RUDOLFINA, PONDĚLÍ 16. BŘEZNA V 19.30 HODIN
Přímý přenos koncertu vysílá ČRo Vltava,
v přestávce uslyšíte rozhovor Ilji Šmída se sólistou večera.
PŘÍŠTÍ KONCERT
pondělí 30. března – Obecní dům – Václav Hudeček, Petr Matěják, Jan Mráček, Josef Špaček, housle; dirigent Tomáš Brauner
Michael Barenboim, housle
Jeden z nejvšestrannějších a nejtalentovanějších umělců své generace má za sebou vystoupení s předními dirigenty a orchestry (Vídeňská filharmonie, Chicago Symphony Orchestra, Komorní orchestr Gustava Mahlera s Pierrem Boulezem, Mnichovská filharmonie s Lorinem Maazelem).
V probíhající sezoně se poprvé představil s Tokijským symfonickým orchestrem (Prokofjevův 2. koncert dirigoval Santtu-Matias Rouvali), se Symfonickým orchestrem Bavorského rozhlasu a dirigentem Marissem Jansonsem), dále s Tonhalle-Orchester Zürich, Orchestre de Chambre de Lausanne a Symfonickým orchestrem Hessenského rozhlasu.
Pod taktovkou Michaela Gielena vystoupil i s dalšími z předních německých orchestrů. Zubin Mehta dirigoval jeho koncerty s Izraelskou filharmonií a Orquesta del Palau de les Arts. Jeho vystoupení s Gulbenkian Orchestra řídil David Zinman. Na festivalu v Perthu uvedl Mozartovy koncerty č. 4 a 5 v doprovodu orchestru Akademie sv. Martina v polích. V létě 2013 zahrál na festivalu v Granadě s Orchestrem milánské Scaly a dirigentem Christophem Eschenbachem.
Jako komorní hráč pravidelně účinkuje na předních evropských festivalech. Jeho uměleckými partnery jsou např. Guy Braunstein, Frans Helmerson, Nobuko Imai, Daniel Barenboim, Jelena Baškirovová, Denis Kozhukhin, Alisa Weilersteinová a Nikolaj Znaider.
Angažuje se též v oblasti soudobé hudby. Pravidelně uvádí díla Elliotta Cartera, Salvatore Sciarrina a Pierra Bouleze. V letošním roce plánuje řadu projektů k Boulezovým 90. narozeninám.
Michael Barenboim se narodil v Paříži (1985) a na housle hraje od sedmi let. Vysokou školu absolvoval v severoněmeckém Rostocku, na pařížské Sorbonně studoval filozofii. Od roku 2003 je koncertním mistrem Orchestru Západo-východní divan. Také působí jako primárius Kvarteta Erlenbusch, které založil roku 2005.
Rozhovor s dirigentem Tomášem Braunerem
(úryvky z textu přinese Týdeník Rozhlas ze dne 23. března v rubrice „Radioraport“)
V hlavní roli 30. březnového večera v Obecním domě budou housle. Dokázal byste vyjádřit pocity, připomenout vjemy a zážitky, které si s tímto nástrojem spojujete?
Vždy znovu si uvědomuji, jak rozmanité mohou housle být. Jsou pro mě dokonalým nástrojem, neuvěřitelně tvárným, zvukomalebným. Jak se na nich dá měnit barva a síla tónu! Nabízejí celou škálu možností, jak tvořit tón či potřebné zvuky dle předpisu skladeb. Zároveň obdivuji virtuozitu houslistů, která mnohdy nezná hranic. A žasnu, kolik je jenom u nás mladých nadějných virtuosů, kteří se úspěšně prosazují v tuzemsku i ve světě. Především si ovšem tento nástroj spojuji se svou krásnou ženou, houslistkou.
Jestli příslušníci našeho národa nezaváhají při jmenování známého houslisty, pak je to díky Václavu Hudečkovi. Vybavíte si, kdy jste ho poprvé zaznamenal vy?
Už jako malý kluk jsem miloval a stále dokola si pouštěl LP desku s houslovými koncerty Petra Iljiče Čajkovského a Jeana Sibelia právě s Václavem Hudečkem. Pro mě je to nepřekonatelná nahrávka.
Předpokládám, že už jste spolupracovali. Při jakých příležitostech?
Ano. Před třemi lety jsem se potkal nejen s Václavem Hudečkem, ale i s dalšími skvělými interprety, které tentokrát uslyšíme v Obecním domě, tedy Petrem Matějákem, Janem Mráčkem a Josefem Špačkem, na hudebním festivalu Svátky hudby. Jsem za to moc rád a upřímně si vážím toho, že jsme s Václavem od té doby přátelé a měli jsme už řadu dalších společných vystoupení.
Sezona 14/15 vám mj. přinesla titul – a zejména činnost! – hlavního hostujícího dirigenta SOČRu. Co všechno jste společně zvládli?
Zahajovací koncert nové abonentní řady SOČRu v Obecním domě s podtitulem „Nové horizonty“, koncert v Rudolfinu se Štefanem Kocánem, Václavem Hudečkem a Jitkou Hosprovou nebo předvánoční „Bizet Gala“ s pěvci Jolanou Fogašovou, Svatoplukem Semem a Richardem Samkem v Kongresovém centru.
Které z nadcházejících projektů pro vás znamenají příjemné úkoly, či přímo výzvy?
Jeden obzvlášť velký projekt mě zaměstnává – a naplňuje – právě v těchto dnech: Se SOČRem jsme zahájili natáčení kompletních klavírních koncertů Bohuslava Martinů s našimi předními pianisty. Jde o náročný úkol rozplánovaný do celého roku (ostatně každý „Martinů“ představuje pro dirigenty velkou výzvu). Snad se dílo vydaří a můžeme se už teď těšit na výsledek v podobě kompaktního disku, který by měl vyjít v závěru roku 2015.
Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tisková zpráva