SŽDC: Lidé chtějí na letiště jezdit vlakem

20.09.2016 9:07

Výstavba železnice na pražské Letiště Václava Havla má významnou podporu mezi cestujícími. Vyplývá to z exkluzivního průzkumu veřejného mínění, který pro Správu železniční dopravní cesty připravila agentura Talk. Železnici uvedlo jako nejlepší způsob přepravy na letiště 50,9 % dotázaných. Druhým nejpopulárnějším dopravním prostředkem je metro s podporou 16,4 %. Aktuálně dostupné možnosti přepravy považuje za dostačující pouze pětina cestujících.

SŽDC: Lidé chtějí na letiště jezdit vlakem
Foto: szdc.cz
Popisek: Správa železniční dopravní cesty

Na nejvýznamnější české mezinárodní letiště vede stále pouze jedna cesta: po silnici. Poslední část trasy je tedy nutné zdolat autobusem, osobním vozem či taxíkem. Tyto způsoby dopravy přitom podle průzkumu rozhodně nepatří mezi preferované. Automobil upřednostňuje 9,2 %, autobus 7,1 % a taxi pouze 4,6 % respondentů. Průzkum zároveň odhalil, že aktuální dopravní obslužnost letiště nemotivuje cestující k využití hromadné dopravy. Většina lidí dnes přijíždí na letiště osobní dopravou a pouze dvě pětiny autobusem.

Cesta na letiště zabrala dotázaným průměrně 102 minut. Průzkum přitom poukázal na to, že s narůstající dobou přepravy stoupá i preference železničního spojení. Ze skupiny cestujících, kteří na letiště cestovali 90 a více minut, by téměř dvě třetiny nejraději přesedly do vlaku.

Průzkum veřejného mínění proběhl mezi 20. a 29. srpnem 2016 přímo v odletových halách terminálů 1 a 2 Letiště Václava Havla v Praze. Na otázky odpovědělo celkem 1016 cestujících.

Správa železniční dopravní cesty pokračuje v přípravě projektu Modernizace trati Praha – Kladno s připojením Letiště Václava Havla. Rok po schválení definitivní varianty trati věnuje nejvíce času a energie inženýrské činnosti a hledání kompromisních řešení pro nedořešené oblasti. S ohledem na komplikovanost a lokální specifika této důležité infrastrukturní stavby SŽDC rozdělila projekt na dílčí stavby a postupuje v každém úseku trati individuálně.

SŽDC realizuje projektovou přípravu k variantě „R1spěš“, kterou vybrala v červenci 2015 Centrální komise Ministerstva dopravy ČR na základě studie proveditelnosti. Tato varianta spočívá v modernizaci stávající trati mezi pražským Masarykovým nádražím a Kladnem, s vybudováním odbočky na Letiště Václava Havla z železniční stanice Praha-Ruzyně. Trať by měla být v celém úseku dvoukolejná a elektrifikovaná. Ve špičce tak na ni bude možné vypravit z Kladna až 6 párů osobních a spěšných vlaků za hodinu. Stejný počet osobních vlaků by měl spojit ruzyňské letiště s centrem Prahy.

Železnice reprezentuje rychlou, efektivní, kapacitní a komfortní hromadnou dopravní infrastrukturu, proto propojuje s mezinárodními letišti převážnou většinu evropských velkoměst. Modernizace trati Praha – Kladno s připojením Letiště Václava Havla má dva hlavní cíle: připojit letiště na železnici a zlepšit stávající vlakovou dopravu mezi Prahou a Kladnem, největší středočeskou aglomerací s nejvyšším počtem dojíždějících.

Letiště Václava Havla zaměstnává přes 10 000 lidí, každoročně odbaví přes 10 milionů cestujících a v následujících letech počítá s růstovou prognózou. Železniční spojení je tedy i nezbytnou infrastrukturní odpovědí na předpokládaný rozvoj letecké dopravy v ČR.

reklama

autor: Tisková zpráva

Mgr. Karel Krejza byl položen dotaz

Naše obrana

Jak bude ČR dál podporovat Ukrajinu, když jsou naše zásoby vyčerpány (tvrdí to Černochová)? A kde se najednou vzaly finance na nákup další munice? Zajímalo by mě taky, nakolik jsme zásobeni sami pro sebe a jestli máme vůbec dost velkou armádu (asi ne, když se uvažuje o obnovení povinné vojny)? Proto...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

ČOI: Hračka na baterie „Pistole LN 320/305“, která představuje vážné riziko

7:02 ČOI: Hračka na baterie „Pistole LN 320/305“, která představuje vážné riziko

Česká obchodní inspekce zjistila, že na tuzemském trhu je v nabídce výrobek, který představuje vážné…