Sdružení obrany spotřebitelů varuje před praktikami energetických společností

01.05.2015 12:56

Sdružení obrany spotřebitelů Moravy a Slezska, z. s. v poslední době řeší opět více případy v oblasti praktik používaných společnostmi dodávající energie. Již tradičně jsou největší problémy se společnostmi, které jako způsob uzavírání smluv o dodávkách energií využívají podomní prodej. Nejohroženější skupinou jsou přitom senioři.

Sdružení obrany spotřebitelů varuje před praktikami energetických společností
Foto: sos-msk.cz
Popisek: Sdružení ochrany spotřebitelů Moravy a Slezska

V PŘÍPADĚ, ŽE SE BUDETE CÍTIT PRODEJCI OBTĚŽOVÁNI, KONTAKTUJTE NA BEZPLATNÉ TELEFONNÍ LINCE MĚSTSKOU POLICII VSETÍN 156.

Podle našich zkušeností z poraden víme, že řada těchto společností využívá nekalých obchodních praktik. Jejich obchodní zástupci se vydávají za pracovníky jiných společností, či zaměstnance státních úřadů, než ve skutečnosti jsou, klamou zákazníky o povaze smlouvy, která jim je předkládána, či si vymýšlejí různé další záminky, tak aby se dostali k údajům svých potenciálních obětí, které poté zneužijí k podvodnému uzavření smlouvy... Často také obcházejí zákaz podomního prodeje, který přijala, jako reakci na výše uvedené problémy, již řada měst a obcí v České republice.

V Moravskoslezském a Zlínském kraji aktuálně zaznamenáváme zvýšený počet dotazů, týkající se praktik společnosti Comfort Energy.

Kromě smlouvy o dodávkách energií uzavírá s lidmi také kupní smlouvy na 5 ks Led žárovek za zvýhodněnou cenu 1 Kč. Na tomto by nebylo nic divného ani nekalého. Dalo by se to považovat za klasickou marketingovou metodu.

Lidé slyší na různé dárečky a často to bývá silný motiv pro uzavření smlouvy.
Problémem je, že zákazník tímto uzavírá dvě na sobě závislé smlouvy (i přesto, že ve smlouvě o dodávkách energií se mluví o opaku).
Když totiž zákazník využije svého práva, které mu dává energetický zákon, tedy odstoupí od smlouvy o dodávkách energií ve lhůtě až 5 dnů do zahájení dodávek, dojde po lhůtě určené k odstoupení od kupní smlouvy na žárovky (30dnů) ke změně ceny žárovek na 2000,- Kč.

Podstatné je, že spotřebiteli není dáno právo odstoupit od kupní smlouvy na žárovky ve stejných lhůtách, jako mu to umožňuje Energetický zákon u smlouvy o dodávkách energií. Tuto zvýšenou „kupní cenu“ pak společnost po lidech vymáhá prostřednictvím výzev k zaplacení, posílá složenky a lidi zastrašuje dalšími sankcemi, které jsou sjednané pro případ, že zákazník 2000,- Kč neuhradí.

Účel takto sjednaných smluv je, dle názoru SOS MaS, z.s. evidentní. V prvé řadě odradit zákazníka od využití práva na odstoupení od smlouvy, za druhé sankcionovat ty, kteří toto právo využijí.

Problém vidí SOS MaS, z.s. v tom, že Energetický zákon stanoví, že spotřebitel může odstoupit od smlouvy uzavřené při podomním prodeji ve lhůtě stanovené tímto zákonem bez jakékoliv sankce. Požadavek na zaplacení částky 2000,- Kč za žárovky, bez současné možnosti žárovky ve stejné lhůtě vrátit, je však podle názoru SOS MaS, z. s, možno považovat za sankci za toto odstoupení a je tudíž v přímém rozporu se zákonem č. 458/2000 Sb. Zákon o podmínkách podnikání a o výkonu státní správy v energetických odvětvích a o změně některých zákonů, konkrétně ustanovení §11a odst. 2, jehož účelem je ochrana spotřebitele jako slabší strany smlouvy při podomním prodeji.

Sdružení obrany spotřebitelů Moravy a Slezska, z. s. rozhodně vítá to, že spotřebitelé mají možnost si svého dodavatele energií vybrat z poměrně široké nabídky. Spotřebitelé by se však neměli o změně dodavatele rozhodovat pouze na základě tvrzení podomního prodejce, které může být zavádějící, ale na základě objektivních informací. Na stránkách Energetického regulačního úřadu www.eru.cz spotřebitel nalezne nezávislé srovnávací kalkulačky, díky kterým si může udělat obrázek o nabídkách společností aktuálně působících na našem trhu.

Zvláště seniory pak varujeme před uzavíráním smluv při podomním prodeji obecně, jedná se o jeden z nejrizikovějších způsobů uzavírání smluv vůbec.

Marcela Reichelová, předsedkyně Sdružení obrany spotřebitelů Moravy a Slezska z. s., reichelova@sos-msk.cz, tel. 602 722 584.

Sdružení obrany spotřebitelů Moravy a Slezska, z.s. je nezávislý, neziskový spolek, hájící zájmy spotřebitelů. Poskytuje základní informace o reklamačním řízení, o délce záruční doby, lhůtě k vyřízení reklamace nebo podmínkách odstoupení od kupní smlouvy nejen na internetovém serveru ww.sos-msk.cz, emailové adrese: poradna@sos-msk.cz nebo na poradenské lince 608 722 582, ale také ve svých poradnách, které provozuje v městech Moravskoslezského, Olomouckého, Zlínského, Jihomoravského a Pardubického kraje. Kromě poradenství realizuje řadu dalších aktivit, zaměřených na zlepšení postavení spotřebitelů a spolupracuje s řadou dalších neziskových organizací, které prosazují a obhajují práva a zájmy občanů.

Tel/fax.596 111 252, mobil 606 832 280
ostrava@sos-msk.cz

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

migrační pakt

Paní poslankyně mám tento dotaz. Je vůbec možné, aby ministr vnitra Rakušan schválil migrační pakt v Bruselu, aniž by to předtím projednala poslanecká sněmovna. Vy poslanci, které jsme si my občané zvolili, aby vedli a spravovali tuto zem, ku prospěchu nás občanů, kteří si vás platíme, přece nejde o...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Památník Lidice: Prohlášení k uspořádání veřejné sbírky na restaurování Památníku dětských obětí války

19:15 Památník Lidice: Prohlášení k uspořádání veřejné sbírky na restaurování Památníku dětských obětí války

Protože se k našemu rozhodnutí uspořádat veřejnou sbírku na restaurování Památníku dětských obětí vá…