V Národním divadle moravskoslezském bude program zahájen ve středu 29. 6. 2016 hned dvěma premiérami!
Nejprve bude v 18.30 hodin uvedeno dílo vědce Petra Cíglera z České republiky – konkrétně jeho první opera s rekordně dlouhým názvem Táhlý zvlněný pohyb podélného předmětu. Opera zkoumá vztah mezi ženou, mužem a chřestýšem ve společném domě. Dochází mezi nimi k setkáním plným porozumění, napětí i nelítostných bitek, k setkáním poznamenaným táhlými a zvlněnými pohyby i nesmírně rychlými a přímými výpady. „Zajímají nás také rozdíly mezi nejednáním, pomalým jednáním a rychlým jednáním. Také interakce dvou vzájemně lehce posunutých nebo lehce zdvojených subjektů nebo objektů – hlasů, zvuků, lidí, situací a podobně,“ uvádí Petr Cígler. Opera vznikla na objednávku Ostravského centra nové hudby.
Ve 20.30 se dále diváci mohou těšit na inscenaci No. 42 (In the Alps) (V Alpách) zkušeného operního tvůrce z Velké Británie Richarda Ayrese. Jeho hudba se vyznačuje humorem, nadsázkou, přehršlí nápadů i precizní prací s instrumentálním zvukem. Divadelní dobrodružství má v rukou jediná zpěvačka – Lydia Brotherton. Ta ztvární roli Dívky (soprán), která jako nemluvně uvízla na nedostupném vrcholu hory, a naučí ji zpívat horská zvířena. „No. 42 (In the Alps) je snad nejpřiléhavěji možné označit za melodrama. Slučuje v sobě mnoho témat, která mě fascinují: vztah písemné a hudební narace, dějiny opery, ranou kinematografii a divadelní postupy devatenáctého století, stejně jako folklórní a populární hudbu alpských oblastí,“ říká Richard Ayres.
Festival bude završen 30. června v 18.30 hodin v Divadle Jiřího Myrona
Legendární řecký skladatel Iannis Xenakis, který celý svůj umělecký život prožil ve Francii, bude v Ostravě prezentován trilogií Oresteia, která odráží skladatelovo nadšení pro svět antiky a je komponována na motivy stejnojmenné Aischylovy tragédie. Xenakisova Oresteia se vymyká jednoznačnému žánrovému zařazení: mnohem více než zhudebněním Aischylovy trilogie je skladatelovou re-imaginací řeckého dramatu a fantazií nad antickým textem. Od kusých zpráv a domněnek, které máme o tom, jak ve skutečnosti představení klasických řeckých her vypadalo, se Xenakis odrazil k vytvoření tvaru, který vedle sebe staví avantgardní a archaizující kompoziční techniky, časoměrnou deklamaci sboru a strhující rytmickou komplexnost, inspiraci japonským obřadním divadlem a virtuózní barytonové sólo i neméně náročný part bicích nástrojů, který je doprovází. Spojuje zpěv, tanec a instrumentální hudbu do temného spektáklu, plného syrové energie. Opera Oresteia se uvádí včetně skladeb Kassandra a Bohyně Athéna. Se sbory pracuje v opeře Jurij Galatenko.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tisková zpráva