Skupina ČD zůstává v pololetí 2015 zisková

05.09.2015 16:20

Skupina České dráhy vykázala podle mezinárodních účetních standardů (IFRS) za první pololetí letošního roku čistý zisk 102 milionů korun.

Skupina ČD zůstává v pololetí 2015 zisková
Foto: red
Popisek: ČD - logo

Pozitivně se do výsledku promítlo hospodaření osobní dopravy, kde meziročně rostly tržby (o 245 milionů na 10,5 miliardy korun) i přepravní výkon (o 101 milionů na 3,48 miliardy osobokilometrů) a také ziskový segment nákladní dopravy. Přes masivní výlukovou činnost se národnímu dopravci podařilo udržet počty cestujících na loňských číslech (85,5 milionů). ČD Cargo bojovalo především se silniční konkurencí.

„Jsem přesvědčen, že cestující vnímají pozitivní změny v kvalitě našich služeb,“ vysvětluje předseda Představenstva ČD, a.s., Pavel Krtek. “Proto chápou i dočasné nepohodlí, které přinášejí stavby na železniční infrastruktuře v majetku SŽDC. Za to jim musím poděkovat. Současný počet výluk nemá v historii obdoby, potýkáme se s problémy se zajištěním dostatečného počtu náhradních autobusů, se zpožděními a omezením některých služeb, jako je třeba přeprava kol a větších zavazadel.“

Ze statistiky vyplývá, že se v prvním pololetí opět prodloužila vzdálenost, na kterou zákazníci s národním dopravcem cestují, a zároveň se zvýšila i průměrná obsazenost nabízené kapacity vlaků. Provozní hospodářský výsledek před odpisy (ukazatel EBITDA) vykázal třináctiprocentní meziroční nárůst, to je o 292 milionů korun. „Díky vyšším tržbám a úsporám režijních nákladů se podařilo v segmentu osobní dopravy snížit dle IFRS ztrátu z loňských 262 na letošních 78 milionů korun. To je více než sedmdesátiprocentní meziroční zlepšení. Dosáhli jsme toho přes to, že jsme investovali dalších 1,8 miliardy do modernizace vozidel, čímž se logicky zvýšily také odpisy,“ shrnuje předseda Pavel Krtek.

Na liberalizovaném trhu železniční nákladní dopravy jsme také obstáli, a to i přes silné konkurenční prostředí, v němž se ostatní železniční dopravci soustředí především na profitabilní přepravy ucelených vlaků. Navzdory nenaplnění plánovaného objemu přeprav jednotlivých vozových zásilek realizoval segment nákladní dopravy za první pololetí letošního roku čistý zisk dle IFRS ve výši 216 milionů korun. Pokles objemu přeprav jednotlivých vozových zásilek v tomto období je dán především snížením konkurenceschopnosti nákladního dopravce vůči silniční kamionové dopravě, která těží mimo jiné z aktuálně nízkých cen pohonných hmot.

„Naše největší dceřiná společnost ČD Cargo v prvním pololetí hospodařila dle IFRS se ziskem, což je pozitivní. Problém ale vidím v poklesu tržeb, především v oblasti jednotlivých vozových zásilek. Hospodaření Carga má pochopitelně zásadní vliv na výsledek celé Skupiny ČD, proto se musíme bavit o dalších možnostech posílení konkurenceschopnosti železnice vůči silniční dopravě, kde není například nutné platit poplatky za používání silnic nižších tříd, zatímco ČD Cargo platí za každý ujetý kilometr, a to i na regionálních tratích,“ dodává Pavel Krtek.

Ostatní klíčové dceřiné společnosti hospodařily s mírně vyšším ziskem než loni. Cílem managementu Českých drah je další zkvalitňování jejich služeb a zvyšování provozní ziskovosti.

reklama

autor: Tisková zpráva

Ing. Miroslav Balatka byl položen dotaz

Můžete definovat, co je dezinformace?

Všichni o nich mluví, ale co to přesně je? Třeba za covidu jsme byly svědky toho, jak se měnilo, co je pravda a co dezinformace

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

ČEZ: Temelínské cyklobusy zahájily sezónu

10:04 ČEZ: Temelínské cyklobusy zahájily sezónu

Do práce v autobuse, zpátky domů na kole. Také letos mohou zaměstnanci elektrárny k dopravě do práce…