Správa železniční dopravní cesty: Opravy železničních tratí pomáhají v boji proti hluku

27.09.2017 20:11

Ke snižování hluku z železničního provozu přispívají nejen modernizace tratí spojené s kompletní výměnou kolejí v rámci celkových úprav tratě. Pozitivně může jeho hladinu ovlivnit i souvislá výměna ojetých kolejnic se zhoršenými technickými parametry ve spojení s obnovou jejich upevnění k pražcům. Potvrzují to zkušenosti z tratě Praha – Beroun.

Správa železniční dopravní cesty: Opravy železničních tratí pomáhají v boji proti hluku
Foto: szdc.cz
Popisek: Správa železniční dopravní cesty

Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) již téměř dokončila modernizaci všech tranzitních koridorů a také řady významných uzlů. Zásadní přestavba ještě v blízké budoucnosti čeká například úseky Praha – Beroun a Lysá nad Labem – Velký Osek, na nichž docházelo i vzhledem k jejich technickému stavu k nárůstu hluku.

Ze strany místních obyvatel, samospráv i hygienické služby opakovaně zazníval požadavek na rychlé a účinné omezení této hlukové zátěže. Konkrétně v případě spojnice Prahy a Berouna podél řeky Berounky tak byla především v posledních třech letech provedena výměna kolejnic na více než polovině tratě. Nové kolejnice se přitom vzhledem ke své životnosti využijí v daném úseku i při budoucí modernizaci. Jen letos se potřebné úpravy prováděly mezi pražským Smíchovem a Radotínem nebo Karlštejnem a Berounem. V Černošicích pak došlo k poklesu hlukové zátěže i vlivem opravného broušení kolejnic v loňském roce.

Na základě opakovaných měření hluku se ukázalo, že rozsah redukce hlukové zátěže v důsledku opravných prací může kolísat, a to zejména v závislosti na původním stavu a parametrech tratě. Už pokles o tři až pět decibelů je velmi pozitivní, neboť je postřehnutelný i lidským uchem. Například v pražské Malé Chuchli, tedy v úseku mezi stanicemi Praha-Smíchov a Praha-Radotín, byl vliv opravných prací opravdu markantní, když došlo ke snížení ekvivalentní hladiny hluku (porovnávané s limitem) o více než deset decibelů, a to pouze zlepšením parametrů infrastruktury. Původní hodnoty zvukové expozice jednotlivých průjezdů vlaků přitom dosahovaly až sto decibelů.

Jestliže na neopravené trati bylo z hlediska hlukových emisí víceméně lhostejné, jaký typ vlaku po ní jede, nyní patří mezi nejtišší vlaky patrové příměstské jednotky CityElefant se snížením zvukové expozice v průměru o 17 decibelů, následují je expresy a rychlíky s převahou modernizovaných vozů (–13 decibelů). Emise z provozu o něco hlučnějších nákladních vlaků poklesly o přibližně čtyři decibely.

SŽDC se díky těmto výsledkům potvrdil význam provádění opravných prací většího rozsahu všude tam, kde je to nezbytné. Dochází totiž nejen ke zlepšení stavu drážní infrastruktury, ale i ke znatelnému snížení hlukové zátěže od projíždějících vlaků. To je dobrá zpráva pro všechny obyvatele bydlící v sousedství železničních tratí.   

reklama

autor: Tisková zpráva

PhDr. Olga Richterová byl položen dotaz

Porodnost

Dobrý den, píšete, co chcete dělat pro zvýšení porodnosti, ale nezapomínáte, že jste už více jak dva roky ve vládě? Co jste zatím pro rodiny udělali? Vždyť i to navýšení rodičovské je nedostatečné a navíc diskriminující. A co je vlastně podle vás hlavní příčinou klesající porodnosti? Koukám, že neod...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Nadace ČEZ: V obci Plchovice obnovili ovocný sad

13:04 Nadace ČEZ: V obci Plchovice obnovili ovocný sad

Výsadbou nových stromů v obci Plchovice obnoví sad, který zde byl původně. A nejen to, nové stromy b…