Stále více bank vyžaduje kvůli tvorbě duplikátů smluv biometrický podpis

26.11.2014 8:11 | Zprávy

Zatímco objem ověřených digitálních dokumentů vzrostl u firem i státních úřadů za posledních 5 let o desítky procent, pro běžné občany byla donedávna certifikovaná digitální komunikace ještě relativní novinkou. Elektronickou dokumentaci však nově začínají prosazovat také banky a pojišťovny, ochota pracovat s e-dokumenty proto stoupá i u fyzických osob.

Stále více bank vyžaduje kvůli tvorbě duplikátů smluv biometrický podpis
Foto: Archiv
Popisek: Ilustrační foto

Stále více státních úřadů i komerčních subjektů využívá podle odborníků při administrativě ověřenou elektronickou dokumentaci. Nejčastěji se v Česku komunikuje přes datové schránky a dokumenty podepsané certifikovaným nebo biometrickým podpisem. „V roce 2014 obdržela Finanční správa České republiky přes 2 700 000 ověřených datových zpráv a dokumentů. U daňového přiznání fyzických osob činí podíl digitálních dokumentů zatím jen 5 %, naopak u přiznání DPH obdržíme elektronicky až tři čtvrtiny formulářů,“ potvrzuje trend Jitka Ježková, tisková mluvčí Generálního finančního ředitelství. Oblíbenost digitálního podání potvrzují i zástupci místní samosprávy. „Firmy a podnikatelé řeší přes internet nejčastěji dopravní administrativu, správní řízení a insolvenční agendu. Stále častěji se setkáváme i s elektronicky podepsanými fakturami,“ souhlasí tiskový mluvčí Magistrátu města Brna Pavel Žára. Podobný trend zaznamenal i pražský magistrát, kam občané digitálně podávají i oznámení o shromáždění a veřejných sbírkách. Ročně zde přitom úředníci přijmou a vydají průměrně přes 400 tisíc elektronických dokumentů.

Rostoucí zájem o certifikovanou elektronickou komunikaci má více příčin. Některé firmy a podnikatele vede k založení datových schránek a elektronických podpisů zákonná povinnost, jiní si je pořizují z čistě praktických důvodů. „Elektronické podpisy využíváme nejen při styku s úřady, ale především při komunikaci s našimi koncovými zákazníky, kterým takto autorizujeme vystavené daňové doklady. Práce s digitálními dokumenty se dá z velké části automatizovat, čímž se výrazně snižuje časová náročnost  zpracování daňových dokladů na straně zákazníka. Tím ve výsledku ušetří nemalé finanční prostředky,“ vysvětluje Martin Holoubek ze společnosti Activa, jedničky na trhu v oblasti poskytování služeb a vybavení pro kanceláře. Z právního hlediska má navíc certifikovaná agenda vysokou důvěryhodnost a důkazní váhu, protože ji nelze nijak z falšovat či pozměňovat. Podle Holoubka firmy ušetří také náklady na tisk, poštovní rozesílku a fyzickou archivaci dokumentů.

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

Mgr. Richard Brabec byl položen dotaz

Proč jste proti vzniku NP Křivoklátsko?

V čem je problém? Podle mě, je dobře, že vznikají NP, přeci jen přírodu je třeba chránit, než si ji úplně zničíme - samozřejmě všeho s mírou. To zelené šílenství a ekoaktivisty (spíše ekoteroristy) neuznávám, ale proč bránit vzniku národního parku?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Zoo Ostrava: Chovatelka Zoo v supím ráji

22:33 Zoo Ostrava: Chovatelka Zoo v supím ráji

Tři dubnové týdny strávila chovatelka Zoo Ostrava Kateřina Nováčková na venkově ve Walesu. V malé ob…