Turistický spolek Lipenska: Obec Loučovice začala vyvážet nepořádek ze Spirova kanálu

13.07.2020 17:05

Obec Loučovice započala s revitalizací zdejšího Spirova kanálu. Rekonstrukce 1,6 dlouhého kamenného kanálu, která je spojená s likvidací ekologické zátěže produkované zdejší papírnou v 70. a 80. letech minulého století, bude stát zhruba 39 milionů korun s daní.

Turistický spolek Lipenska: Obec Loučovice začala vyvážet nepořádek ze Spirova kanálu
Foto: tslipenska.cz
Popisek: Turistický spolek Lipenska - logo

Většinu nákladů pokryje dotace ze Státního fondu  životního prostředí. „Naším záměrem je v první etapě pomocí dotace zlikvidovat ekologickou zátěž z této zavážky. Ve druhé části projektu bychom se pak mohli pustit do projektování úprav kanálu tak, aby mohl sloužit nejen k turistickým  účelům,“ uvádí loučovický starosta Jan Kubík. Kanál byl původně 1,6 kilometru dlouhý, 5 metrů široký a 3 metry hluboký, celý byl skládaný z kamene. 

Projekt revitalizace památky, která se svým významem může vzdáleně podobat i Schwarzenberskému kanálu, bude trvat do září příštího roku. Vedle kanálu by v následujících letech měla v režii Jihočeského kraje vzniknout další část Vltavské cyklostezky. Spirův kanál vede vedle současné silnice od Loučovického jezu až ke Spirově elektrárně ve Vyšším Brodě. Dílo vznikalo na přelomu 19. a 20. století. V 70. letech byl ale kanál zavezen odpadem z papíren.

Před rokem 1989 měly Loučovice na Lipensku své specifické postavení, byly hlavním regionálním zaměstnavatelem. Fungovaly zde dvě papírny a velký dřevozpracující závod. Bylo zde zhruba 1000 pracovních míst. Po roce 1989 došlo k privatizaci papíren, následné několikanásobné změně majitelů. Postupně se zde omezoval provoz, až v roce 2010 úplně zanikl.  V krátkém čase přestala fungovat i pila. S odchodem stovek pracovníků zanikly i služby, které souvisí s většími průmyslovými provozy. Dnes jsou bývalé papírny srovnány se zemí a Loučovice čekají na svůj restart v podobě projektů spojených s cestovním ruchem.

Osud Loučovic je typický pro celé Lipensko. Zánik tisíců pracovník míst, stěhování celých rodin za prací mimo region a mladí po studiích se již nechtějí vracet, protože zde není práce a ve městě je život jednodušší. Od poloviny devadesátých let tady zaniklo přes 4000 pracovních míst, přičemž za posledních 10 let to bylo 1500 pracovních míst.  Když se tohle stane na Ostravsku horníkům, tak jsou stávky, bouří se odborové organizace a vyvolává to potřeby řešení na té nejvyšší vládní úrovni. Vše pod drobnohledem médií. Tady u nás v příhraničí přišlo o práci přes 4000 lidí, celá třetina obyvatel se odsud vystěhovala a nikoho to vlastně nezajímá. Jediné co zde na Lipensku zbývá,  je cestovní ruch a my víme, že dokud v ČR nemáme pořádný zákon o cestovním ruchu jako třeba v Rakousku, nikdo to za region řešit nebude. Všichni se zde snaží co  mohou. Věřím, že například propojení Lipna a Loučovic za účelem větší turistické atraktivity regionu, by přineslo nejenom nová pracovní místa, ale i bývalou prosperitu,“ popsal lipenskou situaci Jiří Mánek, předseda Turistického spolku Lipenska, který se stará o rozvoj turismu na celém Lipensku od Stožce po Rožmberk. 

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

Mgr. Ing. Taťána Malá byl položen dotaz

znásilnění

Dobrý den, prý pro novou definici znásilnění hlasovalo 169 poslanců. A co ten zbytek? To byl někdo proti? Zajímalo by mě kdo. A ještě víc by mě zajímalo, jak to bude vypadat v praxi. Jak bude oběť prokazovat, že říkala ne? A zvyšují se s novelou i tresty za znásilnění, protože když občas slyším o ně...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Ředitelství vodních cest: Velká plavidla mohou nově bezpečně přečkat povodeň u modernizovaného ochranného stání u Lovosic na Labi

13:21 Ředitelství vodních cest: Velká plavidla mohou nově bezpečně přečkat povodeň u modernizovaného ochranného stání u Lovosic na Labi

Ředitelství vodních cest ČR uvedlo do plného provozu modernizované ochranné stání pro velká plavidla…