Tým silniční bezpečnosti: Další ročník projektu „Učme se přežít“ právě odstartoval

15.04.2016 16:20

Další ročník projektu „Učme se přežít“ právě odstartoval. Letos se uskuteční celkem 17 zdokonalovacích kurzů pro motocyklisty. Příležitost dostanou i učitelé autoškol a zkušební komisaři.

Tým silniční bezpečnosti: Další ročník projektu „Učme se přežít“ právě odstartoval
Foto: nadacebesip.cz
Popisek: Tým silniční bezpečnosti

V loňském roce zemřelo při nehodách 90 jezdců v jedné stopě. O jednoho více než v roce 2014. Jejich podíl na celkovém počtu obětí nehod byl druhý nejvyšší od roku 1993. V roce 2015 bylo při nehodách zraněno 484 motocyklistů. Každý pátý těžce zraněný tak byl motorkář. Motocyklisté z celé České republiky dostanou možnost zdarma se zúčastnit 17 jednodenních zdokonalovacích kurzů. 

Motocyklisté se právem řadí mezi tzv. zranitelné účastníky silničního provozu. Vlastně přiléhavější označení by bylo nejzranitelnější. Na miliardu absolvovaných kilometrů vykazují nejvyšší počet usmrcených. Evropská rada pro bezpečnost silničního provozu uvádí, že pravděpodobnost usmrcení při jízdě na motocyklu je 18x a těžkého zranění až 40x vyšší než při jízdě v osobním automobilu. „Na každého usmrceného motocyklistu připadají čtyři další, kteří při nehodě utrpí závažná zranění mozku, míchy či končetin. Léčba těchto následků je dlouhodobá a nejednou se musí bývalý motocyklista smířit s trvalými zdravotními následky. To se bohužel většinou týká mladých jezdců, celospolečenské socioekonomické následky tak bývají enormní,“ upozorňuje Roman Budský z Týmu silniční bezpečnosti. 

Zdokonalovací kurzy jako prevence nehod

V letošním roce se odehraje celkem 17 zdokonalovacích kurzů pro řidiče motocyklů. Konat se budou na autodromech v Sosnové a Jihlavě. Možnost zúčastnit se mají jezdci z celé České republiky. Podstatné je, že jejich účastníci nebudou hradit žádný poplatek. Šest kurzů totiž plně hradí Liberecký kraj, jedenáct Fond zábrany škod. Kurzy budou probíhat od 6. května do 29. července 2016. Na webových stránkách projektu Učme se přežít najdou zájemci další potřebné informace.

Jeden z kurzů bude vyhrazen pro učitele autoškol a zkušební komisaře. Budou si tak moci teoreticky i prakticky zopakovat pokročilé zásady bezpečné jízdy v jedné stopě, což by mělo napomoci nastavení vyšší laťky přípravy budoucích motocyklistů v desítkách autoškol v rámci celé ČR. Rovněž tak budou mít dostatek prostoru pro vzájemnou diskuzi ohledně aktuálních problémů spojených s přípravou budoucích motocyklistů v ČR.

Projekt „Učme se přežít“ byl spuštěn již v roce 2010. Celkově bylo uskutečněno 18 jednodenních kurzů, jichž se zúčastnily stovky motocyklistů. „Řada těch, kteří naším kurzem prošli, nám potvrzuje, že nabyté znalosti a dovednosti jim umožnily vyřešit kritickou situaci v silničním provozu a včas zareagovat například na automobilistu, který je přehlédl či jinak vážně ohrozil. Defenzivní styl jízdy a správné reakce na pochybení druhého tak zabránily nejedné nehodě, v jejímž důsledku by mohlo dojít k vážnému zranění,“ upřesňuje Jan Polák, koordinátor bezpečnosti silničního provozu Libereckého kraje.

To, že správně pojatý zdokonalovací kurz má potenciál zvýšit úroveň bezpečnosti motorkářů na silnicích, potvrzuje dvouletá vědecká evaluace kurzů pokročilých technik řízení „VRO Risk“ pořádaných Royal Dutch Motorcyclists Society KNMV. Jedná se o jednodenní kurz zaměřený na rozeznávání a řešení nebezpečných situací v silniční dopravě. Vyhodnocování efektivity kurzu bylo prováděno dvakrát - s několikaměsíčním a následně zhruba osmnáctiměsíčním odstupem od absolvování kurzu. V obou případech bylo zjištěno, že absolventi daného kurzu jezdí bezpečněji a defenzivněji než kontrolní skupina, navíc byl prokázán pozitivní efekt v oblasti rozeznávání potenciálních rizik.    

Co se účastníci kurzů naučí

Kurzy se skládají ze dvou částí. V teoretické se motocyklisté podrobně seznámí se správnou technikou jízdy, zásadami správného chování při dopravní nehodě a efektivním poskytováním první pomoci a chybět nebude ani stručné připomenutí si toho podstatného z pravidel silničního provozu. Řeč ovšem bude i o dopravní psychologii a sebepoznání. V navazující praktické části se bude procvičovat především brzdění v různých rychlostech a v náklonu. „Brzdění je naprostý základ bezpečné jízdy. Je potřeba je důkladně pochopit po stránce teoretické a hlavně dokonale natrénovat na bezpečném polygonu,“ upozorňuje Vladimír Mašek, šéfinstruktor programu Učme se přežít. Nacvičováno bude ovšem i velmi důležité vedení pohledu, jízda v nestabilním režimu, dojde i na plynulé přenášení těžiště, průjezd zatáčkou, výhybný manévr atd. Instruktoři své žáky seznámí s celou řadou užitečných fines potřebných k ovládání jejich konkrétního stroje, ať půjde o skútr, silniční enduro, chopper či supersport. „Po celou dobu kurzu bude účastníkům opakována klíčová zásada, že při řízení motocyklu v provozu platí, že i malá chyba může být krutě trestána a může mít tragické následky,“ uzavírá Roman Budský.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

migrační pakt

Paní poslankyně mám tento dotaz. Je vůbec možné, aby ministr vnitra Rakušan schválil migrační pakt v Bruselu, aniž by to předtím projednala poslanecká sněmovna. Vy poslanci, které jsme si my občané zvolili, aby vedli a spravovali tuto zem, ku prospěchu nás občanů, kteří si vás platíme, přece nejde o...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

České dráhy: Muzeum v Lužné u Rakovníka zahajuje turistickou sezónu

7:23 České dráhy: Muzeum v Lužné u Rakovníka zahajuje turistickou sezónu

Poslední dubnový víkend se poprvé v letošním roce otevře ČD Muzeum v Lužné u Rakovníka. Pro návštěvn…