Nejtragičtější byl rok 1994, kdy za prvních sedm měsíců roku přišlo o život 767 lidí. Letos při nehodách bylo dalších 1 251 osob zraněno těžce (pokles o 226) a 13 747 lehce (pokles o 123).
Během prvních sedmi měsíců letošního roku při nehodách zemřelo 137 cestujících v osobních automobilech (meziročně o 16 méně), 51 chodců (-5), 42 motocyklistů a jejich spolujezdců (+7), 25 cyklistů (+7), 17 pasažérů v nákladních vozech (-1) a po jednom cestujícím v autobusu a tramvaji (loni se tyto nehody obešly bez obětí). Poslední obětí byl řidič jiného nemotorového vozidla, než je bicykl (+1).
„Více se umíralo v 7 krajích. Nejvyšší nárůst zaznamenaly statistiky v Jihomoravském (o 14 osob) a Plzeňském kraji (o 13 lidí). Na druhou stranu k výraznému poklesu mrtvých došlo ve Středočeském kraji (o 23 osob), s velkým odstupem následují Pardubicko (o 9 lidí) a Olomoucký kraj (pokles o 8 obětí),“ konstatuje Roman Budský z Týmu silniční bezpečnosti. Na železničních přejezdech zemřelo od ledna do konce července celkově 20 lidí, o 6 méně než loni. V sedmi krajích se střety se železničními vozidly obešly bez obětí na životech. Naopak na Plzeňsku letos na přejezdech zahynulo již 5 osob, v krajích Olomouckém a Středočeském po 4 lidech.
Nehody a celkové počty usmrcených a zraněných při dopravních nehodách – leden až červenec 2017, vč. meziročních změn
Kraj |
Počet nehod |
Meziroční rozdíl |
Usmrceno |
Meziroční rozdíl |
Těžce zraněno |
Meziroční rozdíl |
Lehce zraněno |
Meziroční rozdíl |
Hlavní město Praha |
13 094 |
49 |
9 |
-4 |
81 |
-24 |
1039 |
-84 |
Středočeský |
8 106 |
297 |
33 |
-23 |
182 |
-76 |
1990 |
102 |
Jihočeský |
2 299 |
-78 |
23 |
-3 |
145 |
35 |
1052 |
-83 |
Plzeňský |
2 021 |
133 |
34 |
13 |
45 |
-23 |
1008 |
-22 |
Ústecký |
5 936 |
319 |
25 |
6 |
99 |
-17 |
1002 |
-26 |
Královéhradecký |
2 880 |
248 |
12 |
-5 |
66 |
-15 |
728 |
68 |
Jihomoravský |
4 330 |
425 |
34 |
14 |
133 |
-31 |
1 499 |
79 |
Moravskoslezský |
5 429 |
314 |
22 |
-6 |
128 |
-2 |
1166 |
-88 |
Olomoucký |
2 839 |
50 |
15 |
-8 |
57 |
-29 |
849 |
9 |
Zlínský |
2 305 |
21 |
17 |
7 |
89 |
-20 |
772 |
-28 |
Vysočina |
2 398 |
102 |
15 |
4 |
68 |
-6 |
780 |
-28 |
Pardubický |
2 214 |
154 |
14 |
-9 |
69 |
-8 |
843 |
-3 |
Liberecký |
2 379 |
80 |
15 |
5 |
52 |
-9 |
683 |
0 |
Karlovarský |
1 693 |
177 |
7 |
1 |
37 |
-1 |
336 |
-19 |
ČR celkem |
57 923 |
2 291 |
275 |
-8 |
1 251 |
-226 |
13 747 |
-123 |
Nehodovost v Libereckém kraji
Od ledna do července byli v Libereckém kraji přivoláni policisté k celkem 2 379 nehodám. O život při nich přišlo 15 osob, dalších 52 utrpělo zranění těžké a 683 lehké. „Meziročně se počet vyšetřovaných nehod zvýšil o 80, bohužel však narostl i počet jejich obětí, a to o 5. Naopak o 9 méně bylo těžce zraněných. Počet těch, co utrpěli zranění lehké, byl stejný,“ upřesňuje Vlasta Suchánková, vedoucí oddělení tisku a prevence Krajského ředitelství PČR Libereckého kraje. Nejčastěji se umíralo na Českolipsku (6 obětí). Další 4 lidé zemřeli na Semilsku, 3 na Liberecku a 2 v okrese Jablonec nad Nisou. Z celkově 15 usmrcených bylo 6 řidičů automobilů (v jednom případě auta nákladního), 4 motocyklisté, po 2 cyklistech a chodcích a 1 spolujezdec v automobilu.
Řidiči motorových vozidel zavinili 1 857 nehod, lesní zvěř a domácí zvířata 339 střetů. Pomyslnou třetí příčku obsadili řidiči nemotorových vozidel, kteří byli viníky v 91 případech. Komunikační závada byla příčinou 30 nehod, chodci pak v 28 případech. „Děti ve věku do 15 let byly viníky 27 nehod, ve 12 případech jako cyklisté a v 15 jako chodci. Při těchto nehodách naštěstí nikdo nezemřel, avšak 2 osoby utrpěly těžké zranění,“ říká Jan Polák, koordinátor bezpečnosti silničního provozu Libereckého kraje. Alkohol asistoval u 141 nehod, drogy pak u 15. Při těchto nehodách zemřeli 3 lidé, 7 osob bylo zraněno těžce a 71 lehce. Znepokojivé je, že celých 76 procent těchto nehod spáchaly osoby s hladinou alkoholu v krvi 1 promile a více. „Při preventivních aktivitách věnujeme zvýšenou pozornost právě alkoholu a drogám v silničním provozu. Cílíme nejen na řidiče, ale také na cyklisty, motocyklisty i chodce. Máme letos již řadu prezentací, seminářů a kurzů za sebou. V září nás čeká tradiční Týden bezpečnosti, kdy si to důležité z dopravy opět připomeneme,“ dodává Marek Pieter, náměstek hejtmana, řízení rezortu dopravy, investic a veřejných zakázek.
Jaké byly hlavní příčiny smrtelných nehod v Libereckém kraji?
• Z podrobnější analýzy nehod vyplývá, že cestující v osobních vozidlech zemřeli ve 3 případech při střetu s jiným vozidlem, jehož příčinou bylo přejetí do protisměru. Další dva řidiči zemřeli v důsledku nezvládnutí řízení a následného nárazu do pevné překážky. Jeden šofér přišel o život při předjíždění po nárazu do vlevo odbočujícího traktoru. Ke třem tragickým případům došlo na Českolipsku a ke třem na Semilsku.
• Řidič nákladního automobilu zemřel nezaviněně při kuriózní nehodě, kdy kvůli silnému poryvu větru spadl na kabinu jeho vozu vzrostlý strom. Jeho vůz následně přejel do protisměru a levou částí kabiny narazil do dalšího velkého stromu. Řidič byl na místě usmrcen. K nehodě došlo na Českolipsku.
• Motocyklisté zemřeli ve dvou případech v důsledku nezvládnutí řízení (v jednom případě byla jasnou příčinou nepřiměřená rychlost jízdy), v jednom případě při předjíždění osobního automobilu odbočujícího vlevo a konečně čtvrtý motocyklista doplatil na to, že mu nákladní automobil nedal přednost v jízdě. Dva motocyklisté zemřeli na Liberecku, po jednom na Českolipsku a Jablonecku.
• Jeden z chodců zemřel v noci po střetu s osobním automobilem. Šetřením bylo prokázáno, že nebyl označen reflexními doplňky. Druhou chodkyni usmrtil nákladní automobil při couvání. K uvedeným tragickým nehodám došlo na Semilsku a Českolipsku.
• Oba cyklisté zemřeli při nehodě bez účasti jiného účastníka silničního provozu. V obou případech z důvodu nezvládnutí řízení a následného pádu na silnici či nárazu do sloupu elektrického vedení. K nehodám došlo na Jablonecku a Semilsku.
„Ze všech 15 usmrcených byly 3 ženy (1 chodkyně a 2 řidičky osobního automobilu) a 12 mužů. Dvě osoby byly ve věku do 25 let, 4 ve věku 25-35, 1 ve věku 35-45 let, 3 ve věku 45-55, 3 ve věku 55-65 let a dvě v seniorském věku,“ uzavírá Roman Budský.
Tým silniční bezpečnosti je značka, pod kterou vykonává své aktivity nezisková organizace Bezpečně na silnicích o.p.s. založená v roce 2010. Jejím hlavním posláním je prostřednictvím vhodných preventivních programů a aktivit přispívat ke snižování výskytu závažné dopravní nehodovosti. Více informací naleznete na webu http://www.tymbezpecnosti.cz
Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tisková zpráva