URS Czech: Odpadky se v Česku nesmí vozit v kamionech, které rozvážejí potraviny

01.12.2013 19:30

Tesco vozí v Británii odpadky v kamionech, které rozvážejí potraviny. Prý kvůli snižování nákladů. Hrozí však kontaminace potravin či obalů.

URS Czech: Odpadky se v Česku nesmí vozit v kamionech, které rozvážejí potraviny
Foto: Hans Štembera
Popisek: Potraviny, ilustrační foto

Jen co obchodní řetězec Tesco ve Velké Británii ustál skandál s koňským masem, musí čelit další aféře. Identické kamiony, které běžně vozí do supermarketů potraviny, odvážejí z obchodů i odpadky. Dle listu The Guardian se řetězec hájí tím, že to činí kvůli úsporám. Maloobchod v zahraničí ujišťuje, že je počínání hygienicky nezávadné a díky plnému vytížení nákladních vozidel přispívá planetě, protože snižuje emisi skleníkových plynů. Ukazuje se však, že jen čtvrtina vozů se dezinfikuje nebo myje každý týden. Na to, aby se kamiony čistily po každém odvozu odpadu, není čas a ani peníze. V Česku se podobným skandálům snaží zabránit pravidla správné hygienické a výrobní praxe. Podle vyjádření odborníků ze společnosti United Registrar of Systems Czech (URS Czech), nadnárodní společnosti, zabývající se certifikací mezinárodních podnikových standardů, se zastoupením v Česku, podobným aférám, avšak v oblasti krmiv, učiní v příštím roce přítrž přísné dodržování pravidel systému bezpečnosti krmiv (GMP+FSA) v oblasti silniční dopravy. Firmy, které nebudou mít v příštím roce potřebný certifikát a nedoloží podrobnosti o čistění a nákladu ve třech předchozích nakládkách, tak kupříkladu v Německu či Holandsku nevyloží přepravované zboží. To platí i pro ostatní země EU.

Ve Velké Británii si Tesco samo obstarává odvoz a likvidaci odpadu a to včetně neprodaných potravin ze zhruba 600 největších supermarketů. Odpady se v pytlích nakládají do velkých kovových klecí vyložených plastem. Odvážejí je prázdné nákladní vozy, poté, co v supermarketech vyložily náklad se zbožím. Podle vyjádření společnosti odvážejí odpadky jen velké kamiony, nikoli malé dodávky, určené pro odvoz zboží zákazníkům přímo domů. Systém je podle ní ekologický a hygienicky nezávadný, díky přísným hygienickým standardům a dohledem nad bezpečností potravin. Všechny vozy jsou po každé cestě podrobeny kontrole a musí být vyčištěny. Pravidla, jež má Tesco pro odvoz odpadů, a který má k dispozici i britský list The Guardian však ukazují, že pouhá čtvrtina vozů se dezinfikuje či myje každý týden. Každý řidič přitom může požádat o vyčištění kamionu nebo dodávky, jakmile to uzná za vhodné.

„Takové chování je nepřípustné i vzhledem k tamním pravidlům bezpečnosti potravin, které ostatně obdobně platí i u nás. Platí pravidla správné hygienické a výrobní praxe. Pokud se převážejí ve voze nepotravinové produkty, mělo by být provedeno mezi náklady účinné čistění. Pokud je to nutné, i dezinfekce, před tím, než jsou naloženy potraviny. Nádoby nebo kontejnery pro přepravu potravin, zejména ve velkoobjemové přepravě, by měly být navrženy a určeny pouze pro potraviny a neměly by být užívány pro přepravu něčeho jiného, protože by mohlo dojít ke kontaminaci,“ cituje Petr Maličovský, generální ředitel URS Czech s tím, že od příštího roku budou tvrdě prosazována v Česku tvrdá pravidla, avšak pro oblast bezpečnosti krmiv, právě proto, aby se zabránilo podobným záležitostem.

Co platí v Česku

Oblasti bezpečné přepravy a skladování potravin se věnují Pravidla správné hygienické a výrobní praxe – Obecné principy hygieny potravin (ČSN 56 9606). Norma sleduje potravinový řetězec od prvovýroby až ke konečnému spotřebiteli. Ačkoliv se hygienická praxe může značně lišit pro různé potravinářské komodity a tam, kde je to vhodné, by se měly používat specifická pravidla správné hygienické a výrobní praxe. Norma se věnuje i dopravě  v článku 8. Potravina musí být odpovídajícím způsobem chráněna již během dopravy. Požadavky jsou kladeny na to, aby dopravní prostředky nebo velkoobjemové přepravní nádoby byly navrženy a konstruovány tak, aby nekontaminovaly potraviny nebo obaly, mohly být účinně čištěny a, kde je to nutné, dezinfikovány, bylo umožněno, účinné oddělení různých potravin od nepotravinářských položek, byla zajištěna účinná ochrana před kontaminací, mohla být účinně udržována teplota, vlhkost, atmosféra a další podmínky nutné k ochraně potravin před poškozením nebo nežádoucím mikrobiologickým nárůstem a poškozením, které by je pravděpodobně učinily nevhodnými pro lidskou spotřebu. Dopravní prostředky a nádoby pro přepravu potravin by měly být udržovány v odpovídající čistotě, řádně opravovány a udržovány v provozuschopném stavu. Pokud jsou tytéž prostředky nebo nádoby používány pro dopravu různých potravin anebo nepotravin, mělo by se mezi náklady provádět účinné čištění, a pokud je to nutné, i dezinfekce. Kde je to vhodné, zejména v případě velkoobjemové přepravy, nádoby a dopravní prostředky by měly být navrženy a určeny pouze pro potraviny a měly by být použity pouze pro tyto účely. V článku 6, jenž se týká technického zabezpečení a sanitace podniku v odpadovém hospodářství pak jasně říká, že musí být učiněna vhodná opatření k odstraňování a skladování odpadu. Nelze připustit, aby se odpad hromadil v prostorách, kde se zachází s potravinami, ve skladech potravin a na ostatních obslužných plochách a v přilehlém okolí.

Zdroj britských novin, který zná praktiky řetězce, tvrdí, že na to, aby se kamiony čistily po každém odvozu odpadu, není čas a ani peníze. Klece na odpad nejsou bezpečné a plast, který je chrání, je tenký a náchylný k protržení. Hrozí, že z pytlů s odpadky vyteče do nákladního prostoru tekutina. Čas hraje v neprospěch i zaměstnancům, kteří mnohdy odpadky ani pořádně nezabalí. Potraviny se vozí v klecích na kolečkách a k přímému kontaktu se zemí tak naštěstí nedochází. Přesto je to alarmující. Není neobvyklé, že supermarkety si často sami likvidují takzvaný suchý odpad. Patří do něj kartony, či plastové obaly. Ty poté běžně odvážejí prázdné kamiony, které předtím přivážely do obchodů potraviny. Vše kvůli úsporám na palivu i penězích. Podobně se chová i tamní řetězec Sainsbury's. Odpadky odváží z obchodů ve velkých plastových přepravkách, které se čistí po každém užití. Dle firmy se však nikdy neodvážejí společně se zbožím, které by mělo přijít na pulty.

Krmivo jen v prověřených kamionech, bez výjimky od roku 2014

Nejen pro české výrobce a přepravce krmiv přestanou platit od nového roku výjimky doposud překrývané určitým prohlášením, a kdo nebude mít potřebnou certifikaci, nevyloží přepravované zboží. To platí i pro ostatní země EU, včetně Polska. V množství Evropských zemí, je množství přeprav certifikovaných prostřednictvím zapojení v systému bezpečnosti krmiv, ale také prostřednictvím jeho ekvivalentů - schválených systémů. V těchto zemích mohou být použity od 1. 1. 2014 pouze certifikované přepravy pro dopravu GMP+ produktů.

„Od příštího roku, konkrétně ledna 2014, budou pravidla GMP+ více vymáhána v rámci celého potravinového řetězce při nakládání s krmivem a nebudou platit výjimky. Tak je tomu dnes již například v Holandsku, Německu a přichází to i do Česka,“ potvrdil Petr Maličovský z URS Czech.

Kontrolu při přejímkách zboží při dopravě mají v oblasti krmiv dle normy na starost takzvaní nakládkoví inspektoři, kteří kontrolují zboží při nakládce i během překládaní. Certifikovaná společnost provádí vstupní inspekci k ověření, zdali jsou v pořádku záznamy o každé ložné ploše v posledních 3 nakládkách. Funkce „nakládkového inspektora“ je prováděna zaměstnancem, který na základě školení a zkušeností má znalosti a dovednosti požadované pro inspekci ložné plochy pro vhodnost nakládaných krmiv. Pokud certifikovaná společnost nemá vlastního nakládkového inspektora, potom tento smí být pronajatý z nezávislého certifikačního orgánu inspekční agentury. Nakládkový inspektor samozřejmě musí splňovat stanovená kritéria.

Zajišťující dopravní společnost musí být důkladně instruovaná v příslušných dopravních požadavcích jako je čištění či dezinfekce nakládkového prostoru v kamionu. To znamená, že prostor musí být výhradně určen pro krmivo, nesmí být před tím použit například pro transformátory či jakékoli jiné zařízení, nebezpečné látky jako benzín, oleje atd., tak jako tomu bylo při aférách v minulosti.

Pro srovnání s automobilovým průmyslem

Ani v automobilovém průmyslu se nesmí dostat do série vadný výrobek, je okamžitě zastavena výroba. Ještě přísnější pravidla platí v letectví. Výroba se zastaví, všechna letadla po světě se kontrolují, a dokud není nalezena příčina a učiněna náprava, nesmí letouny stejného typu vzlétnout. To představuje obrovské finanční náklady. Stejná pravidla existují v krmivech a systém bezpečnosti krmiv je podobně tvrdý. Ve firmách zpracovávajících krmivo se nastaví takový režim, aby dodávky splňovaly kritéria normy a výrobce, přepravce i další subjekty se vyhnuli likvidaci v podobě zastavení dodávek, prošetření příčin a neprodlené nápravě.

Zpřísnění dodržování normy  GMP+ prospěje i bezpečnosti potravin

Tato významná světová norma má za cíl vyrábět krmivo, které je bezpečné pro zvířata, resp. konzumenta zvířecích potravin i životní prostředí. Bezpečnost krmiv a potravin totiž nezajišťuje jen finální produkt, který se dostane k lidem prostřednictvím maloobchodního prodeje, ale i krmivo, které je určeno pro jateční dobytek. Přeneseně se pak odrazí na kvalitě finálního masa či surovin jako jsou obiloviny, které pokračují ke zpracování do pečiva apod.

Jaké riziko hrozí, pokud firmy normu nedodrží

Pokud firma splní dané požadavky a získá potřebný certifikát, je zapsána v registru firem. Jestliže pochybí, akreditační orgán nemá právo udělit finanční pokuty jako státní orgán, avšak má právo nařídit kontroly, zamezit firmě dodávky do řetězce, nařídit tříměsíční karanténu, ve které má dojít k nápravě a v nejhorším případě odebrat certifikát. O pochybení se dozví všech zhruba 12 tisíc firem v řetězci prostřednictvím webu https://www.gmpplus.org/pagina/288/home_un.aspx.

Tím fakticky společnost končí, protože dodávky mohou tvořit většinu obchodu firmy.  Kontroly krmiv na bázi výroba, doprava, distribuce, a obchod se budou neustále zpřísňovat, je to v zájmu zdraví občanů.

URS Czech pořádá školení GMP+

Připravit se na zvýšení požadavků v oblasti prvovýroby zemědělských komodit pro výrobu krmiv, výroby a skladování krmných směsí a doplňkových látek, přepravy zemědělských a potravinářských komodit až po obchod, je cílem školitelů URS Czech.

Odkaz na britský list The Guardian: http://www.theguardian.com/business/2013/nov/18/tesco-rubbish-waste-food-trucks

GMP+ Feed Safety Assurance (GMP + FSA)

Tento postup byl vyvinut pro dodavatele podniků vyrábějících krmiva pro zvířata. Jedná se o systém norem pro oblast krmivářského řetězce především pro Nizozemí, ale velice silně se rozšiřující do zemí EU a severní a jižní Ameriky. V řetězci je již kolem 12 tisíc společností po celém světě. Je zde zpracována řada norem obsahujících požadavky na pěstování rostlinných komodit, přes jejich zpracování a další využití v krmivářském sektoru, popřípadě využití odpadů z potravinářských výrob v krmivářství, výrobu přídatných látek, a dopravu. Systém norem GMP+ Feed Safety Assurance (GMP + FSA) byl vytvořen holandským sdružením PDV – sdružení organizací v krmivářském průmyslu, včetně výkrmců. Od roku 2010 je tento systém spravován GMP + International. Záměrem GMP norem je Feed for Food, tedy krmiva pro potraviny. Neboli zabezpečení zdravotní nezávadnosti všech fází krmivového řetězce. Existují jen dvě společnosti na světě, které udělují akreditaci – DakkS (dříve DAP) – německý akreditační orgán a RvA – Nizozemský akreditační orgán.

URS Certifikace/United Registrar of Systems Czech s.r.o.

Společnost United Registrar of Systems Czech (URS Czech) je jednou z předních nadnárodních firem, zabývajících se certifikací mezinárodních podnikových standardů, se zastoupením v Česku. Historie firmy sahá do roku 2006, kdy bylo v Praze otevřeno oficiální zastoupení společnosti ROS Group sídlící ve Velké Británii a jež má pobočky ve 32 zemích světa. Společnost disponuje oprávněním provádět certifikační audity vydaným akreditačním orgánem United Kingdom Accreditation Service a asociací International Automotive Task Force. Více informací na http://www.urs-certifikace.cz/.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

Andrej Babiš byl položen dotaz

dobrý den, sdělte prosím, jak to bylo:

viz: https://aeronet.cz/news/sok-pred-vanoci-vsechno-je-jinak-podle-dokumentu-hlasovala-pro-globalni-kompakt-cela-ceska-vlada-nikdo-se-nezdrzel-hlasovani-a-nikdo-nebyl-proti-ministr-zahranici-tomas-petricek-rekl/?utm_source=www.seznam.cz&utm_medium=z-boxiku

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Celní správa: Podvodné výzvy k úhradě cla

19:02 Celní správa: Podvodné výzvy k úhradě cla

Celní úřad pro Pardubický kraj upozorňuje na podvodná jednání a žádá veřejnost o obezřetnost při výz…