Unie profesionálních zpěváků: 135 let Národního divadla

25.06.2016 8:15

Historie – současnost – budoucnost pohledem základfních profesních organizací

Unie profesionálních zpěváků: 135 let Národního divadla
Foto: narodni-divadlo.cz
Popisek: Národní divadlo v Praze

„Národní divadlo je reprezentativní scénou České republiky. Je jedním ze symbolů národní identity a součástí evropského kulturního prostoru. Je nositelem národního kulturního dědictví a zároveň prostorem pro svobodnou uměleckou tvorbu. Je živým uměleckým organismem, který chápe tradici jako úkol ke stále novému řešení a jako úsilí o nejvyšší uměleckou kvalitu.“

Tak zní Preambule statutu Národního divadla, první a nejvýznamnější kulturní instituce v zemi. Budova Národního divadla byla slavnostně otevřena dne 11. června 1881. V letošním roce si tedy připomínáme 135. výročí existence tohoto kulturního symbolu, který je neodmyslitelně spjat s českou národní hrdostí. Jelikož současné vedení Národního divadla zřejmě nepovažovalo za vhodné toto výročí oficiálně připomenout – například slavnostním představením nějakého reprezentativního titulu nebo jinou důstojnou akcí, která by svým zacílením přesáhla rámec běžného divadelního provozu, rozhodli jsme se uspořádat meeting, jímž jsme chtěli v širších souvislostech zhodnotit zejména současný stav této instituce. Stav, který bohužel považujeme za nedůstojný, neodpovídající výsostnému poslání první scény v zemi.

Vzhledem k tomu, že zastupujeme Unii profesionálních zpěváku České republiky, byl tento meeting připraven pohledem základních profesních organizací ze souboru Opery Národního divadla a Státní opery. Souboru, který je v kontextu Národního divadla největší a nejsilnější, a na kterém lze současný stav této instituce demonstrovat. Naše pozvání přijalo několik osobností, kterým není Národní divadlo a jeho směřování lhostejné. Jednalo se zároveň o osobnosti, které mají ve svých oborech vysoký kredit. Jejich analytické příspěvky nastavily současnému fungování divadla zrcadlo a nebyl to radostný pohled. Přední český teatrolog Jan Císař nás seznámil s okolnostmi vzniku Národního divadla i s jeho jednotlivými historickými etapami, ze kterých je zřejmé, že česká společnost nikdy nebyla zcela připravena vnímat tuto instituci jako v pravdě národní. V současné době je podle nás Národní divadlo širší veřejnosti spíše lhostejné a vedení divadla navíc ani nepřichází s žádnými účinnými komunikačními strategiemi, kterými by jeho kredit zvyšovalo. Vše funguje pouze z podstaty, že tady nějaké Národní divadlo je. Jeho současný stav tak lze v tomto ohledu označit za samoúčelnou stagnaci. To by se dalo svým způsobem zvrátit promyšlenou dramaturgií, jak nám ve svém příspěvku částečně naznačila divadelní a hudební publicistka Helena Havlíková. Jí, stejně jako i nám, chybí v současném repertoáru Opery ND a SO české tituly. Tedy díla, o která by měla tato instituce primárně pečovat a díky kterým by se měla stát v mezinárodním kontextu výlučnou. Spojením Státní opery Praha s Národním divadlem došlo k politicky neuváženému kroku, který veškeré případné repertoárové snahy v tomto ohledu rozmělnil. Blížící se uzavření budovy Státní opery i často zmiňovaná transformace Národního divadla v nás navíc vyvolávají řadu otazníků. Kde a za jakých provozních podmínek budeme vytvářet smysluplnou uměleckou práci, která by měla dostát i přísným mezinárodním měřítkům? Samotná transformace Národního divadla dosud nebyla vedením divadla vůči zaměstnancům dostatečně pojmenována. A to byl i jeden z důvodů, proč z Národního divadla před dvěma lety odešel z postu hudebního ředitele další z řečníků meetingu, dirigent Robert Jindra. Absence pravidel a systematicky promyšlených rozhodnutí ze strany současného vedení divadla je podle nás jevem, který nezadržitelně vede k destabilizaci celého Národního divadla. Podle slov dalšího z řečníků meetingu, zkušeného manažera a někdejšího pověřeného ND Jana Mrzeny, je právě to pojmenování budoucího směřování divadla tím klíčovým.

Současný stav Národního divadla považujeme za alarmující. Chaotický provoz, předimenzovaný hrací plán a s tím i související neúměrné nároky na výrobu scénických prvků, nefunkční marketing, nedůsledné obchodní oddělení (hlediště často zeje prázdnotou), sporné umělecké vedení souborů Opery ND a SO… Je to opravdu to Národní divadlo, které je v Preambuli jeho Zřizovací listiny z 5. června 2012 pojmenováno? Jsme přesvědčeni, že ne. Rádi bychom byli součástí instituce, jejíž vizi nám ve svém poslání na dálku sdělil i přední český a dnes i světový dirigent Tomáš Netopil, někdejší šéfdirigent Opery ND: instituce, která má jasný řád i smysluplné umělecké směřování. Ani jedno ani druhé se nám pod současným vedením nedostává.

V Praze 20. 6. 2016

Jakub Hrubý
místopředseda Unie profesionálních zpěváků v ČR

reklama

autor: Tisková zpráva

Ing. Marian Jurečka byl položen dotaz

Demokracie

Přijde vám demokratické někoho vyloučit ze strany a rozhodovat o tom bez toho, aniž by byl dotyčný na jednání pozván a měl možnost se hájit? A opravdu si myslíte, že to jak se vyjadřuje Svoboda je důvod, proč vám klesají preference? Já teda nevím, ale mě jste zklamali tím, jak nás necháváte na holi...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

SVS: Veterinární dozor se na jaře zaměřuje na začínající farmářské trhy

7:06 SVS: Veterinární dozor se na jaře zaměřuje na začínající farmářské trhy

S příchodem jara v České republice tradičně startuje také sezóna farmářských trhů a Státní veterinár…