V dubnu přineslo mýto státu 50 milionů korun navíc

18.05.2016 17:17

V meziročním srovnání si duben polepšil o více než 6 procent, což znamená o 50 milionů korun vyšší výběr mýta pro stát. „Celkem jsme v měsíci, který nebyl ovlivněn žádnými svátky, získali od kamionů 860 milionů korun,“ říká Jan Rýdl, vedoucí oddělení komunikace ŘSD. Od počátku vybírání mýta v Česku, tedy od ledna 2007, jde pak souhrnně o 70,8 miliardy korun.

V dubnu přineslo mýto státu 50 milionů korun navíc
Foto: Hans Štembera
Popisek: Dálnice, ilustrační foto

Celkový meziroční růst se za první čtyři měsíce roku drží na hodnotě 2,48 %, což by znamenalo na konci roku „jen“ 9,97 miliardy korun. První týdny května však signalizují růst o procento vyšší, a desetimiliardová hranice by měla padnout. „Je před námi květen a červen bez svátků vycházejících na pracovní dny, což se určitě pozitivně projeví ve výši vybraného mýta,“ doplňuje Jan Rýdl.

Meziroční růst je stále tažený pouze hospodářským růstem Evropy a zvýšenou ekonomickou aktivitou, která se projevuje o sedm procent vyšším počtem mýtných transakcí – celkem jich bylo 37.134.682. Opačným směrem pak působí ekologický efekt nastavení mýtných sazeb, především tarifně zvýhodněné emisní třídy EURO VI, což motivuje dopravce k výměně kamionů za ty s nižšími exhalacemi. Poměr „nejlevnější“ emisní třídy na vybraném mýtném se nyní ustálil na 35 procentech.

Od vybrané sumy je třeba korektně odečíst náklady na výstavbu mýta ve výši cca 3,4 mld. Kč bez DPH, které byly investovány jednorázově. Každý rok pak platí stát z vybraného mýta provozní náklady přibližně 1,9 mld. korun bez DPH provozovatelskému konsorciu firem jako Kapsch, ČSOB, O2, HP, Eltodo nebo AŽD Praha. Míra provozních nákladů českého mýta se tedy pohybuje kolem 20 procent. Její výši ovlivňuje kromě fixních provozních nákladů také tarifní politika státu, délka zpoplatněné sítě, hustota kamionové dopravy.

O projektu MYTO CZ

Český mýtný systém vybírá od nákladních automobilů kilometrové poplatky za použití dálnic, rychlostních silnic a vybraných úseků silnic I. třídy. Při jeho spuštění 1. ledna 2007 na takřka tisícovce kilometrů zpoplatňoval vozidla s hmotností vyšší než 12 tun, od roku 2010 se mýtná povinnost rozšířila na všechny automobily s hmotností nad 3,5 tuny a zpoplatněno je aktuálně 1428 kilometrů komunikací. Ke konci dubna 2016 bylo v systému registrováno 879.173 palubních jednotek OBU. Od září 2011 je v mýtném systému vyčleněna samostatná kategorie pro autobusy, na něž se vztahují nejnižší tarifní sazby. Obě zvýšení tarifů (2011 a 2012) vynechala kamiony s emisní třídou Euro V a vyšší. Masivní přeměna vozového parku ve prospěch ekologičtějších vozidel se v posledních letech projevuje na snižování výběrů mýta. Od roku 2015 stát přistoupil ke zvýšení kilometrových sazeb ve všech tarifních skupinách, zároveň s tím zavedl novou zvýhodněnou kategorii pro vozidla EURO VI+EEV. Za 122 měsíců stát vybral 70,86 mld. korun. Provozovatelem mýta je Ředitelství silnic a dálnic ČR, na dodržování mýtné povinnosti dohlíží celníci GŘC, technický provoz systému pro stát smluvně zajišťuje společnost Kapsch. CGI (dříve Logica) provádí nezávislý audit účinnosti výběru mýta, který aktuálně činí 99,6 %.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

Mgr. Ing. Taťána Malá byl položen dotaz

Sexuální násilí

Jak se v praxi bude dokazovat, jestli byl k souloži udělen souhlas či nikoliv? Nemám nic proti tomu, že jste změnili zákon, ale k čemu to v praxi bude? Co když jedna si budou strany v tom, zda byl udělen souhlas či nikoliv protiřečit?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

ČEZ: Třetí blok Jaderné elektrárny Dukovany dosáhl poprvé v historii výkonu 513 MW

11:54 ČEZ: Třetí blok Jaderné elektrárny Dukovany dosáhl poprvé v historii výkonu 513 MW

Energetici v Dukovanech dosáhli plánovaného zvýšení elektrického výkonu 3. výrobního bloku – špičkov…