Vážné zranění hlavy – doména cyklistů

11.05.2015 12:54

V loňském roce zemřelo při dopravních nehodách 57 cyklistů, 81 procent z nich nemělo přilbu. Těžce zraněno bylo 433 bicyklistů, 70 procent z nich jelo bez přilby. Ve více než dvou desítkách států je používání cyklistické přilby povinné. Důvod je prostý – cyklisté jedoucí bez přilby podstupují 19x větší riziko úmrtí než ti, kteří ji používají.

Vážné zranění hlavy – doména cyklistů
Foto: Hans Štembera
Popisek: Zaparkovaná kola

Pro cyklisty je jedním z klíčových ustanovení Zákona o silničním provozu, že osoby mladší 18 let jsou povinny za jízdy použít ochrannou přilbu. Ta musí být schváleného typu a jezdec na bicyklu ji musí mít nasazenou a samozřejmě řádně připevněnou na hlavě.

Uvedená povinnost není samoúčelná. Statistiky – národní i zahraniční – jasně dokazují, že

• cyklisté, kteří nenosí přilbu, podstupují 19x větší riziko úmrtí než ti, kteří ji používají;
• s pomocí ochranných přileb lze předejít 83 % fraktur lebky, 53 % zranění měkkých částí hlavy a 48 % poškození mozku;
• pokud dojde k těžkému či dokonce smrtelnému zranění cyklisty, je ve 3/4 případů zasažena právě hlava či krk;
• přitom ve 2/3 případů by bylo možné následky kolize zmírnit, neboť zranění hlavy jsou na místech, jež mohou být chráněna přilbou;
• dopravní experti se shodují, že k asi 20 procentům smrtelných a těžkých zranění cyklistů by nemuselo dojít, pokud by bylo povinné používání cyklistické přilby pro všechny, bez ohledu na jejich věk. 

K nehodám cyklistů ovšem dochází nejen na silnicích. V loňském roce zasahovala Horská služba u nehod cyklistů (a koloběžkářů) v téměř 700 případech. V bezmála 190 případech došlo ke zranění hlavy. „Zejména o prázdninách se v našich horách setkáváme s cyklisty, kteří jako by stále zapomínali, že při neopatrné jízdě jim hrozí riziko vážného úrazu. Navíc nejednou opomíjejí nutnou prevenci v podobě ochranné přilby,“ uvádí Jiří Brožek, náčelník Horské služby ČR.

Při jaké rychlosti nejčastěji dochází ke kolizi cyklisty…

Odborníci Centra výzkumu nehod Monashské univerzity v australském Melbourne došli v roce 2012 k poznatku, že k největšímu počtu kolizí či pádů z jízdního kola dochází při rychlostech 15-24 km/h. Není to nijak nízká rychlost. V průměru odpovídá volnému pádu hlavou na betonovou vozovku z výšky cca 2 metrů. Ani největší optimista si nedovolí tvrdit, že se takový pád obejde bez vážného zranění hlavy „I když jsem profesionál a na kole opravdu "umím", helmu považuji za absolutní samozřejmost. Přilba už několika lidem v mém nejbližším okolí zachránila život. Jízda na kole bez přilby je obrovský a nesmyslný risk. A nezáleží na tom, zda se jedná o cestu do práce nebo na nákup, o sportovní vyjížďku s přáteli, či o výlet s rodinou,“ obhajuje používání cyklistických přileb Jiří Ježek, paralympijský vítěz a mistr světa v cyklistice.

Ne každá přilba ochrání

V každém případě si pořiďte jen přilbu schváleného typu. Dále pak si před koupí důkladně vyzkoušejte, zda vám přilba opravdu padne. Pozornost věnujte především velikosti a hmotnosti přilby, způsobu jejího upínání, kvalitě vnitřního polstrování. A nezapomeňte zvolit takové zabarvení, abyste byli pro ostatní v provozu včas a dostatečně viditelní.    

Používání cyklistických přileb ve státech EU28

Jaká platí pravidla pro povinné používání přileb v ostatních státech EU28?

• Estonsko – povinně děti ve věku do 16 let
• Finsko – platí univerzální povinnost pro všechny
• Chorvatsko – povinně pro děti ve věku do 16 let
• Litva – povinně pro děti ve věku do 18 let
• Lotyšsko – povinně pro děti ve věku do 12 let
• Maďarsko – povinně mimo obec, a to při rychlosti převyšující 50 km/h
• Malta – povinně pro děti ve věku do 10 let
• Portugalsko – jen pro kola s elektrickým pohonem
• Rakousko – povinně děti ve věku do 12 let
• Slovensko – povinně pro všechny při jízdě mimo obec, pro děti ve věku do 15 let i v obci
• Slovinsko – povinně pro děti do 15 let věku
• Španělsko – povinně v obci; není povinnost používat při jízdě do kopce či v horkém počasí
• Švédsko – povinně pro děti ve věku do 15 let

Dodržování uvedených pravidel není radno podceňovat. Zahraniční dopravní policisté dovedou být nekompromisní. A navíc v případě, že cyklista utrpí úraz a bude zjištěno, že neměl na hlavě přilbu, hrozí nebezpečí, že uhradí veškeré náklady spojené s následným léčením. Ty mohou dosahovat astronomických výšek.

Cyklistická přilba může být v kritické situaci onou pomyslnou tenkou hranicí mezi životem a smrtí. Ovšem i přilby se vyvíjejí, cyklisté tak možná budou mít zanedlouho k dispozici nafukovací helmu, jež ochrání jejich hlavu ještě účinněji a navíc poskytne účinnou ochranu i jejich šíji.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

migrační pakt

Dobrý den, prý budete ve sněmovně jednat o migračním paktu. Znamená to, že jde ještě zvrátit jeho schválení nebo nějak zasáhnout do jeho znění? A můžete to udělat vy poslanci nebo to je záležitost jen Bruselu, kde podle toho, co jsem slyšela, ale pakt už prošel. Tak jak to s ním vlastně je? A ještě ...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Fine Gusto Nature: Sušené maso z Česka putuje do několika armád Evropy, ale i na Ukrajinu

11:11 Fine Gusto Nature: Sušené maso z Česka putuje do několika armád Evropy, ale i na Ukrajinu

Český výrobce sušeného masa Fine Gusto Nature je jedním z největších producentů sušeného masa ve stř…