Vzpoura přírody v operním Macbethovi

05.06.2015 15:48

Poslední operní premiérou Národního divadla v brzy končící sezoně bude 11. a 13. června 2015 Macbeth Giuseppa Verdiho.

Vzpoura přírody v operním Macbethovi
Foto: Archiv
Popisek: Státní opera Praha

Krvavé drama podle Shakespearova stejnojmenného díla představí divákům Státní opery nový pohled na dobře známého operního skladatele. V hudebním nastudování dirigenta Jiřího Štrunce vystoupí v titulní roli bulharský barytonista Anton Keremidtchiev nebo Martin Bárta a v příští sezoně také Richard Haan. Role Lady Macbeth byla svěřena jedné z nejvýraznějších osobností pražského operního souboru Andě-Louise Bogze a slovenské sopranistce Jolaně Fogašové. Režie Verdiho Macbetha se ujal vyhledávaný slovenský divadelní režisér Martin Čičvák.

Činnost dirigenta Jiří Štrunce znají pražští diváci zejména z intenzivní práce s Orchestrem Státní opery. Připravované nastudování Macbetha je jeho prvním setkáním s tímto operním dílem z pozice dirigenta. „Při čtení partitury zjistíte, jak bylo toto dílo důležité pro Verdiho další vývoj. Celou řadu momentů z Macbetha můžete slyšet v Aidě, Simonovi Boccanegrovi nebo v Donu Carlosovi. Stejně jako Shakespeare vytvořil i Verdi dílo maximálně stručné, plné krátkých scén, které jsou však naplněny ohromující intenzitou hudebně-dramatického výrazu. Svou první verzi z roku 1847 Verdi přepracoval, což dělal jenom u oper, které měl velmi rád,“ říká dirigent Jiří Štrunc.

Umělecké vedení Stání opery nabídlo spolupráci na hudebním nastudování jako druhému dirigentovi výrazné dirigentské osobnosti nastupující generace, která jen před několika dny ohromila diváky 70. ročníku Mezinárodního hudebního festivalu Pražské jaro, Marku Šedivému. Ve Státní opeře se poprvé představí v první repríze Macbetha 23. června 2015. „Na opeře jako žánru mě přitahuje především ten dlouhý proces tvorby inscenace, kdy se rodí scéna po scéně a kdy se představy dirigenta, režiséra, sbormistra, všech sólistů a mnoha dalších tvůrců střetávají a vytváří postupně jeden hudebně-dramatický celek,“ poznamenává ke své první zkušenosti ve Státní opeře Marek Šedivý.

„V případě Macbetha je klíčovým principem inscenace obrovský balvan, převrácená hora nebo chcete-li meteorit zastiňující světlo či slunce,“ přibližuje režisér inscenace Martin Čičvák a pokračuje: „Těch citací k nedostatku světla, padajícímu stínu, je v Macbethovi celá řada. A příroda udělá jak u Shakespeara, tak i v naší inscenaci obrovskou vzpouru, asi jako ve filmu Larse von Triera Melancholie. Sýček napadne orla, kobyla sežere své mladé, noc se převrátí v den a pohne se birnamský les. V naší snaze ze všeho nejvíc spatřuji potřebu zbavit se teatrality. Protože v okamžiku, když divadlo začne páchnout divadlem, je po divadle.“

Nová operní sezona 2015/2016 začíná v Národním divadle již 21. srpna 2015 na scéně Státní opery Bizetovou Carmen. Představení bude debutem kanadské mezzosopranistky Mireille Lebel ve Státní opeře. 

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

migrační pakt

Paní poslankyně mám tento dotaz. Je vůbec možné, aby ministr vnitra Rakušan schválil migrační pakt v Bruselu, aniž by to předtím projednala poslanecká sněmovna. Vy poslanci, které jsme si my občané zvolili, aby vedli a spravovali tuto zem, ku prospěchu nás občanů, kteří si vás platíme, přece nejde o...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Hospodářská komora: Podnikatelé a obce doporučují místo vracení PET lahví v obchodech využít síť žlutých popelnic

10:17 Hospodářská komora: Podnikatelé a obce doporučují místo vracení PET lahví v obchodech využít síť žlutých popelnic

Pokud by se povedlo zavést v Česku moderní zálohovací systém na PET lahve s využitím QR kódu, občané…