Vývoj a produkce ložisek právě pro kolejová vozidla patří v současné době v ZKL mezi prioritní směry rozvoje. V rámci tohoto zaměření se zástupci koncernu pravidelně účastní veletrhu Czech Raildays v Ostravě. V letošním roce se zde objeví již po deváté. Návštěvníci mohou v expozici ZKL spatřit celou řadou exponátů, jež pokrývají nejnáročnější požadavky zákazníků tohoto významného průmyslového odvětví. Všechny produkty jsou výsledkem cenných zkušeností získaných přímo v praxi během provozu ložisek nebo na základě dlouhodobých zkoušek, na kterých koncern spolupracuje především s Výzkumným ústavem železničním.
„Ve srovnání s vývojem klasických ložisek je zavádění ložisek pro železnici poměrně náročný proces. Důležitá je analýza provozních podmínek, návrh makrogeometrie i kontrola pomocí metody konečných prvků“, popisuje Ing. Vladimír Zikmund, výkonný ředitel ZKL Výzkum a vývoj. „Pro kolejová ložiska navíc platí řada evropských norem, které stanovují technické požadavky, podmínky zkoušení i předpoklady pro maziva“, dodává.
Mezi novinky v sortimentu ZKL patří válečková ložiska s plastovou klecí, která jsou vhodná pro běžnou železniční dopravu a dosahují vysokých světových standardů. Toto provedení je odolnější proti mechanickému poškození při manipulaci a usnadňuje i montáž ložiska na čep dvojkolí. Dalším zajímavým artiklem, se kterým se návštěvníci Czech Raildays seznámí, jsou těsněná válečková ložiska s náplní plastického maziva pro vlaky RegioPartner. Tato součástka se objeví na 7 jednotkách v jihomoravském kraji již koncem letošního roku.
V Ostravě se budou vystavovat také kuželíkové ložiskové jednotky TBU vyvinuté pro dvoupatrové elektrické jednotky Českých drah City Elephant s maximální provozní rychlostí vlaku 140 km/hod. Tato ložiska se u nás dříve vůbec nevyráběla. ZKL tak muselo zvládnout nejen konstrukci produktu, ale i technologický proces výroby. V průběhu zkoušek byla prokázána velmi vysoká životnost těchto ložisek. Nájezdová délka byla vyšší než 1 200 000 km, a to bez jakéhokoliv přemazávání či servisu. S pravidelným servisem, který je u kolejových vozidel běžný, se tak dá počítat s životností několika miliónů kilometrů. Mají labyrintové těsnění, trvalou náplň plastického maziva a nájezdovou životnost minimálně 1 000 000 km. Tato ložiska s novým labyrintovým těsněním byla úspěšně odzkoušena i pro rychlosti 200 km/h.
O společnosti ZKL
Společnost ZKL je největší výrobce velkorozměrových soudečkových, speciálních a dělených ložisek ve střední Evropě. Věnuje se výzkumu, vývoji, výrobě a distribuci valivých ložisek, výrobě speciálních ložisek a komponentů pro automobilový a železniční průmysl. Tradiční český výrobce koncern ZKL prosazuje flexibilitu a rychlost v plnění požadavků zákazníka. Ve všech činnostech navíc uplatňuje šetrný přístup k životnímu prostředí. V současné době v koncernu pracuje více než 1 100 zaměstnanců. ZKL se během své šedesátileté tradice stala osvědčeným a spolehlivým dodavatelem s certifikací pro celou řadu průmyslových podniků. Vyráběný sortiment standardních a speciálních ložisek značky ZKL plní ty nejnáročnější požadavky zákazníků v široké oblasti jednotlivých průmyslových odvětví. Příkladem kam ZKL dodává své produkty, mohou být odvětví hutnictví, energetiky, těžkého strojírenství, těžby a zpracování surovin, automobilového průmyslu, dopravy, zemědělství a mnoho dalších.
Další informace naleznete na: www.zkl.cz.
Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tisková zpráva