Hurá, ekologie. Akorát baterky kope černoušek v Kongu

23.07.2021 22:59

Reportér Václav Dolejší na serveru Seznam Zprávy burcuje ve svém komentáři k zastavení šílenství s elektroauty na baterky, dokud je čas. Celkem přináší pět důvodů, proč je sázka na elektromobily ideologií, a nikoliv chytrým řešením.

Hurá, ekologie. Akorát baterky kope černoušek v Kongu
Foto: Zbyněk Pecák
Popisek: Elektromobil - ilustrační foto

Anketa

Roman Janoušek se přibelhal do vězení. Myslíte, že je na tom zdravotně opravdu tak zle?

hlasovalo: 18461 lidí
„Jenom úvodem, než mě začnete lynčovat. Miluji přírodu. Vysázel jsem nespočet stromů. Poctivě třídím odpad. Připouštím, že ke klimatické změně přispívá činnost lidstva. Chápu tedy úsilí o snižování škodlivých emisí,“ poznamenal Dolejší, jenž i přesto vyjmenoval pět důvodů, proč nesázet vše na elektromobily s bateriemi.

„Začnu hrou na city. Aby měl bohatý Evropan ve svém luxusním elektromobilu dobrý pocit, kolik toho udělal pro záchranu planety, musí asi tak dvanáctiletý chlapec v africkém Kongu vlézt do stometrové štoly a ručně vytěžit kobalt. Jedno auto ho potřebuje zhruba deset kilogramů. Baterie každého elektrovozítka potřebuje spoustu vzácných kovů – vedle kobaltu hlavně lithium,“ poznamenal mimo jiné Dolejší a varoval před tím, že tamní děti tuto dřinu v dolech dlouho nevydrží. 

Jako druhý důvod jmenuje skutečnost, že tolik módní elektromobilita je ve skutečnosti jen pro bohaté. „Auto na baterky stojí dvakrát tolik co stejný model se spalovacím motorem. Můžete namítnout, že časem přijde zlevnění. Ale podle automobilek se ani nejmenší model v budoucnu nedostane pod 700 tisíc korun. To je docela podstatný rozdíl proti dnes nejlacinějším lidovým vozidlům za 250 tisíc,“ uvedl Dolejší a varuje před tím, že movitější budou mít elektromobily a budou parkovat zdarma ve městech, protože tam nečoudí. 

„Automobilky jsou k výrobě elektroaut tlačeny nařízením EU. Ta vyžaduje, aby vážený průměr oxidu uhličitého ze všech prodaných vozidel byl maximálně 95 gramů na kilometr. Za každý gram navíc se platí pokuta 95 eur z každého prodaného auta. Což třeba pro Škodovku mohou být ročně klidně miliardy na pokutách,“ poznamenává dále Dolejší a všímá si, jak Škodovka přichází například s velkým elektrickým SUV.

„Důvod? Na elektroautě je nejdražší právě baterie – může vyjít klidně na půl milionu korun. A takovou částku lépe schováte do drahého luxusního vozidla pro movitější klientelu než do lidového auta pro masy,“ zmínil Dolejší.

„Elektromobily potřebují ke své výrobě hodně vzácných, a tudíž drahých kovů. Opravdu mnoho, několik desítek kilogramů do každého auta. Nejen lithium a kobalt do baterek, ale také magnety do motorů nebo měď na desítky metrů kabelů. Ložiska těchto kovů jsou většinou v Africe, Asii nebo Latinské Americe či Austrálii. Africké doly, které má Evropa nejblíž, dávno koupili Číňané. Pokud jste někdy viděli fotografie obřích povrchových dolů na lithium nebo měď, nic takového byste asi v Evropě za domem nechtěli. Proti tomu je polský hnědouhelný důl Turów malá jamka v zemi,“ zmínil Dolejší a upozornil na větší závislost na Číně.

A závěrem Dolejší upozornil na jednu ze lží. „EU stanovila, že elektromobily mají nulové emise. Jak k tomu došla? K výpočtu používá pravidlo tank-to-wheel (z nádrže na kolo), tedy od nabití baterky po vybití pohybem auta. To je ovšem úmyslná slepota. Když se podíváme na energetickou náročnost elektroauta od jeho výroby přes provoz až po recyklaci – technici tomu říkají od kolébky po hrob (from cradle to grave) – vidíme férovější výpočet. A to už elektroauta zdaleka tak zeleně nevycházejí,“ míní Dolejší.

„Rozumnější než jednostranná sázka na jednu bateriovou cestu je zkoušet více technologických řešení. Třeba Japonci (Toyota) a Korejci (Huyndai) vsadili na vodík. To je také elektroauto, jen proud se místo z baterie získává chemickou reakcí zkapalněného vodíku s kyslíkem z okolního ovzduší,“ uzavřel Dolejší.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: vef

FactChecking BETA

Faktická chyba ve zpravodajství? Pomozte nám ji opravit.

Přezkoumat

migrační pakt

Dobrý den, prý budete ve sněmovně jednat o migračním paktu. Znamená to, že jde ještě zvrátit jeho schválení nebo nějak zasáhnout do jeho znění? A můžete to udělat vy poslanci nebo to je záležitost jen Bruselu, kde podle toho, co jsem slyšela, ale pakt už prošel. Tak jak to s ním vlastně je? A ještě ...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Velcí kluci za Evropskou unií. Naštvaný Orbán už byl konkrétní

22:30 Velcí kluci za Evropskou unií. Naštvaný Orbán už byl konkrétní

Víte, že konferenci konzervativců Viktora Orbána nebo Nigela Farage zakázal v Bruselu komunální star…