Pokud by se změnil zákon, podle kterého jsou bariéry nyní povinnost, mohla by se prý během tří let ušetřit až jedna miliarda korun. Sice taková novela, jež by tuto nutnost omezovala, existuje, její schválení však odborníci odložili.
Proti bariérám lidé často podepisují petice
"V řadě případů se setkáváme s protesty obyvatel a s peticemi, že nechtějí protihlukové stěny. My jako investor s tím ale nic nezmůžeme, musíme dodržovat platnou legislativu," řekl pro ČT Pavel Halla, mluvčí správců kolejí. "Dochází pak k paradoxu, kdy bychom ty investiční prostředky mnohem raději investovali do rozvoje a udržování infrastruktury než do protihlukových opatření. Jenže současná legislativa v této oblasti je tak striktní, že ani neumožňuje případ od případu možnost posouzení výjimky," vysvětluje dál.
Jako konkrétní příklad se dá uvést rodina Brzákových z Úval u Prahy. Před domem nechtěli žádný betonový val, stavbaři ale měli podle zákona povinnost zde bariéru postavit. Nakonec případ rozřešila studie vlivu na životní prostředí, která dala rodině za pravdu.
V Evropské unii jsou doporučené, v ČR povinné
"V klasických členských státech jsou všechny hlukové limity brány jako limity doporučené, nikoliv striktně dané a vyžadované, jako je tomu v Česku. Pak záleží na vyjednávání mezi samosprávou a tím, kdo hluk způsobuje, na jakých konkrétních limitech se v dané lokalitě domluví," popisuje rozdíl mezi českým a zahraničním právem hlavní hygienik Michael Vít.
Čtěte více:
- Karviná: Protihluková zábrana pomůže už při uzavírce mostu
- Dva týdny stará silnice za miliardu se možná uzavře. Kvůli hluku
- ČD vydělají na převodu lidí na SŽDC necelých 400 milionů
autor: pan