V roce 2008 přišla Mladá fronta s kauzou černých fondů Armády ČR. Ve čtvrtek o ní u soudu vypovídal Petr Šmída. Za peníze daňových poplatníků si armáda objednávala všechno možné. Horská kola, lyže, malotraktor, xylofony, tamburíny, rumbakoule, slabikáře či dětské kalendáře s názvem Králičí ouško.
Šmída se podle MF DNES hájil tím, že armáda sponzorovala letecké dny, na kterých jsou rodiče s dětmi častými návštěvníky. „Navíc to byl příkaz shora," uvedl u soudu. Na dotaz soudkyně odpověděl, že tím myslí tehdejšího náčelníka generálního štábu Pavla Štefku.
Jendání končila grilováním
Nadřízení mu podle jeho slov vždy rozkázali, aby nákupy zabezpečil a ukončili diskuzi. Obhajoval se tím, že jako šéf oddělení vnitřní správy nastoupil do zajetého systému, v němž si generální štáb už léta oficiálně objednával u různých firem dodávku náplní do tiskáren. Místo nich však na armádu chodily úplně jiné věci.
Alena Beinová ze společnosti Media 2000 s.r.o, která sháněla armádě vše, na co si její velení vzpomnělo, také uvádí, že do sídla firmy chodili vysocí armádní důstojníci v uniformách. Jednání vždy ukončil piknik, při němž se grilovalo, pil se alkohol a vojáci se prý i jinak dobře bavili.
Více:
- Černé fondy na generálním štábu: Sedm milionů, tři obžaloby
- Česká armáda pandury potřebuje. Otázkou je k čemu
- Picek: Obrněnce objednávala obrana, ne armáda
- Policie zkoumá nákup aut pro vojenské zpravodajství
Foto:army.cz
Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: mab