Organizátoři na akci podle své představy dostáli motu, s nímž akci svolávali: „Jsme svobodní občané sekulárního státu a nenecháme si vzít radost ze života nějakým pomatencem, který před 1 400 lety zakázal prakticky vše, pro co stojí za to žít.“ Martin Konvička se během happeningově laděného odpoledne snažil zaútočit na hlavní cíle své dlouhodobé kampaně – na islám a na multikulturalismus.
V antitezi k nejvýznamnějšímu muslimskému svátku ramadánu, který letos končí právě 5. července, uspořádal před brněnskou mešitou akci, na které se podávalo jako občerstvení pivo a vepřový guláš, jednotlivá vystoupení na pódiu pár metrů před vchodem do muslimské modlitebny ironizovala islám a hlavně jejich součástí byla vystoupení „spoře oděných“ dívek.
„Shromáždění jsme si dovolili svolat za účelem oslavy konce ramadánu, abychom džentlmenům z té maličké budovy za mými zády ukázali, jak se to ve skutečnosti slaví u nás,“ zahájil shromáždění asi čtyřiceti příznivců Martin Konvička. Nízký počet účastníků ocenil s tím, že to není málo, protože ne každý u nás chce slavit ramadán a navíc je díky svátkům prodloužený víkend.
Prvním recesistickým číslem bylo odhalení „výtvarného díla“ Světlo na konci tunelu. Plechová roura se žárovkou uvnitř se stala příležitostí ironizovat Václava Havla, který prý použil slovní spojení o „světle na konci tunelu“ při zahajovacím projevu Fóra 2000, ale i výtvarníka Davida Černého a skupiny Ztohoven a evropských grantů, které mimo jiné podporují nesmyslné výtvarné projekty. V sérii vystoupení upoutala pozornost módní přehlídka, během níž v defilé vystupovaly dívky jako symboly generací od padesátých let 20. století do současnosti, v závěru pak defilovaly ve spodním prádle, což mělo být v rámci pořadu rovněž projevem antimuslimského programu.
Konvička: Odpor k islámu se stal mainstreamem
Během happeningu přišla řada i na projevy aktivistů z řad Konvičkovy iniciativy. „Začnu stavem islámského hnutí. V posledních dnech mi vlil novou krev do žil Brexit a nadchl mě nejnovější krok Nigela Farage, který dovedl Británii k Brexitu a pak řekl, že na politiku kašle. Já na politiku nekašlu, politika je cesta, jak zastavit islamizaci a zachránit Evropu, to říkám pořád, ale chtěl bych zde slavnostně poukázat na to, co se nám za poslední rok podařilo. Nám se něco, co bylo menšinové a co jsme se báli pojmenovat, podařilo dostat do mainstreamu. V roc 2013 se žádná strana nehlásila k odporu k islamizaci, dnes je takových stran možná až moc, ale to je dobře – na levici máme Okamuru, někde uprostřed Úsvit a na pravici Alternativu pro Česko, za kterou budu možná kandidovat. To je dobře, ať to dopadne jakkoli. Dnes je kritika islámu mainstreamem,“ řekl v Brně Martin Konvička. Varoval pak také před tím, co se děje v brněnské mešitě, kterou označil za „místo vytváření paralelní společnosti, kšeftů a oblbování holek“.
Sociolog a čerstvě zvolený předseda Alternativy pro Českou republiku 2017 Petr Hampl z pódia poblahopřál přítomným, že žijí v zemi, kde mohou říkat, co chtějí, jíst, co chtějí, dělat si legraci z toho, z čeho chtějí, a mohou se chovat, jako se chovali jejich předkové. „Nebudu tady mluvit o tom, že je tady generace politiků a aktivistů, kteří by tuto zemi rádi předělali, aby nám v ní nebylo pohodlně a aby v ní bylo pohodlně úplně jiným lidem, kteří dnes ještě žijí tisíce kilometrů daleko a teprve se sem chystají. Jen připomenu, že když je tato země naše, musíme si ta práva držet a brát, protože jinak ta práva vymizí,“ řekl Petr Hampl. Na pódiu s pozdravem vystoupil i Martin Zapletal, který se stal mediálně známým, když při průjezdu amerického konvoje Českem na americké vojáky vystrčil zadnici.
V závěru akce vyšel ze dveří brněnské modlitebny mladý muslim, který prostřednictvím smartphonu zřejmě zprostředkovával obraz z akce. To k němu přivedlo skupinu účastníků, kteří na oplátku fotografovali jej. Až na drobné výkřiky ke konfliktu nedošlo a mladík po chvíli odešel zpět do modlitebny.
autor: David Daniel