Mgr. Marek Novák, MBA

  • ANO 2011
  • Zlínský kraj
  • poslanec
ProfileTopCardGraphDescription

Průměrná známka je 2,4. Vyberte Vaši známku.

-3 -2 -1 0 1 2 3 4 5

( -3 je nejhorší známka / +5 je nejlepší známka )

08.12.2020 16:15:17

Další necitelný pokus o zásah ze strany EU do našich práv

Další necitelný pokus o zásah ze strany EU do našich práv

Evropská unie přišla s novým legislativním návrhem. Ten se zaměřuje na minimální mzdy členských států. Paradoxně pouze těch, které mají minimální mzdu stanovenou zákonem.

Argumentuje přitom, že pro zaměstnance musí být zajištěna přiměřená minimální mzda, která uspokojí potřeby jejich i jejich rodin. Vždy by ale mělo být přihlédnuto k vnitrostátním hospodářským a sociálním podmínkám členských států, neboť je zřejmé, že je jiná situace v České republice a například v Německu. Dále by podle názoru Evropské komise mělo být klíčovým prvkem při stanovování výše minimální mzdy to, že je zachován přístup k zaměstnání a motivace uchazečů hledat si práci. Musí být také zamezeno chudobě pracujících, s čímž samozřejmě souhlasím.

Česká republika se v průběhu roku 2020 během konzultací Evropské komise s evropskými sociálními partnery vyjadřovala k možným formám nástroje a naznačila ochotu akceptovat i podobu směrnice, nebude-li návrh směrnice stanovovat konkrétní výši minimální mzdy. Tento postup jsem také ochoten podpořit.

Klíčový je nicméně podle mého názoru článek 5 tohoto návrhu, který zní: „S cílem zajistit přiměřenost zákonných minimálních mezd toto ustanovení vyžaduje, aby členské státy, ve kterých je již zákonná minimální mzda zavedena, stanovily tyto prvky: stabilní a jasné vymezení vnitrostátních kritérií pro stanovení a aktualizaci zákonné minimální mzdy, pravidelnou a včasnou aktualizaci a zřízení poradních orgánů.“

Směrnice dále v tomto článku stanovuje čtyři kritéria minimálních mezd: obecná výše hrubých mezd a jejich statistické rozdělení, míra růstu hrubých mezd a vývoj produktivity práce.

Mám za to, a to také dokonce v souladu s rámcovou pozicí Ministerstva práce a sociálních věcí ČR, že by mělo dojít k dodatečnému vymezení těchto kritérií. Členské státy by také měly dostat prostor pro rozhodnutí o vhodných indikátorech pro zvýšení zákonné minimální mzdy. Mělo by se totiž v každém členském státě jednat o takové indikátory, které budou respektovat výsledky dialogu vlád se sociálními partnery, tedy v České republice zejména v rámci tripartity, ale také hospodářský vývoj země.

Nechci směrnici, která se v konečném důsledku bude vykládat jednostranně tak, jak se bude orgánům EU hodit. Dále nemohu akceptovat, že se směrnice nebude týkat všech členských států, ale jak jsem již zmínil, pouze těch, které mají minimální mzdu stanovenou zákonem. Proto také ve formě, v jaké se směrnice předkládá, nemohu tuto podpořit.

Profily ParlamentníListy.cz jsou kontaktní názorovou platformou mezi politiky, institucemi, politickými stranami a voliči. Názory publikované v této platformě nelze ztotožňovat s postoji vydavatele a redakce ParlamentníListy.cz. Pro zveřejňování příspěvků v této platformě platí Etický kodex vkládání příspěvků a Všeobecné podmínky používání služby ParlamentníListy.cz.
Diskuse obsahuje 0 příspěvků Vstoupit do diskuse Komentovat článek Tisknout
reklama