Další porucha vládního speciálu. Besser nemohl odletět z Ruska

20.10.2011 22:00

Návrat české delegace z ruského Čeljabinska, kde byl ve čtvrtek odhalen pomník československým legionářům padlým v roce 1918, zkomplikovala porucha navigačního systému českého vládního letadla Airbus A-319.

Další porucha vládního speciálu. Besser nemohl odletět z Ruska
Foto: Hans Štembera
Popisek: Vládní speciál

Původně byl odlet plánován na dnešních 18:00 místního času (14:00 SELČ), ale nyní se předpokládá, že se poletí náhradním letounem nejdříve v pátek kolem 04:00 místního času (dnešních 22:00 SELČ). Mluvčí českého generálního štábu vpodvečer informovala, že náhradní stroj se vydal na cestu poté, co obdržel potřebná povolení ze zahraničí.

Ruští hostitelé nabídli ministrovi kultury Jiřímu Besserovi a dalším českým představitelům, aby si čekání zkrátili v místní restauraci jídlem a pitím za doprovodu hudebních a tanečních souborů.

Českoslovenští legionáři se v Čeljabinsku na Uralu po více než devíti desetiletích dočkali pomníku, který zvěčňuje jména padlých. Na slavnostní odhalení se dostavily nejen oficiální delegace, ale i několik stovek místních obyvatel. 

Pomník v podobě pamětní desky a připojených "vagonů" se jmény 262 padlých a nezvěstných legionářů stojí u místního nádraží. Právě zde se 14. května 1918 odehrál "čeljabinský incident", který stál na počátku legionářské anabáze, kdy pár desítek tisíc Čechoslováků ovládalo v bolševickém Rusku obrovské území podél Transsibiřské magistrály od Povolží až po jihosibiřský Irkutsk. 

Představitele zklamal Tupolev i Challenger

Českou vládní letku provázely problémy v minulosti, kdy ústavní činitelé létaly ruskými Tu-154M, a nevyhýbají se jí ani nyní, kdy provozuje mimo jiné kanadský letoun CL-601 Challenger a dva moderní Airbusy A-319. Jedním z posledních českých politiků, který měl potíže s "tůčkem", byl v únoru 2007 prezident Václav Klaus při návštěvě Japonska, ze které se musel vrátit záložním strojem. Tupolev zradil například i ministra zahraničí Cyrila Svobodu v červenci 2005 při letu do Latinské Ameriky a pár měsíců předtím ministra obrany Karla Kühnla během letu do Izraele. 

Challenger měl v březnu 2004, kdy s ním byl prezident Klaus v Portugalsku, závadu podvozku. Několikrát tomuto stroji prasklo čelní sklo: v listopadu 2004 ministr Svoboda kvůli této závadě nedoletěl do Kataru, v dubnu 2005 musel prezident Klaus nouzově přistát při cestě na pohřeb papeže a v dubnu 2009 se musel z cesty do Itálie vracet ministr životního prostředí Martin Bursík. 

Předloni zaskočil vládní airbus premiéra Jana Fischera: kvůli závadě servořízení výškového kormidla nemohl předseda vlády odcestovat do Bruselu a s šéfem Evropské komise José Barrosem se nakonec spojil videokonferencí z Prahy. 


Čtěte také:

Jste politik? Zveřejněte bez redakčních úprav vše, co chcete. Zaregistrujte se ZDE.
Jste čtenář a chcete komunikovat se svými zastupiteli? Zaregistrujte se ZDE.

autor: čtk

Bety.cz - magazín nejen pro mámy - horoskopy, recepty, diskuse, soutěže

Bety.cz TESTOVÁNÍ - Testujte s námi nové produkty či služby a o své názory a doporučení se podělte s ostatními čtenářkami Bety.cz.

Prostřeno.cz - recepty on-line - vaření, recepty, gastronomie

reklama
Tento článek je již staršího data a diskuse k němu byla uzavřena. Děkujeme za pochopení.

Další články z rubriky

Prezident republiky navrhl kandidáta na ombudsmana

17:20 Prezident republiky navrhl kandidáta na ombudsmana

Prezident republiky Miloš Zeman navrhl v pátek dne 13. prosince 2019 Poslanecké sněmovně Parlamentu …