Lidé netuší, kam si mohou jít stěžovat na protiprávní jednání lichvářů ani kde najít právní radu. Vyplývá to z průzkumu, který zpracovala agentura GfK na popud projektu Navigátor bezpečného úvěru. Lichva je sice definována v trestním zákoníku, přesto je obtížné určit, kdy se jí poskytovatel úvěru dopouští, informuje Český rozhlas (ČRo).
Co je ale lichva? Podle pracovníka Fakulty sociálních věd Univerzity Karlovy Petra Teplého – ten se na projektu Navigátor bezpečného úvěru podílí – není ale odpověď na to vůbec jednoduchá.
„Lichva je definována v paragrafu 218 trestního zákoníku. Zjednodušeně lze říci, že se jedná o zneužití slabosti dlužníka ze strany věřitele a že je tento úvěr poskytnut za vysoký úrok. Jenže nikde není přesně stanoveno, kolik vlastně procent to je,“ vysvětlil v rozhovoru pro Český rozhlas Teplý.
„V našem projektu Navigátor bezpečného úvěru je spíše používán pojem lichvář, než úvěrový predátor. Je to takový věřitel, který je zpravidla anonymní firmou a který nepodléhá žádné regulaci či dohledu,“ zmínil dále Teplý.
Jak se ale může člověk proti lichvářům bránit? Podle Teplého je nutné, abychom začali sami u sebe, to znamená si vůbec nepůjčit.
Na českém trhu jsou jich možná desetitisíce
„Když už si od nich člověk půjčí, tak je nutné dávat pozor na to, u koho následně mohou uplatnit svá práva, což lze například u finančního arbitra nebo u dozorových orgánů typu Česká národní banka a Česká obchodní inspekce. My jsme v našem projektu upozornili na 15 predátorů, ale podle expertních odhadů jsou těchto lichvářů na českém trhu možná desetitisíce,“ upozornil Teplý.
Podle něj je v tomto případě Česká obchodní inspekce pouze dozorový orgán, a kromě spotřebitelských úvěrů se na ni mohou obrátit lidé například v případech vadného spotřebního zboží, či vadných pohonných hmot.
V případě České národní banky pak jde o trochu jinou věc.
„Od ledna 2011 existuje nově zřízený útvar ochrany spotřebitele, ale spory v oblasti spotřebitelských úvěrů řeší převážně zmíněný finanční arbitr, který je nezávislý na České národní bance. Ten loni řešil 291 podání právě v oblasti spotřebitelských úvěrů,“ upřesnil Teplý.
Existují ale prý i nestátní neziskové organizace, na které se mohou oběti lichvy s důvěrou obrátit.
„Jedná se o celou řadu organizací, které poskytují poradenství nejen občanům s finančními problémy, ale i dalšími. Mohu jmenovat například o Asociaci občanských poraden, Poradnu při finanční tísni či organizaci Člověk v tísni,“ dodal Teplý a zopakoval, že lidé by si ale měli napřed vskutku dobře rozmyslet, zda by si u těchto věřitelů měli vůbec půjčovat.
Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: olb