Jak vznikají volební kampaně, které dělají z kandidátů poslance? Přečtěte si víc

29.08.2014 16:38

Politické strany mají odvěký problém: Jak postavit předvolební kampaň tak, aby právě ta jejich strana zaujala co nejvíc voličů. Který lídr stoprocentně zabere? A co billboardy, televizní spoty, na co z toho vysypat stranickou pokladničku? To jsou otázky, na něž může odpovědět publikace Volební kampaně 2013. Právě nyní ji vydává Institut politického marketingu a shrnuje v ní loňské kampaně devíti politických stran k volbám do Poslanecké sněmovny. Ale vezmou si strany z knížky ponaučení?

Jak vznikají volební kampaně, které dělají z kandidátů poslance? Přečtěte si víc
Foto: Hans Štembera
Popisek: Rozdávání koblih v rámci kampaně hnutí ANO do voleb do Evropského parlamentu

„Jak vznikají volební kampaně, které dělají z kandidátů poslance? Nejdůležitější události kampaní 2013 v jednom obrázku... Dvouměsíční vývoj u devíti sledovaných stran,“ láká Institut politického marketingu (IPM) na svou právě vydanou knižní publikaci nazvanou Volební kampaně 2013. A včera večer ji v jednom z pražských barů dokonce pokřtil.

„Účast potvrdili volební manažeři a osobnosti parlamentních i neparlamentních stran, o nichž se v publikaci píše,“ uvedla ale několik dní před akcí pro ParlamentníListy.cz agentura, která pro Institut politického marketingu dělala PR. Jenže nakonec vše bylo jinak. Naše redakce totiž v sále baru nenašla jediného známějšího politika, ba ani nikoho ze známých volebních manažerů.

Novinářů, a to zvláště z webových portálů, které píší o politice, bylo ale v baru nepočítaně. Mezi nimi bylo i mnoho mladých lidí, které baví tvořit politický marketing. „Politika nás zajímá,“ vysvětlili někteří z nich ParlamentnímListům.cz mezi uvítacím drinkem.

„Byl jsem pozván, o knížce vím, ostatně jsem ji četl již před časem, když vyšla jako e-book. Na včerejší její křest jsem ale nepřišel proto, že jsem měl jinou akci ve stejný čas a té jsem dal přednost,“ vysvětlil třeba pro ParlamentníListy.cz manažer TOP 09 Jaroslav Poláček.

Mezi pozvanými ale přece jenom nakonec bylo možné spatřit volebního manažera trojkoalice pro Prahu (Strana zelených, KDU-ČSL a Starostové a nezávislí) Martina Čáslavku, který byl zastižen dokonce v družném rozhovoru a přítomnost několika jiných desítek hostů jej velmi bavila, nebo hlavního celostátního volebního manažera Strany zelených ve volbách 2013 Matěje Chytila.

Co ale politici? Copak je fakt, jak vznikají volební kampaně, které dělají z kandidátů poslance, vůbec nezajímá?

Rozhovory a mediální monitoring

Kniha Volební kampaně 2013 podle Institutu politického marketingu vznikala na základě rozhovorů s devíti volebními manažery, tříměsíčního mediálního monitoringu a exkluzivních dat k útratám stran za reklamní plochy od společnosti AdMosphere.

„Hnutí ANO najalo největší imagology,“ sdělil ve svém průvodním slově před politím knížky šampaňským Pavel Šíma, který Institut politického marketingu založil a zároveň jej i vede. Podle jeho vysvětlení slovo imagologie je termín od Milana Kundery, který neobvyklý slovní tvar použil ve své knize Nesmrtelnost. Imagologie je zároveň slovem k vytváření image, obrazů, symbolů, ikon, kultů a módy s využitím médií, praví navíc slovník cizích slov.

Podle vysvětlení Pavla Šímy mají být totiž politický marketing a zvláště pak politické kampaně hlavně show pro lidi. Show, která na ně tzv. zabírá, má pak také šanci sesbírat nejvíc hlasů od voličů. Za těch 25 let od roku 1989 se ale podle Šímy stal politický marketing již dospělou disciplínou. No a kniha Volební kampaně 2013 je podle něj vlastně takovým prvním českým rozborem politických kampaní z marketingového hlediska.

Co v ní najdete? Třeba to, na čem v kampaních stavěla ODS, KSČM, KDU-ČSL, ČSSD, TOP 09, hnutí Úsvit, SPOZ, Strana zelených či hnutí ANO, jež je právě podle průzkumů preferencí na první příčce a má ve volbách do Senátu tak šanci získat nejvíc křesel.

Oku lahodící vizuály... A koblížky

„Odborníci ANO přišli s pečlivě vycizelovanými poselstvími a oku lahodícími vizuály, které zaplavily v podobě billboardů, citylightů a plakátů republiku. Z okrajového hnutí se během pár týdnů stal černý kůň voleb s rostoucími preferencemi. To nebyla náhoda, ale strategie,“ píše se v knížce, jež rozebírá i důraz na lídra. Právě Andrej Babiš totiž bodoval mezi lidmi nejenom svým charismatem, ale i heslem: „Nejsme jako politici. Makáme!" Babiš to měl dobré u voličů také proto, že v rámci kampaně pravidelně ráno osobně rozdával lidem před vchodem do metra volební koblížky. U ANO podle IPM byla také zajímavá videokampaň, a to zvláště reklama na Vodňanské kuře. Koupili si do volební kampaně Jaromíra Jágra, nebo nekoupili, rezonovalo prý v té době společností.

Sociální demokracie podle rozboru publikace stavěla kromě jiného i na velkém organizačním zázemí strany po celé republice. „Disponovala také léty vybudovaným know-how a prověřenými kontakty s odborníky a agenturami. Její strategií tím pádem bylo logicky zasáhnout svým pozitivním poselstvím pokud možno všechny občany České republiky,“ praví kniha.

„Specifická situace nastala u ODS, která v otázce jednoznačného lídra, či lídryně strany pro volby nebyla jasně čitelná,“ míří publikace na nejslabší místo této kdysi nejsilnější pravicové strany.

„Co vzniklo u ODS spíše pod tíhou událostí, SPOZ činila vědomě. Na rozdíl od ostatních stran u ní absentoval prvek celostátního lídra volební kampaně, který by sehrával roli potenciálního premiéra,“ uvádí kniha v části nazvané Rezignace na tváře a nerozhodná ODS.

Knížka je ale nadto samozřejmě ještě plná rozborů, a to jak z hlediska reklamních zákonitostí, tak i z hlediska profesionálního marketingu. Třeba vysvětluje, proč nešel straně TOP 09 v jedné chvíli krátce před sněmovními volbami stranický web. Bylo to součástí kampaně? Odpověď je opět v publikaci.

Agent 007? Ne, agent 009!

„Hlavním maskotem TOP 09 se stal opět Karel Schwarzenberg. Po převleku kapitána z roku 2010 a pankáče z prezidentských voleb byl tentokrát předseda TOP 09 stylizován do role tajného agenta 009, který pracuje ve službách republiky. Ve stejném duchu se nesl také hlavní volební spot strany,“ připomíná knížka. K vysvětlení radikální změny image Karla Schwarzenberga prý sloužil samostatný klip, ve kterém si kníže nechá sestříhat číro a převleče se do smokingu.

„Ta knížka je fajn, protože přinesla některá nová fakta, ale zásadní publikace to není. Dobré je na ní třeba to, že přináší rozhovory s manažery jednotlivých politických stran,“ podotkl ke zhodnocení dílka z dílny IPM pro ParlamentníListy.cz manažer topky Jaroslav Poláček. Podle něj je navíc oproti jiným podobným dílkům toto psáno ještě jazykem, jemuž rozumí i širší veřejnost.

Nárůst on-line prostoru

Publikace také odhalila, že oproti minulosti došlo k nárůstu významu on-line prostoru. Třeba některé ze stran nasadily těsně před volbami několik zajímavých webů a microsites. Vsadily i na Facebook nebo Twitter a také na YouTube, kde exceloval zvláště rap Ondřeje Lišky ze Strany zelených.

Nebyli by to ale v IPM znalci politického marketingu, kdyby nepoužili analogii politických kampaní se show pro lidi. Sestříhali totiž jako bonus ke knížce navíc ještě vtipný spot z toho nejzajímavějšího, co přinesly volební kampaně všech politických subjektů. Spot je navíc ode dneška zveřejněn na www.youtube.com.

„I tak totiž vypadaly volební kampaně,“ neodpustil si poznámku k humornému traileru šéf IMP Pavel Šíma.

„Ten spot je směsicí takových směšných narážek na všechny politické strany. Je podle mého vyvážený, ale asi nejvíc v něm dostaly na frak strany, které více těží z formy nežli z obsahu. Nejhůře tady v tom podle mne dopadl Úsvit a Tomio Okamura, nebo nejlegračnější postavička kampaní vůbec - Zdeněk Škromach z ČSSD se svými hovory od bazénku,“ dodal k videu pro ParlamentníListy.cz volební manažer Trojkoalice pro Prahu Martin Čáslavka.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Olga Böhmová

Mgr. Bc. Vít Rakušan byl položen dotaz

Jak můžete někoho obvinit bez důkazů?

Vaše vláda nálepkuje dost často, vy hlavně a chcete bojovat proti dezinformacím, ale jdete podle vás příkladem? Je podle vás v pořádku, že někoho obviníte a pak nejste schopný u soudu říci, na základě čeho a svá obvinění doložit? A omluvíte se SPD nebo se odvoláte? https://www.parlamentnilisty.cz/p...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Akce zakázána. Ne zrušena, zakázána. Dvojka Konečné terčem cenzury. Pátrali jsme

9:25 Akce zakázána. Ne zrušena, zakázána. Dvojka Konečné terčem cenzury. Pátrali jsme

Akce zakázána. Doslova. Plzeňsko je, zdá se, „průkopníkem“ praxe, kterou najdeme možná v padesátých …