Kalousek u ohníčku otevřel flašku a přinesli mu párek od Babiše... Experti ale nad nejnovějším výkřikem marketingu TOP 09 kroutí hlavou

24.06.2015 20:18

Kostelecké uzeniny s největší pravděpodobností nebudou místopředsedu TOP 09 Miroslava Kalouska žalovat kvůli klipu „Hnutí za poctivé párky vám přeje poctivé uzenáře“. Kalousek totiž video s tímto názvem dnes zveřejnil na svém facebookovém profilu, ale kámen úrazu je v tom, že dílko dehonestuje zcela zjevně výrobky Kosteleckých uzenin. „Komentáře lidí na internetu hovoří za vše,“ uvedl k tomu pro ParlamentníListy.cz tiskový mluvčí Agrofertu Karel Hanzelka. Videoklip po něm posoudili ještě mediální odborníci a také právnička.

Kalousek u ohníčku otevřel flašku a přinesli mu párek od Babiše... Experti ale nad nejnovějším výkřikem marketingu TOP 09 kroutí hlavou
Foto: repro TOP 09
Popisek: Miroslav Kalousek

Místopředseda TOP 09 Miroslav Kalousek si sice nejnovějším klipem, který má zostudit Kostelecké uzeniny a jeho majitele Andreje Babiše, zřejmě nevykoleduje žalobu, ale i tak si zadělal spíše nežli na slávu na mediální ostudu. Dá se tak totiž usuzovat z reakcí lidí.

„Herec Kalousek byl odjakživa šprýmař, ale v tomto klipu je za ještě většího kokota, než za jakého ho lidé považují!“... „No jo, Kalousek! Škoda že za svého tureckého hospodaření jako ministr financí nenatočil klip o poctivém ministru financí... Taky nám to rozkrádání republiky hodně smrdělo, žel, párky to už nespraví!“... „Trapák! Tohoto pošuka ještě nikdo nezavřel do blázince? Vždyť je to sám zloděj a zdemoloval naši zem s ostatníma kecálistama demokratickýma!“ To je totiž kratičký výběr z komentářů čtenářů, kteří nejnovější videoklip pocházející z dílny strany TOP 09 dnes ráno zhlédli jako doprovod článku ParlamentníchListů.cz. V klipu přitom vystupují pouze dvě postavy – Miroslav Kalousek a řezník, který má být „poctivým“, a prim pak hrají párky.

O co jde? Zhruba minutové video diváky zavádí do hospodářského stavení kdesi na Bechyňsku. Je večer, na obloze svítí hvězdičky, v dáli slyšíme houkání sovy, cvrčci cvrlikají, štěká pes. V krbu praská oheň a Miroslav Kalousek sedí v houpacím křesle a čte si knihu.

Kostelecké? Fůj!

Tu náhle do místnosti vstupuje uzenář, který Kalouskovi nejprve podává pivo, ale následně servíruje politikovi párky s rohlíkem. Kalousek si nejprve přivoní a vzápětí – když se dozví, že to jsou Babišovy Kostelecké – se se znechucením odvrátí. Uzenář hned nato ale sáhne do udírny a vytáhne nožičku jiných párků. A k tomu říká: „Mirku, vem si od Lojzy. Ten nekrade!“ Kalousek se na to pobaveně rozesměje. „Hnutí za poctivé párky vám přeje poctivé uzenáře,“ uzavírá videoklip.

KALOUSKOVO VIDEO S PÁRKEM ZDE

Kalousek se tímto dílkem, které lze najít i na YouTube.com, prý chce angažovat v boji na podporu živnostníků proti údajné šikaně ze strany Ministerstva financí, vedené předsedou hnutí ANO Andrejem Babišem.

„Kalousek býval kdysi poměrně mocný a dosti vtipný. Ty doby jsou – jak známo – dávno pryč. Politický i duchovní úpadek zmíněného muže je však zjevně mnohem rychlejší, než jsem se domníval,“ reagoval na klip pro ParlamentníListy.cz poslanec hnutí ANO Martin Komárek.

Mluvčí: Je to pod úroveň lidské důstojnosti!

Tiskový mluvčí Agrofertu Karel Hanzelka, který mediálně zastupuje taktéž i Kostelecké uzeniny, pak k tomu jen suše uvedl:

„Je politováníhodné, že pan Kalousek bezprecedentně veřejně zostuzuje poctivou práci patnácti stovek zaměstnanců Kosteleckých uzenin, ale zmíněné video je natolik pod úroveň základní lidské důstojnosti, že nemá smysl jej více komentovat. Komentáře lidí na internetu hovoří za vše.“

O případné žalobě ale ve vyjádření Hanzelky nepadlo ani slovo, přestože se jej i na to ParlamentníListy.cz tázaly.

„Já se domnívám, že to je na žalobu slabé,“ uvedla namísto něj pro ParlamentníListy.cz někdejší politička a advokátka Hana Marvanová.

„Osobně dělám žaloby na ochranu osobnosti, ale v tomto případě bych klientovi k tomu určitě řekla – pokud by o nějaké žalobě uvažoval –, že to nemá smysl. Není to totiž adresné a není tady ani jasné, kdo vlastně ‚krade‘. Když se totiž v onom klipu řekne pouze, že ‚někdo nekrade‘ a domyslíte si k tomu, že někdo jiný krade, a není přitom ani vůbec jmenováno, kdo krade, tak to je velmi nezřetelné. Je to jen taková komplikovaná narážka, ale podle mě v rovině humoru. Takže já osobně to na žalobu nevidím, neboť taková žaloba by neuspěla,“ uvedla dále Marvanová.

Musí unést kritiku...

„Když si odmyslíte rovnici politického konfliktu, který se kolem Babiše a Kalouska ve sněmovně dost často vede, tak to je celé takové legrační. Je to humor, i když ne zrovna moc povedený. Jakmile je ale někdo veřejně činný a nemusí to být zrovna politik, může to být i osoba veřejného zájmu anebo i firma, která figuruje v nějakých souvislostech na veřejnosti, tak musí unést nějakou formu kritiky anebo humoru či satiry,“ sdělila Marvanová ke klipu.

Zda ale tímto počinem TOP 09 získá nové voliče, to se podle ní nedá jednoznačně odhadnout. „Je to takový tip virálů, který si lidé sice rádi na webu pouštějí, a to se buď mezi nimi uchytí a pak to mezi sebou citují, ale jestli tím získá strana, co takový tip virálů používá, tak to je hodně sporné. Může to ale trochu uškodit straně, která je terčem podobné satiry. Nemyslím si však, že to je to hlavní, podle čeho se lidé u voleb rozhodují. Politické satiry je spousta a ani se to nijak ve výsledcích voleb neodráží. Rozhoduje spíše to, co dělá konkrétně subjekt nebo politik, a ne to, jak ho očerní oponenti. Ale to je můj odhad jako někoho, kdo se v politice pohyboval,“ dodala Marvanová.

Mikeš: Ano, narušil tím image Kosteleckých uzenin

„Hnutí za poctivé párky je podle mého názoru pitomost, neboť párky se vyrábějí ve velkém,“ zostudil pak klip z dílny TOP 09 mediální expert Jiří Mikeš.

Na rozdíl od Marvanové ovšem soudí, že je docela závažné, pokud ve videu Kalousek naznačil, že Babiš krade. „To je na tom klipu moc špatné. Je to zvláštní druh politické reklamy, která zasahuje do komerční reklamy, a já bych se vůbec nedivil, kdyby pan Babiš, nebo nejspíše Kostelecké uzeniny, pana Kalouska zažalovali. On jim totiž tímto klipem poškodil dobré jméno. Když totiž veřejně řeknu, že Kostelecké uzeniny ‚fuj‘ a pak naznačím, že kradou, tak to znamená, že on tím narušil image Kosteleckých uzenin jako dobrého výrobce. To je ale špatné. To Kalouskovi zrovna dobře nevyšlo,“ zdůraznil pro ParlamentníListy.cz Mikeš.

Je si ale dobře vědom faktu, že Kalousek a Babiš si vzájemně zrovna servítky neberou. „Mně to připomíná letitou rivalitu mezi Coca-Colou a Pepsi Colou. Tam už se dnes nikdo nesoudí, tam už si jdou jen po krku a perou mezi sebou špinavé prádlo zcela veřejně a ještě do toho házejí další lejna,“ poznamenal.

Přitakal ale na to, že podobná videa jako politická kampaň, která je zaměřená na určitou voličskou skupinu, mohou lidi přilákat.

„Ono ale TOP 09 už nezbývá nic jiného, nežli jít do tvrdé konfrontační kampaně, protože jako strana nejde zrovna s preferencemi nahoru. No a když topce nevyšel antikomunismus – to ostatně dnes ani nikoho nezajímá – teď jdou vyloženě tvrdě do proklamací, že Babiš je představitelem oligarchů, kteří nás okrádali, okrádají a budou okrádat, a tak je nutné pryč s nimi. Všeobecně očekávám, že příští politické kampaně budou opravdu dělané ve velice tvrdém duchu,“ dodal Jiří Mikeš s tím, že ale možná TOP 09 také sází na fakt, že se o videu bude v médiích hovořit – ať již v dobrém nebo zlém duchu – a tak to také bude pro TOP 09 určitá publicita zadarmo.

Zavádí do žumpy čtvrté cenové skupiny!

Mediální expert Petr Žantovský pro ParlamentníListy.cz zdůraznil, že klip je výsledkem profesionální firmy, která dělala již v minulosti pro TOP 09 různé propagační kampaně, a z klipu je prý nadto ještě zřejmé, že nadcházející kampaň strany bude stejně jako dřív sázet na mladé voliče, kteří mají zároveň kladný vztah k novým technologiím, k sociálním sítím a k YouTube.

„To ale určitě není z hlavy pana Kalouska, je to jistě z hlavy nějaké agentury, která je za to dobře zaplacena,“ zmínil k tomu. Podle něj je pak klip „Hnutí za poctivé párky vám přeje poctivé uzenáře“ v mezích politické reklamy relativně povedený a relativně dokonce i vtipný.

„Trošku mám ale problém se slovem ‚Lojza nekrade‘, protože ta slova zavádějí z určitého obrazného, intelektuálního zázemí do žumpy čtvrté cenové skupiny. To je ale úplně jiný žánr, a to se topce nepovedlo. Mistr se poněkud uťal. Zda je to na žalobu, to nevím, to ať posoudí právníci pana Babiše. Když tak pozoruji různá veřejná sdělení pana Kalouska a přidám si k tomu jeho působení na různých úřadech a ministerstvech a postech, tak mi to trošku zavání kozlem, který je zahradníkem. Kritizovat totiž někoho za něco, co on jiným stylem a v jiném provedení sám provozoval – tedy špatnou fiskální politiku, špatnou rozpočtovou politiku – tak to je na pováženou. Rozpočtová politika pana Kalouska totiž nebyla pravicová, ale byla v mnoha ohledech levicovější nežli Babišova,“ poznamenal Žantovský.

Neví ale, zda tento klip anebo soubor podobných klipů zrovna TOP 09 přivábí další voliče. „Je ale zřejmé, že topkaři budou stavět všechny své budoucí politické kampaně na Andreji Babišovi, protože právě Miroslav Kalousek má ve svém hledáčku pana Babiše neustále. Navíc zřejmě pan Kalousek se ještě stále nesmířil s tím, že on již není tím, kdo rozhoduje o státní kase. Asi ho tento fakt hodně bolí, a proto je tak agresivní na Andreje Babiše. Klip mi přijde předzvěstí nějaké další kampaně, určitě tedy není poslední, neboť tým Karla Schwarzenberga nikdy nedělal ojedinělé kroky. Že si ale o to vše pan Babiš svým způsobem říká, tedy svými podnikatelskými aktivitami, to je pravda. Musí se proto smířit s tím, že podobných útoků na jeho osobu bude přibývat,“ uzavřel Petr Žantovský.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Olga Böhmová

Radek Rozvoral byl položen dotaz

koalice

K čemu je, když uspějete ve volbách, když stejně nejste schopni se s nikým domluvit na koalici? Myslím teď hlavně ve sněmovně. Proč si z ANO děláte za každou cenu nepřítele, když by to mohl být potencionálně váš jediný koaliční partner, s kterým byste získali většinu ve sněmovně?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Nad regály bez banánů Čechům došla slova. A peníze

14:01 Nad regály bez banánů Čechům došla slova. A peníze

Nejsou banány a jejich cena roste. V plzeňském supermarketu došla leckterým Čechům slova, případně v…