Metro je již „staré“ 38 let. Na jeho stavbu dohlíželi soudruzi přísně

08.05.2012 12:36

Český rozhlas připomněl jedno výročí, které si zvláště Pražané pochvalují. Pražské metro totiž jezdí již 38 let. K výročí dopravní podnik vypravil historicky nejstarší soupravu zvanou ‘Ečs‘. V nynější době se ale pracuje na prodloužení trasy A. Ta bude delší o čtyři stanice z Dejvic až k nemocnici Motol, hotová má být v roce 2014.

Metro je již „staré“ 38 let. Na jeho stavbu dohlíželi soudruzi přísně
Foto: Hans Štembera
Popisek: Vlak ve stanici metra

Zájemci se v „historickém“ vlaku Metra mohli dnes projet už od 9 hodin a 19 minut ze stanice Kačerov. Tedy přesně ve chvíli, kdy byl v roce 1974 provoz podzemky slavnostně zahájen.

Vedoucí archivu pražského dopravního podniku Pavel Fojtík v této souvislosti pro rozhlas připomněl, že původní plány z 60. let s metrem nepočítaly. Vláda se rozhodla pro metro až v průběhu budování tunelů pro podpovrchovou tramvaj. 

„Což znamenalo velké problémy, protože najednou vám ze dne na den jediným rozhodnutím přestala platit jakákoliv výhledová koncepce městské dopravy v Praze, přestaly platit prakticky všechny stavební plány, které byly k dispozici,“ sdělil Fojtík Českému rozhlasu.

Podle něj se nesměla stavba metra opozdit ani o jediný den. „Takže pro stavbaře i projektanty to byla velmi náročná situace,“ dodal vedoucí archivu dopravního podniku.

Trasa A se prodlužuje o čtyři stanice

Další etapa práce na prodloužení pražského metra A skončila právě před měsícem. Stavbaři prorazili dvoukolejný tunel, který ústí do konečné stanice Motol. Nejkratší trasa pražského metra se prodlužuje o čtyři stanice z Dejvic až k nemocnici Motol, hotová má být v roce 2014.

Prodloužený úsek trasy metra A bude měřit 6134 metrů a bude mít celkem čtyři stanice – Červený vrch, Veleslavín, Petřiny a Motol. Stanicí Motol ve výsledku povedou obě koleje vedle sebe, a tak musí být mít tunel větší tubus než pro jednosměrnou kolej. 

Se stavbou dvoukolejných tunelů už mají stavbaři metra zkušenosti. Poprvé se takový tunel totiž stavěl na konci 90. let před stanicí Černý Most a několik jich je také na trase C mezi Nádražím Holešovice a Letňany.

Celé prodloužení trasy A má stát něco málo přes 21 miliard korun. Větší část by se měla hradit z evropských fondů a zhruba osm a půl miliardy musí město zaplatit samo. Praha to vyřešila tak, že si domluvila úvěr od Evropské investiční banky, ze kterého může čerpat až 11 miliard korun. Na začátku dubna kvůli tomu zastupitelé hlavního města schválili první fázi úvěru ve výši tří miliard korun. Prý je to pro město výhodné, protože úvěr se uzavírá na dobu 30 let s odkladem splatnosti šest let.

reklama

autor: olb

Ing. Patrik Nacher byl položen dotaz

vedení

Pane Nachere, jste hodně výrazná osobnost a jako jeden z mála z ANO máte podle mě i schopnost se domluvit i s ostatními stranami. Proč tento váš potenciál nevyužijete a nekandidujete do vedení? Nebo to není podle vás možné, když je tam Babiš a jeho nejvěrnější? Podle mě je škoda, že vedení ANO není ...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Rusové už Ukrajince opravdu ponížili. Proniklo do tisku

9:03 Rusové už Ukrajince opravdu ponížili. Proniklo do tisku

Washingtonský Institut pro studium války ještě před pár desítkami hodin naznačoval, že by Rusové rád…