Modelka radí lidem o financích: Jak neskončit pod mostem

13.10.2011 19:01

V České republice jezdí přes sedm milionů motorových vozidel. To znamená hustý provoz a velký počet nehod. Chrání nás pojistky, například povinné ručení či havarijní pojištění. Víme, jak nejlépe být ochráněni, jaké lze čerpat výhody a jaké povinnosti? O tom je další díl pořadu České televize Suma sumarum. Speciálním hostem bude tentokrát Agáta Hanychová - přiznává totiž, že bourá i čtyřikrát do roka.

Modelka radí lidem o financích: Jak neskončit pod mostem
Foto: Suma sumárum
Popisek: Agáta Hanychová

Povinné ručení, neboli pojištění odpovědnosti za škodu způsobenou provozem vozidla, musí mít ze zákona každé vozidlo. Pokud by jej majitel vozu přesto neměl a stal se viníkem dopravní nehody, musí veškerou škodu zaplatit on sám. Nabouraná auta, zničená svodidla, přivolanou sanitku, bolestné, trvalé následky. Může jít o miliony.  

Čtěte také:


A jaký je život po bouračce bez povinného ručení? A na co spoléhá celebrita, která bourá podle svých slov 4 krát do roka? To vše ukáže další díl pořadu Suma sumárum, ve kterém odborníci vysvětlí, co se zaplatit rozhodně vyplatí, kde, na čem a kolik můžeme ušetřit a také se dozvíte, jak se při havárii chovat, abyste nepřišli o další peníze. Svůj svérázný pohled představí ve čtvrtečním dílu děti, ale i uznávaný ekonom Tomáš Sedláček.  

"Když půl roku do někoho neťuknu, jsem nesvá," přiznává Hanychová

„Možná mám na to nějaký zvláštní talent, ale bourám často, dá se říci, že v pravidelných intervalech. Když půl roku do někoho neťuknu, jsem nesvá," přiznává v pořadu (rebelka) modelka. A přidává i historku.

Čtěte také:


„Nedávno se mi stala zvláštní situace, na to jen tak nezapomenu...Jako vždy jsem spěchala.. Nabourala jsem tak nešikovně, při couvání na parkovišti a druhé auto bylo tam, kde jsem ho nečekala!"

Věděla, že je to její chyba, a tak se tomu "sympatickému pánovi" šla okamžitě omluvit. "Nepustila jsem ho ke slovu. Jaký byl ovšem můj údiv, když se mi představil a řekl suše: No, půjdeme to hned vyřídit, já jsem ředitel pojišťovny a ukázal na pár metrů vzdálenou pobočku," popsala Hanychová. Nejprve si prý myslela, že je to legrace, ale pán v dobře střiženém obleku ji do ruky vložil vizitku. „Šla jsem pokorně s ním a stále se omlouvala. S doklady v ruce jsme vstoupili na onu pobočku pojišťovny a evidentně způsobili rozruch. Naštěstí si poctivě platím povinné i havarijní pojištění, tak jsem z celého maléru vyvázla bez poskvrny. Jezdím autem už od osmnácti let a dokonce jsem si pro své první auto jela bez řidičáku. Tedy jela jsem si ho vyzvednout, už existoval, ale neměla jsem ho v ruce," přiznala Agáta Hanychová své staré hříchy.

Kdyby neplatila pojištění, byla by možná prý už bezdomovec, připouští Hanychová

Auto je totiž pro Agátu Hanychovou naprosto nepostradatelná záležitost, každý den v něm "žije" několik hodin, díky své práci se stále někam musí přemisťovat. Teď, když má ještě malého synka, vozí ho všude s sebou.

„Nejsem máma, která by kvůli práci odložila dítě, kojím ho, chci, aby mě co nejvíce vnímal a já zase jeho. Proto si to spolu užíváme, i když mám pracovní povinnosti." Díky tomu, že syna Agáta vozí na různé akce autem, i proto dbá na bezpečnost všeho, co je s jízdou v autě spojeno.

"Jak jsem již řekla, mám naprosto všechno včas zaplaceno, dokonce někdy i přeplatím. Víte, kdybych spočítala, kolik jsem už „zrušila" aut, tak bych přišla o barák nad hlavou a bydlela jsem někde ve stanu," přizná mimo jiné v dalším dílu pořadu o financích modelka s tím, že nechápe lidi, kteří si řádně neplatí to, co mají.

Čtěte také:


„Lidé si neuvědomí, že pojistka jim umožňuje klidné spaní, když už se, nedej bože, nabourají, holt vyplní pár papírů, ale ušetří nejen peníze, ale i nervy. Vím, o čem mluvím, znám člověka, který neměl ani povinné ani havarijní pojištění a nejdříve naboural on někoho a během dalšího týdne do něj vrazil kamión. Je to už několik let a dodnes platí, musel prodat byt, pyká za svou hloupost. Může být rád, že přežil. Opustila ho kvůli tomu ale i žena," uvádí Hanychová jeden případ, se kterým se setkala v osobním životě. 

Čtěte také:


Pořad nabídne i rady

Přesto v tomto dílu pořadu zazní i praktické rady pro ty, kteří ne vše a včas stihnou z jakýchkoli důvodů zaplatit. Například i odpověď na otázku, co se stane, když jsme v prodlení s platbou za povinné ručení a dojde k dopravní nehodě?

"Záleží na tom, jak dlouho povinné ručení neplatíte a zda máte ještě platnou smlouvu. Pokud máte dluh na pojistném, pojišťovna vás o tomto zcela jistě v několika krocích informuje. Zpravidla posílá několik upomínek, a to jak prostřednictvím např. SMS zpráv, tak poštou. V upomínce sdělí, kolik na pojistném dlužíte a do kdy je zapotřebí dlužnou částku doplatit. Celý tento proces trvá dle konkrétní pojišťovny cca dva až tři měsíce, máte tedy dostatek času uvést vše do pořádku. Po celou tuto dobu dotyčného člověka pojišťovna kryje. Tedy povinné ručení je platné a zaviní-li tato osoba pojistnou událost, vyplatí poškozenému z jeho povinného plnění pojistné plnění. Pokud však pojišťovna neobdrží dlužné pojistné do stanové lhůty, zruší  pojistnou smlouvu pro neplacení a dlužné pojistné bude vymáhat. Pak již ale takový člověk není pojištěn. Stane-li se tedy dopravní nehoda, bude ji muset uhradit z vlastních prostředků. A to nemluvím o sankcích ze strany ČKP, které hrozí, pokud přijde na nepojištěné vozidlo," reaguje na dotaz vrchní ředitel České pojišťovny Petr Svoboda. Nutno doplnit, že v pořadu zazní samozřejmě dalších nejčastějších odpovědí a otázek více.

Povinné ručení - peníze, které mohou nakonec velmi ušetřit

Česká kancelář pojistitelů (ČKP) přitom letos v záři uvedla, že průměrný účet za škodu na zdraví je v Česku nyní zhruba půlmilionu korun. Jen v první polovině letošního roku šetřila policie celkem 34 528 dopravních nehod (tedy těch, jež byly hlášené). A i když náklady na úhradu škod a plnění za újmu na zdraví stále rostou, meziročně v Česku klesla cena povinného ručení o šest procent.

Přesto ještě letos v květnu statistiky ukazovaly, že každé 13. auto v hlavním městě nemá sjednané povinné ručení, nejvíce aut bez povinného ručení pak jezdí v Ústeckém kraji.

O čem je Suma sumárum

"V podzimní sérii Suma sumárum se snažíme upozornit lidi dopředu na vše, co je čeká, na co se mají a mohou z ekonomického hlediska připravit. Používáme statistiky a čísla z exkluzivních průzkumů veřejného mínění, zaměřujeme se na silná témata, která se týkají všech, například na důchodovou nebo zdravotní reformu. Bouráme v lidech zakořeněné mýty a představy například o pojištěných nebo nepojištěných vkladech v bankách, o tom, jestli je finančně výhodnější nájem nebo hypotéka. Vycházíme z toho, že nás všechny v této hektické době čekají změny. Ty se v jednotlivých dílech Suma sumárum snažíme pojmenovat, rozebrat s odborníky a doporučit lidem, na co se mají připravit, co je čeká, co mohou změnit a především jak se mohou se svými financemi naučit zacházet tak, aby je zbytečně nevyhazovali oknem, ale aby je ušetřili anebo aby jim peníze vydělávaly," prozradil ještě před zahájením vysílání prvního dílu této série ParlamentnímListům.cz šéfdramaturg a moderátor pořadu Martin Beinhauer.

Pomůže finanční gramotnosti Čechů?

Základní ambicí celého projektu Suma sumárum aneb Kde jsou mé peníze přitom je aktivovat lidi všech věkových kategorií více se zajímat o to, jak lépe ovládat vlastní peníze a naučit širokou veřejnost lépe se orientovat v různých finančních produktech a službách.

Čtěte také:


Vysvětlením základních principů fungování jednotlivých finančních produktů se tvůrci snaží předejít složitým životním situacím, do kterých se lidé dostávají a které nezřídka končí osobním bankrotem. Na druhou stranu se pořad snaží ukázat, jaké jsou výhody používání jednotlivých finančních produktů a jak lze s penězi pracovat ve vlastní prospěch.

Aktivitu lidí k uspořádání vlastních financí chce projekt vyburcovat zábavným a moderním pojetím pořadu, nechce diváka pouze učit, ale ukázat mu, že finanční odborníci jsou obyčejní lidé. Vytáhne je ven z prostředí jejich kanceláří, budou se vozit auty, metrem, postaví je do prostředí, které jim není vlastní. Na vrakovištích, na střechách, v pasážích se jich budou moderátoři ptát, jak situaci vidí a co by poradili.

Pořad se vysílá na ČT 1, ve 21 hodin, každý čtvrtek.

Čtěte také:

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Alena Hechtová

migrační pakt

Dobrý den, prý budete ve sněmovně jednat o migračním paktu. Znamená to, že jde ještě zvrátit jeho schválení nebo nějak zasáhnout do jeho znění? A můžete to udělat vy poslanci nebo to je záležitost jen Bruselu, kde podle toho, co jsem slyšela, ale pakt už prošel. Tak jak to s ním vlastně je? A ještě ...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Akce zakázána. Ne zrušena, zakázána. Dvojka Konečné terčem cenzury. Pátrali jsme

9:25 Akce zakázána. Ne zrušena, zakázána. Dvojka Konečné terčem cenzury. Pátrali jsme

Akce zakázána. Doslova. Plzeňsko je, zdá se, „průkopníkem“ praxe, kterou najdeme možná v padesátých …