Nekupujte ty hnusné blafy z kůže, kostí a bůhvíčeho. U Jílkové o jídle

17.02.2012 4:24

Maso bez masa. Máslo bez mléka. Med bez medu. To všechno už se v českých obchodních řetězcích běžně vyskytuje. A spotřebiteli to nevadí, naopak nakupuje jako šílený. Hlavně v akcích a slevách. Stát se ovšem chystá vzít věci do svých rukou a vykázat nekvalitu z obchodů. Jestli se mu to podaří, je ovšem otázkou.

Nekupujte ty hnusné blafy z kůže, kostí a bůhvíčeho. U Jílkové o jídle
Foto: Hans Štembera
Popisek: Michaela Jílková během moderování pořadu Máte slovo

Čtvrteční pořad Máte slovo Michaely Jílkové provázelo znechucení. Znechucení nad diktaturou velkých obchodních řetězců, nad vykořisťováním domácích zemědělců a zejména nad nízkými standardy, které má průměrný český spotřebitel.

Vyrob mi párek bez masa. Když ne ty, vyrobí ho někdo jiný

„Obchodní řetězce tu léta vyučovaly lidi, že modlou je cena a sleva a akce. Tak teď na to lidé přirozeně nejlépe slyší,“ řekl Martin Pýcha, předseda Zemědělského svazu ČR. Na kvalitu už prý nikdo nehledí. „Říkali jsme, že když se letos zvýší DPH, tak logicky klesne spotřeba lidí, protože potraviny budou drahé. A že obchodníci budou řešit, jak snížit své náklady. Že se budou prodávat sáčky s chipsy z půlky naplněné vzduchem, nebo přijdou řetězce k výrobci a řeknou: vyrob mi párek, kde není maso. Výrobce řekne: vždyť vy porušujete zákon, oni odvětí: udělej nebo nedělej, no a výrobce potřebuje peníze, tak vyrobí.“

Anketa

Jak jste pocítili zvýšení cen potravin?

12%
hlasovalo: 1840 lidí

Uzeniny bez masa ovšem nejsou zdaleka jen letošní praxí. „To máte všude samý separát,“ podotkl Pýcha. „Zbytky kůže, kostí, peří a všeho možného. K tomu voda a škrob.“

Nekvalitního medvídka, kdo ví odkud, kupujete dětem

Kromě obsahu je u řady potravin v českých obchodních řetězcích nejistý i jejich původ. „Tady vidíte med květový,“ přinesl si spotřebitel Luboš Vogl do studia České televize několik výrobků. „Přečtete, co se vzadu píše?“ Žádný z přítomných ale drobný nápis nedokázal přečíst.

„Píše se tam, že to v podstatě není vůbec med a že pochází z ES, což – předpokládám – znamená Evropské společenství, ale v praxi to znamená, že nikdo nemá tušení, odkud to je. Navíc vzhledem k tvaru obalu je jasné, pro koho je výrobek určený. Takže ve finále pro své děti kupujeme nezdravou směsici, kdo ví z čeho s nečitelným popisem. A stojí nás 37 korun. Kvalitní med od prvovýrobce bychom koupili za stokorunu, ale v řetězci ho nenajdeme.“

Generální ředitel společnosti SPAR Martin Ditmar se bránil, že jeho společnost podporuje české výrobce. Tomu se Vogl zasmál. „Oni všichni povídají, jak mají rádi domácí produkci, ale když se podíváme do jejich obchodů, tak je to všechno dovoz,“ řekl. Jako příklad posloužil Sedlčanský hermelín, vyrobený v Polsku.

Klamavá reklama. Na ně si rád posvítím, řekl náměstek ministra

Pokud některý z řetězců uvádí, že cizí výrobek pochází z Česka, jde o klamavou reklamu. „Pokud někdo někde uvádí nepravdu, tak je to klamavá reklama a tam já rád uvítám podnět na jakékoli téma,“ zaradoval se náměstek ministra obchodu a průmyslu Bedřich Danda. „Pojďme do toho.“

Sám považuje současnou praxi za tristní. Naposledy si prý koupil cenově výhodné máslo a až při důkladném zkoumání zjistil příčinu – místo čtvrt kila ho bylo jen 200 gramů. „To je jen důkaz toho, jak nezdravý vliv tu mají řetězce. Výrobci to buď musí co do složení nějak okrást, aby to mohli vyrobit podle cen řetězců, nebo zmenší objem,“ podotkl. Od 1. července ale podle něj začne platit zákon, který by měl „hodně utáhnout šrouby“ řetězcům. Blíže o něm bude jeho ministerstvo ještě informovat.

Jsme smetištěm Evropy? No tak to nekupujte!

Kromě státu má ale silnou – a dokonce nejsilnější – pravomoc změnit stávající praxi Česka jako smetiště Evropy zákazník. „Vozí k nám to, co si u nich doma ani netroufají nabídnout. Co by tam nikdy nikdo nekoupil. A tady to nakupujeme po tunách,“ charakterizovala stávající situaci moderátorka. Cesta z toho je jediná – nekupujme to ani my.

„Začněte číst etikety a nekupujte blafy,“ apeloval na diváky spotřebitel Vogl. „Když to nebudete kupovat, přestanou to prodávat.“ Kromě zmíněných diskutérů se debaty účastnili ještě pekař Jiří Bláha a generální ředitel Accom Group (vlastní Bohušovickou a Choceňskou mlékárnu) Jaroslav Krajíček.

Ptejte se politiků, ptejte se Vašich volených zastupitelů, pište, co Vám osobně vadí. Registrujte se na našem serveru ZDE

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: par

Mgr. Karel Krejza byl položen dotaz

Naše obrana

Jak bude ČR dál podporovat Ukrajinu, když jsou naše zásoby vyčerpány (tvrdí to Černochová)? A kde se najednou vzaly finance na nákup další munice? Zajímalo by mě taky, nakolik jsme zásobeni sami pro sebe a jestli máme vůbec dost velkou armádu (asi ne, když se uvažuje o obnovení povinné vojny)? Proto...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Nad regály bez banánů Čechům došla slova. A peníze

14:01 Nad regály bez banánů Čechům došla slova. A peníze

Nejsou banány a jejich cena roste. V plzeňském supermarketu došla leckterým Čechům slova, případně v…