"Vítám, že ministerstvo je připraveno s námi jednat o prodloužení termínu do května příštího roku," řekl dnes ČTK Hon. Je přesvědčen, že do té doby se přetrvávající závady na strojích za 3,5 miliardy podaří odstranit.
Ministerstvo reklamuje skoro všechno, stěžuje si firma
Ministr obrany Alexandr Vondra (ODS) minulé úterý oznámil, že trpělivost ministerstva "není bezbřehá". Uvedl, že na konci května vyprší lhůta, do kdy mají být závady odstraněny. Lhůta pro dodání v bezvadném stavu je ve smlouvě do 30. listopadu, nejzazší termín pro splnění dohodnutých podmínek pak do dalších šesti měsíců. Spekulovat o odstoupení od smlouvy je ale podle generálního ředitele Omnipolu předčasné. "V první řadě budeme muset jednat o tom, jak řešit situaci, která nebyla předvídána smlouvou," poznamenal.
Související: Omnipol vydělal na letounech CASA téměř miliardu
Mimo záznam pak lidé z firmy připomínají například otázku "přiměřeného plnění", kdy firma ze své marže platila cesty strojů k opravám do Španělska a podobně. Zástupci Omnipolu dnes před novináři prohlásili, že kooperace s ministerstvem obrany na programu strojů CASA nebyla v minulosti nejlepší. Až v posledním měsíci se prý obnovila standardní spolupráce. Obrana podle společnosti na letadla podala 110 reklamací, většina z nich ale nebyla uznána. "Před koncem záruční doby se snaží reklamovat skoro všechno," poznamenal významný člen vedení firmy.
Systémy letadla ovlivnily mobilní a televizní sygnály
Omnipol a technici španělského výrobce už mají k dispozici nové přijímače pro systém pasivní ochrany stroje, která původně neprošla vojskovými zkouškami. Firma za tento systém akceptovala sankce. Zástupci Omnipolu dnes upřesnili, že dosavadní nedostatky se netýkaly výmetnice klamných cílů pasivní obrany, ale jejího systému zjišťování radarových signálů, jehož bezchybnou funkci ovlivňovaly signály mobilních telefonů a digitální televize.
Nové vojskové zkoušky systému pasivní ochrany letadla však zatím nejsou možné, jsou totiž podmíněny přezkoušením systému na jinak bezvadném letounu. Letadla ale od konce října nesmějí z rozhodnutí náčelníka generálního štábu Vlastimila Picka do vzduchu do té doby, než bude odstraněna další závada, při níž se přelaďovaly frekvence navigačního systému stroje.
Toto nestandardní chování, které překvapilo i španělské a francouzské odborníky, zatím není zcela vysvětleno a na závadě se stále pracuje. "Výrobce jak letounů, tak avioniky a elektroniky pracuje na odstranění nedostatků velmi intenzivně," řekl Hon. U závady s přelaďováním však podle něj zatím není jasné, zda bude odstraněna za několik dní či za měsíc.
Čtěte také:
- Drama letounu CASA: Autopilot vypověděl poslušnost
- NKÚ odtajnila armádní přehmaty: Nákup letadel, kdy se to štábu hodilo
- Armáda si posvítí na letadla CASA
- Drama letounu CASA: Autopilot vypověděl poslušnost
- Omnipol vydělal na letounech CASA téměř miliardu
- Opravili hangáry. Letouny CASA se do nich ale nevejdou
- Armáda zastavila provoz letadel CASA. Kvůli závadě
Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: čtk, mp