Přestřelka kandidátů na primátora Prahy: Hudeček jen kroutil hlavou, kandidátka ANO nevěděla, co má v programu

18.09.2014 17:23

Stavba metra D, rozšíření letiště, zákon o veřejných zakázkách nebo také „protikorupční džihád“. Taková témata se řešila během debaty šestice lídrů kandidátek do pražského zastupitelstva. Primátor Hudeček byl tázán, proč zrušil partnerství Prahy s Moskvou a Petrohradem, když ruští turisté metropoli přináší desítky miliard ročně. Adriana Krnáčová z hnutí ANO si zase trochu protiřečila s vlastním programem.

Přestřelka kandidátů na primátora Prahy: Hudeček jen kroutil hlavou, kandidátka ANO nevěděla, co má v programu
Foto: Hans Štembera
Popisek: Kampaň do nadcházejících voleb v ulicích Prahy, hnutí ANO inzeruje například v metru

Debatu se šesti kandidáty na primátora české metropole v Paláci Žofín na Slovanském ostrově pořádala Hospodářská komora hlavního města Prahy. Pozváni byli lídři zavedených stran i nových hnutí.

S pražskými podnikateli debatoval lídr kandidátky ČSSD Miloslav Ludvík, lídr hnutí Pro Prahu Zbyněk Passer, současný primátor a lídr TOP 09 Tomáš Hudeček, kandidátka na primátorku za hnutí ANO Adriana Krnáčová, lídr ODS Bohuslav Svoboda a kandidát na primátora za Trojkoalici pro Pražany Petr Štěpánek.

Mezi předem stanovená témata k diskusi patřila například podpora podnikání a pražské podnikatelské veřejnosti, budoucí prosperita hlavního města a příprava nových projektů, které přinesou potřebné zvýšení zaměstnanosti.

Někdy se však zcela udržet zvolená témata moderátorovi Jakubovi Železnému nedařilo, třeba kvůli dlouhotrvajícím antipatiím mezi exprimátorem Svobodou z ODS a současným primátorem Hudečkem z TOP 09. Téměř vždy, když Bohuslav Svoboda mluvil, Tomáš Hudeček nesouhlasně kroutil hlavou a následně zpochybnil, že by se věci měly tak, jak Svoboda řekl. A tomu se zase pochopitelně modrý exprimátor bránil.

Na Žofíně se mluvilo nejen o vizích do budoucna. Na primátora Tomáše Hudečka padla nepříjemná otázka z publika ohledně nedávného rozhodnutí vedení metropole o přerušení partnerství s Moskvou a Petrohradem. Tazatel zmínil nepříznivý vliv ohledně ruských turistů, kteří Prahu navštěvují i mnohamiliardové zisky, které díky tomu vznikají. Navíc se to prý v Rusku mezi lidmi rozšiřuje, protože tamní média píší ve smyslu „do Prahy nejezděte, nechtějí vás tam“.

Primátor Hudeček odvětil, že šlo o politické rozhodnutí a gesto, které mělo vyjádřit nesouhlas s postupem Sobotkovy vlády ve věci ukrajinské krize, ruského přístupu k ní a tedy i k sankční politice.

Šestice kandidátů na pražského primátora věnovala delší čas debatě na téma podmínek pro podnikání v Praze, s čímž blízce souvisí zákon o veřejných zakázkách. Podle hned několika z lídrů je nekvalitní a je nutné ho změnit. Miloslav Ludvík z ČSSD připomněl, že Praha má zákonodárnou iniciativu a měla by navrhnout přepracování podle něho naprosto špatné podoby zákona.

 Podle Adriany Krnáčové z hnutí ANO je rámec zákona o veřejných zakázkách obludný. Kvůli „protikorupčnímu džihádu“ prý obsahuje řadu špatných věcí. Nejlepší by dle Krnáčové bylo, aby se protikorupční záležitosti řešily jiným zákonem a veřejným zakázkám se věnoval samostatný legislativní materiál.

Obecně je podle jedničky na kandidátce ANO do pražského zastupitelstva nejpotřebnější snížení administrativní zátěže podnikatelů a to ve spolupráci s ministerstvem vnitra, které může pro elektronizaci komunikace s úřady dodávat technologie.

Lídr hnutí Pro Prahu Zbyněk Passer následně otevřel další významné téma a to rozšíření pražského letiště v Ruzyni. Tím se otevřela otázka vyřešení komfortní dopravy z letiště do centra prostřednictvím MHD. V současné době je totiž možné se z letiště dostat pouze autobusem buď na konečnou stanici metra A Dejvická nebo na konečnou metra B Zličín.

Anketa

Která strana nejvíc vybouchne v komunálních a senátních volbách? Kde bude největší zklamání ze zaostání za očekáváním?

6%
52%
1%
21%
14%
1%
4%
0%
hlasovalo: 23155 lidí

Některé ze stran zastoupených v debatě prosazovaly buď budoucí prodloužení metra A z nové stanice Motol až na letiště, anebo zbudování rychlodráhy. Existuje prý také zpracovaný železniční projekt, který prosazoval lídr Trojkoalice Petr Štěpánek. To by ale znamenalo vybudování druhé koleje a část trati by vedla přes park Stromovka.

Paradoxní bylo, když se moderátor Jakub Železný ptal jedničky hnutí ANO, které má v programu právě vybudování rychlodráhy. Adriana Krnáčová ale překvapivě řekla, že se kloní k variantě prodloužení metra A z Motola až na letiště.

„Vždyť máte v programu rychlodráhu a ne metro, takže jste změnila názor?“ ptal se moderátor Železný. „Já si myslím, že lepší je prodloužení metra,“ reagovala Krnáčová. „Takže tvrdíte něco jiného, než váš program. No dobře… to se stává i zkušenějším politikům,“ rýpl si Jakub Železný.

Během dvouhodinové diskuse se řešila a třeba i otázka, jak do české metropole nalákat zahraniční instituce a velké firmy, které by tu mohly sídlit. Podle Zbyňka Passera přísun takových investic měl řadu dalších pozitivních dopadů, protože sídla by jim mohly stavět české stavební firmy. Jiným z témat byla výstavba metra D nebo polemika, zda město má či nemá podnikat prostřednictvím svých firem.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Radim Panenka

migrační pakt

Dobrý den, prý budete ve sněmovně jednat o migračním paktu. Znamená to, že jde ještě zvrátit jeho schválení nebo nějak zasáhnout do jeho znění? A můžete to udělat vy poslanci nebo to je záležitost jen Bruselu, kde podle toho, co jsem slyšela, ale pakt už prošel. Tak jak to s ním vlastně je? A ještě ...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

To Rakušan nechtěl: Ve věci migrace úder z nečekané strany

13:22 To Rakušan nechtěl: Ve věci migrace úder z nečekané strany

Ministr vnitra Vít Rakušan neříká české veřejnosti pravdu o migračním paktu. Tvrdí to už i koaliční …