Sedavým zaměstnáním k chronické bolesti zad. Jak tomu předejít?

21. 12. 2015 0:00

Hodiny strávené u počítače mohou vést k deformovaní páteře, což způsobuje bolesti hlavy, zad a další problémy. Existuje však několik základních pravidel, jejichž dodržování nám může situaci výrazně ulehčit.

Sedavým zaměstnáním k chronické bolesti zad. Jak tomu předejít?
Foto: dodavatel TZ
Popisek: práce u pc

Správné sezení

To, jak při práci sedíme, může ovlivnit hned několik faktorů. Počínaje u bolestí krční páteře, zad, hlavy a svalů horních končetin a konče u horšího prokrvení končetin a deformace páteře. Pokud v nesprávné poloze trávíme osm hodin denně a více, pohybový aparát trpí. Nejdůležitější je si nastavit správnou výšku kancelářské židle tak, aby se chodidla dotýkala země celou svou plochou. Zároveň s tím by od sebe měla být chodidla na šířku pánve a kolena by měla směřovat ke špičkám nohou. Páteř je třeba držet vzpřímeně. Nezapomínejme ani na předloktí, to by mělo být téměř celé položené na stole.

Správné dýchání

Na to, jak dýchat, myslí většina z nás pouze při cvičení, a to je chyba. Při dýchání bychom měli zapojovat nejen bránici, ale i pánevní dno a hluboké břišní svaly. Takto vedený nádech a výdech se nejlépe nacvičuje vleže. Zprvu praktikujte vždy jednou denně, přičemž postupně trénujte za chůze a při běhu. Nejlépe si to, zda dýcháte správně, ověříte, pokud se vám při nádechu zdvihá břicho a ne hrudník. Nezapomínejte také na to, že výdech by měl zpravidla trvat dvakrát déle než nádech.

Cvičení

Každý den bychom si u pracovního stolu měli udělat alespoň několik minut na provádění cviků, které prokrví končetiny, protáhnou šíji, ramena a zádové svaly. Na webu projektu Zdravotní pojišťovny ministerstva vnitra ČR Zdraví jako vášeň naleznete některé cviky, které je dobré pravidelně provádět. Pohybový aparát byl vždy uzpůsoben k pohybu a sedavé zaměstnání a neaktivní styl života jej poškozuje. To mimo jiné vede i k obezitě, celulitidě a další řadě problémů. Pravidelná sportovní aktivita je sice způsob, jak se udržet v kondici, měli bychom ale myslet i na dobu, kterou trávíme v práci. Cviky na protažení by se proto měly stát pracovní rutinou, ať už jako způsob prevence nebo jako cesta k nápravě ztuhlých svalů a pokřivené páteře.

Jste politik? Zveřejněte bez redakčních úprav vše, co chcete. Zaregistrujte se ZDE.
Jste čtenář a chcete komunikovat se svými zastupiteli? Zaregistrujte se ZDE.

autor: MaB

Bety.cz - magazín nejen pro mámy - horoskopy, recepty, diskuse, soutěže

Bety.cz TESTOVÁNÍ - Testujte s námi nové produkty či služby a o své názory a doporučení se podělte s ostatními čtenářkami Bety.cz.

Prostřeno.cz - recepty on-line - vaření, recepty, gastronomie

reklama
Tento článek je již staršího data a diskuse k němu byla uzavřena. Děkujeme za pochopení.

Další články z rubriky

ÚOHS: 13. ročník Svatomartinské konference o nejnovějších trendech v hospodářské soutěži

14:07 ÚOHS: 13. ročník Svatomartinské konference o nejnovějších trendech v hospodářské soutěži

Aktuální témata z oblasti hospodářské soutěže a významné tržní síly přilákala i v letošním roce do B…