Senátor a ředitel záchranky varuje. Změny pro sanitky jsou fatální

08.09.2011 17:59

Zdeněk Schwarz se pozastavuje nad tím, že se veřejnost nebouří kvůli tomu, že ministerstvo místo, aby situaci v dojezdových časech sanitek zlepšilo, naopak vše zhoršuje. "Nepřesvědčuje mě to příliš o tom, že tyto změny posuzoval někdo odborně. V novém zákonu se dá najít totiž hodně zásadních nedostatků, a ty mohou být doslova pro pacienta fatální," řekl pro ParlamentníListy.cz senátor Schwarz.

Senátor a ředitel záchranky varuje. Změny pro sanitky jsou fatální
Foto: Hans Štembera
Popisek: Zdeněk Schwarz

Dojezdová doba vozidel záchranné služby se prodlouží z dosavadních 15 na 20 minut. Zatím však není zcela jisté, od kdy by tomu přesně mělo být. Podle Zdeňka Schwarze, ředitele pražské záchranky, má však schválený zákon řadu chyb, na které mohou ve finále doplácet pacienti, kteří se ocitnou v nebezpečí života. Ale i třeba osádky sanitních vozů.

"Všude se hovoří nyní o dvaceti minutách jako dojezdovém čase. Avšak pozor, to je jen síťotvorný prvek, nezaručuje, že za pacientem sanita dorazí do dvaceti minut maximálně. Není totiž například vůbec nijak definováno, jak se dojezdový čas bude měřit - od jaké chvíle? Od přijetí telefonátu na dispečink, nebo až od předání případu osádce sanitního vozu? Ze zkušenosti lze říci, že se mnohdy může jednat i o pět, sedm minut - poněvadž se přijme volání, pak se ověřuje, potom se předává sanitnímu vozu k výjezdu. Je to samozřejmě individuální, ale přesto i tak se může doba navýšit. Stejně tak však chybí i definice toho, jak se bude počítat konec dojezdového času - přijetím na místo, nebo přímo k pacientovi? To všechno jsou vážné nedostatky, které mohou vyvolávat i řadu případných žalob," varuje před nedostatečným zpracováním změny v dojezdových časech sanitek senátor Schwarz.

Záchranářům by pomohlo rozdělení výjezdů podle priorit

Podle něj by ideální bylo, aby limity vůbec stanoveny nebyly, stejně jako je tomu ve většině zemí v zahraničí.

Čtěte také:

"Vše je v současné době bedlivě sledováno, pokud by někdo místo výjezdu za pacientem skočil lidově řečeno někam na kafe, okamžitě by to na něj vyšlo najevo - i když samozřejmě vždy se dají najít různé obezličky. Přesto to určitě není u záchranky běžné. Naopak vždy se snaží osádka vozu dorazit za pacientem co nejdříve. Hodně by však pomohlo, kdybychom si vzali příklad ze zahraničí také třeba v tom, aby bylo specifikovány druhy výjezdů a mohly být označované s různými typy priorit. Takhle osádky vozu mnohdy riskují své zdraví i životy, ohrožují rychlou jízdou i ostatní účastníky provozu, jen, aby splnily časový limit, v kterém musí za pacientem dorazit. Ten je prostě stresuje a vystavuje nebezpečí, které bude trvat i nadále. Osádka sanitního vozu se totiž bude obávat toho, že pokud nedorazí v limitu na místo, bude na ni podána žaloba. A s velkou pravděpodobností, by uspěl pacient," upozorňuje dále na vážné mezery v praxi senátor a ředitel pražské záchranky.

V současné době totiž v Česku neexistují priority pro výjezd záchranářů. A tak musí dodržet stejný čas u někoho, kdo si narazí doma při pádu nohu, jako u toho, koho postihne infarkt či mozková příhoda.

"V Praze ročně dochází v průměru ke 110 tisícům výjezdů sanitních vozů. K pacientům dorazí v průměru do 7 minut. Samozřejmě jsou i případy, kdy sanitka přijede na místo i až po 15 minutách. Tvoří však pouhé jedno procento z celkového počtu výjezdů. Tvoří to ale výjezdy typu - přijeďte, u Ikey je hlášená bomba, nebo když jsme volání k nějkému nálezu mrtvoly. Takovýto čas umožňuje v hlavním městě to, že je zde rozmístěno 18 stanovišť záchranné služby, plus jedno na letišti," řekl pro ParlamentníListy.cz senátor Zdeněk Schwarz.

Chybí plán plošného pokrytí. Přitom dost zásadní

S tím souvisí i takzvaný "plán plošného pokrytí". Jak zdůraznil Schwarz, ani on ještě není podle všech dostupných informací přesně definován a není ani jasné, kdo ho bude schvalovat. "Nevím, kdy se to vůbec dozvíme, přitom ten měl být zpracovaný současně s touto změnou. Například v Praze se tak může přihlásit každý starosta, že chce ve své městské části svoje stanoviště záchranky. Je to líbivé a určitě by to mohlo přisypat před volbami body. Pokud by pak zmiňoavný plán schvalovali nějací nepříliš odborně vybavení úředníci na ministerstvu zdravotnictví, mohla by se tím v metropoli vytvořit tikající bomba v podobě stamilionových investic - které by si vybudování tolika stanovišť vyžádalo," pokračoval dál ve vyjmenování nedostatků změn pro záchrannné služby senátor Schwarz.

Dodal, že přitom už v minulosti měli lidé více trvat na tom, aby měli zaručenou stejnou rychlost pomoci lidé z Prahy Václavského náměstí, jako lidé někde z Krkonoš.

"Vždyť to není argument, když někdo řekne, že je v Krkonoších sníh, a nemůže tam tedy sanita dorazit v nějakém rozumném čase. V Krkonoších je sníh více než půl roku, to k nim prostě patří, tak by se s tím mělo počítat a pořídit záchranářům třeba rolbu. A udělat také víc jejich stanovišť - vždyť je tam, stejně jako v jiných horách, hodně opuštěných horských chat," uvedl pro ParlamentníListy.cz Zdeněk Schwarz.

Rath: Zvýší se procento úmrtí

S prodloužením dojezdových časů sanitních vozů výrazně nesouhlasí ani stínový ministr zdravotnictví David Rath (ČSSD). Radost z toho podle něj bude mít snad jen Miroslav Kalousek (TOP 09). Nebude totiž prý muset tolik vyplácet za zdravotní péči, když stoupne procento úmrtí a lidé budou rovnou umírat.

"Analýza dostupnosti zdravotnické záchranné služby provedená v roce 2008 prokázala, že dojezdovou dobu do 15 minut nebylo možné z objektivních důvodů dodržet přibližně u 1970 obcí, což je zhruba u 1,3 milionu obyvatel. V případě dojezdové doby do 20 minut by ji nebylo možné z objektivních důvodů dodržet pouze v případě 439 obcí, to je asi u 211 tisíc obyvatel," uvádí se v novele zákona o zdravotnické záchranné službě.

Pokrytí odlehlých míst se i podle něj může zařídit pouhým dodatkem k současnému znění zákona a to sice: "Jsou-li odlehlá místa, jakože jsou, tak lze použít ustanovení: patnáct minut, pokud to technické podmínky umožňují."

Pět minut rozhoduje o životě

S prodloužením dojezdové doby nesouhlasí ani komunisté. "Pět minut rozhoduje o prognóze pacienta. V mnoha regionech to znamená vybudovat další základny záchranné služby, ale cena lidského života je vyšší," říká poslankyně KSČM Soňa Marková.

Ministr zdravotnictví Leoš Heger (TOP 09) se však brání. Tam, kde bude možno dojet za 15 minut, dojede prý sanitka standardně za čtvrt hodiny i po schválení novely.

"Uvědomte si, že pro 90 procent obyvatel je dojezdová dostupnost patnáct minut, ale to znamená, že pro jeden milion není," zdůraznil.

Čtěte také:


Ptejte se politiků, ptejte se Vašich volených zastupitelů, pište, co Vám osobně vadí. Registrujte se na našem serveru ZDE

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Alena Hechtová

Mgr. Jaroslav Bžoch byl položen dotaz

migrační pakt

Nepřijde vám divné, že se o migračním paktu hlasovalo těsně před volbami? A bude tedy ještě po volbách něco změnit nebo je to už hotová věc? Taky by mě zajímalo, nakolik se nás týká, protože Rakušan tvrdí, že tu máme uprchlíky z Ukrajiny, takže nebudeme muset přijímat další ani se nebudeme muset vyp...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Akce zakázána. Ne zrušena, zakázána. Dvojka Konečné terčem cenzury. Pátrali jsme

9:25 Akce zakázána. Ne zrušena, zakázána. Dvojka Konečné terčem cenzury. Pátrali jsme

Akce zakázána. Doslova. Plzeňsko je, zdá se, „průkopníkem“ praxe, kterou najdeme možná v padesátých …