Stát odstřihne mediální agentury od inzerce. Plánuje to Nečas

14.11.2011 12:52

Revoluci na poli novinové a televizní reklamy chystá premiér Petr Nečas. Hodlá totiž zavést nikde v Evropě nevídaný model, který by eráru zakazoval inzerovat přes mediální agentury. Časopis Týden ale upozorňuje, že nápad, který Nečasovi vnukli někteří pražští kmotři, by byl pro stát ekonomicky nevýhodný.

Stát odstřihne mediální agentury od inzerce. Plánuje to Nečas
Foto: Hans Štembera
Popisek: Premiér Petr Nečas

Státní úřady a polostátní firmy by už od příštího roku neměly mít povoleno inzerovat přes mediální agentury, které dnes zprostředkovávají naprostou většinu novinové, rozhlasové či televizní reklamy. Premiér Petr Nečas si od tohoto opatření slibuje mnohamilionové úspory i zprůhlednění finncování politických stran tím, že zabrání přelévání peněz z erárních podniků do politiky právě přes mediální agentury.

Předseda vlády ještě úplně přesně nezná mechanismus, jak polostátním firmám v inzerování přes mediální agentury zabránit, možná by je k tomu měl dokonce přinutit speciální zákon. „Využívání mediálních agentur v době úspor se ukazuje jako zbytečný luxus. Státní firmy a úřady mají mít schopné zaměstnance, kteří dokážou vyjednávat se zástupci médií přímo, bez prostředníků," nechal se slyšet Nečas.

Inzerce pouze za ceníkové ceny, nebyly by slevy

Podle premiéra jsou ve hře stovky milionů, z nichž si agentury ukrajují provize. Žádné analýzy, které by to potvrzovaly, ale nepředložil. Podle časopisu Týden má Nečas v ruce pouze jeden materiál, za nímž stojí vlivný pražský advokát Radek Pokorný, lobbista pracující pro předsedu ČSSD Bohuslava Sobotku, finančníka Zdeňka Bakalu a některé kontroverzní postavy českého byznysu.

Pokorný spolu s mediálním manažerem Michalem Klímou bojují již několik let proti principu mediálních agentur. V současné době jsou právě tito dva muži autory textů či návrhů, jak omezit nákup inzerce státních podniků přes agentury. Navrhují, aby inzerce státem ovládaných firem byla povinně sjednávána za ceníkové ceny. Tím by ale zadavatelé přišli o ceny bez výrazných slev, jichž dosahují u jednotlivých vydavatelství právě mediální agentury.

Hraje se o sumy, které poplynou na propagaci evropských fondů

Podle časopisu Týden se za jejich aktivitou skrývá to, že v průběhu příštích měsíců a let mají na česká ministerstva proudit astronomické částky z EU určené na propagaci evropských fondů. A pokud by v takové situaci stát mohl nakupovat inzerci jen přímo u médií, rozhodoval by o stovkách milionů korun vždy jen úředník.

To, že za nátlakem na premiéra je jen pokus o ukrojení si státních peněz na inzerci, potvrzuje i fakt, že Unie vydavatelů, která zastupuje jen tištěná média, navrhla vládě, že sama zprostředkuje nákup inzerce v médiích. To by znamenalo, že by komerční agenturu nahradil pouze předem vybraný subjekt bez soutěže, bez výběrového řízení a bez jakékoli transparentní kontroly.

K věci:

Velká inzerce VV: Sebechvála, nebo začátek kampaně? 

Inzerce ODS v Blesku: Stávka nic nevyřeší 

MfD pod tlakem? Inzerci s Bártou vnímají experti sporně 

Foto: Hans Štembera

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: jih

PhDr. Olga Richterová byl položen dotaz

Porodnost

Dobrý den, píšete, co chcete dělat pro zvýšení porodnosti, ale nezapomínáte, že jste už více jak dva roky ve vládě? Co jste zatím pro rodiny udělali? Vždyť i to navýšení rodičovské je nedostatečné a navíc diskriminující. A co je vlastně podle vás hlavní příčinou klesající porodnosti? Koukám, že neod...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Nad regály bez banánů Čechům došla slova. A peníze

14:01 Nad regály bez banánů Čechům došla slova. A peníze

Nejsou banány a jejich cena roste. V plzeňském supermarketu došla leckterým Čechům slova, případně v…