Svérázy podnikání a obchodování v Číně. Nahlížíme do zákulisí Expa postsocialistické Evropy

22.06.2015 9:01

REPORTÁŽ Obavy z kopírování výrobků, ale i velká vděčnost za čínskou pomoc. Takové jsou dojmy reportéra ParlamentníchListů.cz z Expa postsocialistických zemí Evropy, jež se právě konalo v čínském městě Ning-po. Český stánek tam byl opravdu jeden z nejlepších i proto, že mu vévodila populární škodovka.

Svérázy podnikání a obchodování v Číně. Nahlížíme do zákulisí Expa postsocialistické Evropy
Foto: Jan Rychetský
Popisek: Český stánek je jedním z nejúspěšnějších

„Jde o to, aby se prezentovaly výrobky, které mají šanci se na zdejším trhu uchytit, anebo, které zde již jsou a mohou rozšířit svůj odbyt v Číně. Osobně nečekám od nějakého veletrhu, že se na něm budou uzavírat konkrétní kontrakty. Tak to prostě v dnešní době není. Tam by se měl podnikatel prezentovat a jednání probíhají paralelně s veletržní účastí,“ sdělil Jiří Havlíček, náměstek ministra průmyslu o obchodu. Ten měl na konferenci konané u příležitosti prvního ročníku Expa postkomunistických zemí střední a východní Evropy v čínském městě Ning-po i projev. Na výstavě se představilo také několik podnikatelů, kteří zprostředkovávají obchod s Čínou a otevřeně hovořili o jeho výhodách i rizicích.

U kulatého stolu

Obrovský sál hotelu Nanyuan Universe Deluxe Hotel. Kolem stovky velkých kulatých stolů mohlo sedět k tisíci hostů ve společenských úborech, kteří se zúčastnili předchozích konferencí a přidružených akcí. V Česku by trachtace hned dostala nálepku megalomanská, ale v Číně šlo spíše o komorní sešlost. Byla tam smetánka města Ning-po, zástupci státu i strany, zahraniční diplomaté a obchodníci, umělci, novináři. Armáda číšníků a servírek na stoly stále přinášela různé pokrmy, dolévala po kapkách víno. Na trachtaci se pak předvedl místní symfonický orchestr, který hrál oblíbené melodie z postsocialistických zemí Evropy. Třeba úryvek z Mé vlasti Bedřicha Smetany. Hned poté jakoby zazvonil zvonec a večírku konaného u příležitosti zmíněného Expa byl konec.

„Česko tady má velmi dobré jméno. Byl zde pan prezident a chystá se sem pan premiér. Tyto návštěvy mají nepochybně obrovský význam a dopad na česko-čínské vztahy. Dnes ráno jsem měl bilaterální jednání s mým čínským protějškem. Připomínal bohatou tradici, že si pamatuje české výrobky z dob minulých, jako byly český nábytek, traktory a auta. Řekl jsem mu, že Česko je v rámci střední Evropy stále průmyslovou velmocí a má Číně pořád co nabídnout,“ dodal Havlíček s tím, že jeden z projektů, který by měl vzájemné vztahy ještě více prohloubit, spěje ke svému závěru. Přímé letecké spojení Praha – Peking nejspíš začne fungovat letos na podzim.

V areálu výstaviště

Výstaviště v Ning-po má také čínské proporce. Jde o deset obrovských výstavních hal. První Expo zemí východní a střední Evropy se konalo v té první, přičemž v jiném pavilónu mohou všichni vystavovatelé nabízet své výrobky i po jeho konci. Kvůli místní podpoře dva roky zadarmo a s podporou médií. Český stánek, kde stála škodovka a na stole leželi plyšoví krtečkové, byl s polským asi nejnavštěvovanější. Ve všech ostatních tvořily hlavní nabídku lahve s vínem. „Styděl jsem se za náš stánek. Když jsem se ptal našeho diplomata, proč je tak žalostný, říkal, že firmy nemají zájem. Vím, že to není pravda. Stát pro jejich podporu nedělá vůbec nic,“ posteskl si maďarský novinář.

Skoro třetinovou část našeho stánku tvořily výrobky z českého skla. „Začíná o ně být zase zájem, byť už ne takový, jako v letech 2001 až 2002. Čína má vlastní sklárny, postupně zlepšují kvalitu. Co se dobře prodává, udělají formu a kopírují tvary i dekorace. Sklo odsud je mnohem levnější. Tak za čtvrtinovou cenu než zahraniční zboží. Je to těžká konkurence. Musíme české sklo prosadit jako značku, jako nejlepší sklo na světě, na to Číňané dají,“ řekl Sü Süe-čchün, jehož firmy Marmes a Xie Jie Jing International Trade tady obchodují. Bydlí už dvacet let v Praze a vlastní dokonce malou výrobnu v Novém Boru.

Na českém stánku

Představily se tam i další firmy či výrobky. Například v Česku sídlící realitní společnost Lekvi, kterou založil Rus Viktor Lekhman. Nabízí reality v Praze zahraničním podnikatelům a k tomu i veškerý servis právní, finanční i co se týče jednání s českými úřady. „Orientujeme se na státy BRICS a budujeme první kontakty s Čínou. Zájem je zatím o větší byty zhruba za devět milionů korun. Prodali jsme doposud dva takové. Klienti si je koupili kvůli bydlení, a ne jako investici. Doufáme, že po otevřepní pobočky jedné z čínských bank v Česku, bude ještě větší zájem,“ říká zástupce firmy Denys Obyedkov a do budoucnosti hledí s velkým optimismem.

Na zdejší trh se z Tchaj-wanu začala přenášet obliba přírodní kosmetiky firmy Botanicus. Turisté ji kupovali na ostrově a začali vozit domů jako dárek z cesty. Proto tyto výrobky Chan Ťia-čching, jenž zasupuje firmu Botanicus Čína, představil i pevninské Číně: „Máme skoro šedesát obchodů v šestnácti městech. Místní bohatnou, roste zde střední třída a chtějí nejlepší kvalitu. Bioprodukty zde mají budoucnost. Chtělo by to ale trochu investovat do reklamy. Minulý rok jsme měli obrat deset milionů dolarů a s patřičnou raklamou by mohl být i desetkrát vyšší.“ V Číně se aktuálně začaly prodávat zákusky Marlenka a pivo Litovel. „Jsou trochu sladší než čínské zákusky a ke kávě to je pecka. České pivo tady má tradičně dobré jméno,“ sdělila zástupkyně obchodní společnosti CEE, která obě značky do „země draka“ dováží.

Obchod s přáteli

Asi nejznámější českou značkou je v Číně firma Škoda Auto, byť patří německému konsorciu Volkswagen Group a čínské prodeje tedy nemají pro Česko téměř žádný ekonomický přínos. Jinak mají Číňané největší zájem o technologie. Od nás malé vodní elektrárny a ekologická zařízení.

Nakonec je ale třeba dodat, že obchod a podnikání mají v Číně dost jiná pravidla než v Evropě. Při tamních jednáních jsou zprvu než výsledek důležitější jejich průběh a způsob vyjednávání. Klade se důraz na síť známostí, nikdo by neměl ztratit tvář. Pravda a právo nejsou primárně důležité. Nikdo není jen dobrý nebo zlý, situace není pozitivní či negativní, vše obsahuje v určitém poměru obojí. Nejdůležitější je vyváženost vztahů, kompromis a harmonie. Prý stále platí slova ředitele zahraničního odboru Kanceláře prezidenta republiky Hynka Kmoníčka: „V Asii se bavíte s každým, ale dobré obchody se dělají s přáteli. A nejlepší obchody se dělají s nejlepšími přáteli.“ Nutno dodat, že seznam tuzemských podnikatelů zklamaných z poměrů v Číně je dost obsáhlý. Takže je třeba důvěřovat, ale i prověřovat.

 

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Jan Rychetský

Mgr. Karel Krejza byl položen dotaz

Naše obrana

Jak bude ČR dál podporovat Ukrajinu, když jsou naše zásoby vyčerpány (tvrdí to Černochová)? A kde se najednou vzaly finance na nákup další munice? Zajímalo by mě taky, nakolik jsme zásobeni sami pro sebe a jestli máme vůbec dost velkou armádu (asi ne, když se uvažuje o obnovení povinné vojny)? Proto...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Nad regály bez banánů Čechům došla slova. A peníze

14:01 Nad regály bez banánů Čechům došla slova. A peníze

Nejsou banány a jejich cena roste. V plzeňském supermarketu došla leckterým Čechům slova, případně v…