"K snídani byla vejce," napsali jste na sociální síti. Sociolog Herzmann ukazuje, co s tím pak provádí politický marketing

26.05.2015 21:05 | Zprávy

ROZHOVOR Marketing může sloužit k boji o moc. Vydatně mu v tom pomáhají moderní technologie. Díky jejich rozvoji se tak dá špičkově zvládnout marketing pro jakoukoli stranu či osobnost. Problém je prý v tom, že jde o souboj technologií, z kterého se však vytrácejí hodnoty. Nejen o tom si ParlamentníListy.cz povídaly se sociologem Jan Herzmannem.

"K snídani byla vejce," napsali jste na sociální síti. Sociolog Herzmann ukazuje, co s tím pak provádí politický marketing
Foto: Hans Štembera
Popisek: sociolog Jan Herzmann

Na nedávném semináři o politickém PR padlo, že v USA vedou databáze voličů, v nichž shromažďují obrovské množství informací o celé jejich domácnosti a jich samotných – prý to pomáhá k co nejpřesnějšímu zacílení během předvolebních bojů a vymýšlení strategii. Údajně se v takových databázích dají najít podrobná data i 30 let zpět. Uvítal byste jako sociolog něco podobného u nás? Přece vaší profesi by to asi určitě hodně pomohlo…

Mám pocit, že ani u nás, ani v celé Evropské unii něco podobného na úspěch nemá šanci. A pokud budu mluvit pouze za Českou republiku, stačí připomenout zákon na ochranu osobních údajů – ten něco takového zakazuje a hlídá.

Asi jste tím řadu lidí uklidnil. Přece jen obavy z toho, že se někde o každém shromažďují informace všeho druhu, v poslední době narůstají…

To vám ale musím skočit do řeči, protože k tomu musím dodat jeden důležitý fakt. Dnes, díky moderním technologiím, internetu a především sociálním sítím, hodně o svém soukromí – a mnohdy až lehkovážně – prozrazujeme sami. Stačí se podívat, kolik toho je někdo schopný prozradit, i když netuší, kdo všechno se může k těm informacím dostat a jak jich, v případě nějakých nekalých úmyslů, zneužít. Tam jsme sami vinni za to, že necháváme vstoupit i anonymním, neznámým lidem do svého soukromí. Samozřejmě, že po marketingové stránce – včetně marketingu politického – to je nebo může být velmi užitečné. Problémem je, že se nám však spolu s tím vytrácí hodnotová stránka. A tím už mohu hovořit skutečně adresně třeba pro tu oblast politiky. Díky rozvoji technologií se dá špičkově zvládnout marketing pro jakoukoli stranu či osobnost. Technologie to umožňují, ale tu pravou hodnotu tomu dát nemohou, v tom vnímám velké riziko.

De facto tím naznačujete, že dál může jít už o souboj lepších technologií, místo o souboj kvality kandidátů či jejich volebního programu?  

Je to krajní situace, ale ano. Marketing může sloužit k manipulaci a souboji o moc. A dokonce se může stát, že i bez toho, aby nabízel elitní osobnosti.

Tento článek je staršího data a je dostupný pouze pro předplatitele. Předplatné můžete vyzkoušet zdarma, nebo zakoupit, zde:

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Alena Hechtová

Ing. Veronika Vrecionová byl položen dotaz

ODS už není, co bývala

ODS bývala k EU dost kritická, dnes je to naopak. Navíc jste se spojili s dost eurofederalistickými stranami. Je vám jasné, že jste tak pro řadu lidí, včetně mě, kvůli tomu nevolitelní? A že tím nahráváte konkurenci? Proč nekandidujete samostatně? Já třeba k eurovolbám nepůjdu, protože není koho vol...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:

Jinde na netu:



Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Ondřej Šimíček: Ukrajina, jasno. Kdo nechce pomáhat napadené oběti, je zločinec a lidský odpad

8:11 Ondřej Šimíček: Ukrajina, jasno. Kdo nechce pomáhat napadené oběti, je zločinec a lidský odpad

Rusko je ekvivalent nacistického Německa v nové době. Kdo jej omlouvá a podporuje, ten by v roce 194…