Drtivá většina dětí se během prázdnin prakticky nehýbe

20.08.2015 0:00

Až 64 % dětí se během prázdnin nevěnuje žádné pravidelné sportovní aktivitě, naopak více času tráví před obrazovkami počítačů, televizí a moderních elektronických zařízení.

Drtivá většina dětí se během prázdnin prakticky nehýbe
Foto: thinkstock - playnet fotobanka
Popisek: Klinikazdravi

Podle odborníků hraje největší roli příklad rodičů, kteří sami ovšem v 61 % přiznávají, že jejich rodinu nelze označit za sportovně aktivní. Vyplývá to z unikátní studie, kterou pro společnost Sazka zrealizovala firma NMS Market Research.

 „V době prázdnin, která je speciálně určena k nabrání nových sil ke školní docházce, až dvě třetiny dětí tráví volný čas před obrazovkami. Tento čas činí během školního roku běžně i více než 7 hodin denně, o prázdninách však může toto číslo být ještě vyšší. Zásadní vliv má na dítě rodičovský příklad v podobě aktivních dovolených spojených se sportovními aktivitami,“ říká MUDr. Jan Šulc, primář Olivovy dětské léčebny.

Prázdniny spjaté se sportovními aktivitami však svým ratolestem zajišťuje méně než polovina dotázaných rodičů. Až 61 % z nich navíc přiznává, že svoji rodinu nepovažuje za sportovně aktivní. Vedení dětí ke sportu tak zůstává často pouze na školách, které děti navštěvují. Pomocnou ruku nabízí společný projekt Sazky a Českého olympijského výboru s názvem Sazka Olympijský víceboj, který má za cíl rozpohybovat děti z 1. a 2. stupňů základních škol po celé ČR. „V rámci Sazka Olympijského víceboje se nám daří zapojit do sportování desítky tisíc dětí. Výsledky aktuálního průzkumu opět jasně dokazují, že v této snaze musíme vytrvat a nepolevit. Primárně není důležité, aby děti dosahovaly vrcholných sportovních výkonů, ale chceme jim přinášet radost a motivaci k pohybu, která jim následně vydrží dlouhodobě,“ uvádí Václav Friedmann, tiskový mluvčí Sazky.

Svou roli hrají i finance

Z průzkumu dále vyplývá, že na aktivitu dětí o prázdninách má vliv i příjem rodičů. Děti z rodin s čistým příjmem vyšším než 30 tisíc Kč se věnují sportu častěji, než je tomu u rodin s příjmy nižšími. „Bohužel řada rodin s nižšími příjmy nakládá se svým volným časem neaktivně ba dokonce nezdravě. Často tráví víkendový čas tzv. hypermarketovu turistikou, kde navíc v rámci úsporných opatření mnohdy nakupují nekvalitní potraviny. Na místo dojedou autem, nakoupí na týden, pak rodina navštíví fast food, dále kino, domů autem a večer televize. Výsledkem je nerovnováha mezi energetickým příjmem a výdejem, nadváha a obezita,“ popisuje primář Šulc.

S nástupem moderních technologií ustoupil sport do ústraní. Z čísel a analýz jednoznačně vyplývá, že jako národ tloustneme a lenivíme. Dvě třetiny lidí v Česku nesportuje vůbec nebo se sportu věnuje jen zřídka. Bezmála čtvrtina starších školáků trpí nadváhou, 13 % dokonce obezitou.Data z průzkumu společnosti SAZKA:

  • Během školního roku pravidelně sportuje 63 % dětí, 32 % z nich by však podle jejich rodičů mohlo sportovat ještě častěji.
  • Během školního roku děti provozují nejčastěji tanec (26 %), fotbal (17 %), plavání (13 %), florbal (12 %), atletiku (11 %) či gymnastiku (7 %). Jen 2 % dětí se věnují např. hokeji.
  • O letních a zimních prázdninách se situace obrací – 64 % dětí nedělá pravidelně vůbec žádný sport, 32 % tak činí po omezenou dobu 1-2 týdnů.
  • Během letních či zimních prázdnin děti provozují nejčastěji plavání (23 %), lyžování/snowboard (21 %), fotbal (19 %), tanec (18 %), cyklistiku (16 %), florbal (11 %) nebo atletiku (11 %)

 

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: MaB

Ing. Vojtěch Munzar byl položen dotaz

Zisk

Tvrdíte, že na zisku není nic špatného. Neprotiřečíte si? Protože byla to vaše vláda, která zavedla daň z mimořádných zisků. Naopak jsem si nevšiml, že byste nějak zásadně odstranili všudypřítomnou byrokracii, což jste před volbami slibovali. A další dotaz. Existuje podle vás nějaká hranice, kdy je ...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

 Podepište, že nebudete topit uhlím. A klient ČSOB se vzepřel

7:21 Podepište, že nebudete topit uhlím. A klient ČSOB se vzepřel

ČSOB se chlubí tím, že „motivuje“ své klienty k zeleným řešením a nejinak se staví také ke svým fire…