Ministerstvo i CERMAT tak reagují na výtky studentů, učitelů i ředitelů škol. Úlohy v testu podle nich totiž nebyly těžké, ale nepřiměřeně časově náročné. Šéf centra pro přípravu maturit CERMAT Pavel Zelený nepřiměřenou časovou náročnost testu připustil.
„Změnu hodnocení navrhla na základě meziročního porovnání testů odborná validační komise," upřesnil pak v rozhovoru pro Radiožurnál Zelený.
„Chápu způsobený stres, v konečném výsledku však do jejich života nezasahujeme, protože výsledky maturitní zkoušky z vyšší matematiky jsou harmonizovány a k plné spokojenosti je kompenzován nedostatek daného testu,“ řekl dále se Zelený.
Nedostatek času na vypracování zadání se podle něj týkal asi čtyřiceti až padesáti procent studentů.
Jen čtyři studenti
Podle informací Radiožurnálu dosáhli plného počtu bodů v těžší variantě jen čtyři studenti ze 1 700. Podle odborníků oslovených Radiožurnálem ale nejsou testy typy školních příkladů z matematiky.
„Je to tak, že 30 procent příkladů použitých v těchto testech je takzvaně standardně školských, 20 procent je řekněme netypických, neškolských. Tyto příklady mají ověřovat především pochopení, nikoliv rutinu v tom, jak řešit matematické zadání,“ potvrdil i sám Zelený.
Podle původního hodnocení by test neudělalo 16,8 procent žáků, po harmonizaci je neúspěšných jen 2,8 procenta. "Čistá neúspěšnost v tomto testu je 2,8 procenta," poznamenal Zelený. To je ale podle něj srovnatelné s výsledky z loňského roku.
Jak ale Zelený dále ujistil, harmonizační metoda žádného žáka nepoškodila a ve zhruba 80 až 90 procentech případů jim naopak body přidala.
„Harmonizace je standardním nástrojem a pracuje se s ní ve všech zemích, které používají plošné ověřování formou didaktických testů, takže v tomto smyslu nejsme žádná výjimka. Samozřejmě, že z toho vyvodíme určité důsledky, respektive určitá opatření, která musí posílit právě kontrolu nad meziroční srovnatelností testů,“ dodal šéf CERMATu Zelený.
Připomeňme jen, že zkoušku minulý týden kritizovali nejen studenti a ředitelé škol, ale i Jednota českých matematiků.
„Nikdo nemůže říct, že tam jsou příklady, které by maturant neměl spočítat. Ale je tam několik příkladů, které mají atypické zadání, na které studenti nejsou zvyklí a může je to vyvést z míry. Jsou to spíš úlohy, které by se hodily do nějaké soutěže, ale takhle maturitní písemka nemůže být sestavená,“ potvrdil pak například předseda jednoty Josef Kubát.
Ptejte se politiků, ptejte se Vašich volených zastupitelů, pište, co Vám osobně vadí. Registrujte se na našem serveru ZDE.
Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: olb