Bohatý řidič, chudý řidič... Bárta odpor nechápe

30.08.2010 10:40

Na hlavu ministra dopravy Víta Bárty se hned po zveřejnění návrhu novely zákona, na jejímž základě by o výši pokuty rozhodoval i příjem, snesla vlna kritiky. Tentokrát ne od opozice, ale od koaličních partnerů. Projekt nenašel podporu ani u premiéra Petra Nečase. Bárta se tak svůj záměr snažil blíže specifikovat a zároveň obhájit v pondělním rozhovoru pro Lidové noviny.

Bohatý řidič, chudý řidič... Bárta odpor nechápe

Návrh ministra dopravy Bárty, že by výše pokut závisela na příjmech řidičů, vyvolal výrazné negativní reakce. Ministr si prý uvědomoval, že toto téma vzbudí v pravicové koalici určité polemiky, ale současně přiznal, že tak ostré záporné odezvy nečekal. „A je tedy správné tuto polemiku otevřít hned na startu myšlenky a hledat kompromisní řešení".

Výtky od některých kolegů, že jeho návrh je nespravedlivý, dementoval Bárta tím, že celý systém chápe naopak jako nástroj omezení, jak obcházet bodový a pokutový systému. Přiznává, že to může zavánět kategorizováním na bohaté a chudé, ale jestli někdo prý zaplatí za dražší vůz, výrazně dražší servis, údržbu, utratí více za pohonné hmoty, tak je prý vyšší pokuta účinnější.

Výrok premiéra Nečase, že „jde o nakročení k nějakému autokrativnímu režimu", Bárta popřel. Je prý zapotřebí návrh novely brát prakticky, ne ideologicky. Zároveň si neodpustil do premiéra rýpnout. „V souladu s tím, jak po nás chce pan premiér kreativitu, a ne pouhé škrtání, tak tou kreativitou může být návrh na určování výše pokut podle pořizovací ceny vozu."

Dělení mezi bohaté a chudé rozpoutává vášně

Z míry ho podle všeho nevyvedly ani výhrady o nahlížení policistů do finančních záležitostí občanů. Tyto záležitosti jsou prý záležitostí ryze softwarové úpravy. „Nedomnívám se, že by byl kupříkladu problém, aby měli policisté k dispozici třídy v daňovém přiznání ve stylu tří čtyř platových tříd, nebo příjmů, od kterých by se výše pokut odvozovala." I když posléze dodal, že je to záležitostí otevřené diskuze, v podstatě nepopřel, že i při banálních dopravních přestupcích by policisté měli možnost nahlédnout do výše příjmů.

Bárta sám je vlastníkem sportovního vozu maserati, veřejnost však ubezpečil, že „vůz typu maserati si člověk kupuje z mnohem více důvodů než proto, aby jezdil rychle". Poněvadž tak rychlost není hlavní pohnutkou Bárty pro koupi sportovního vozu, nemusí se alespoň on obávat záměrně vysoké pokuty. Tu by mohli i kvůli banalitě policisté podle jeho návrhu majiteli drahého vozu udělit.

Bártův návrh je v současnosti v první fázi. Nejprve byl zadán Centru pro dopravní výzkum, aby posoudilo tento záměr a srovnalo, jak to funguje ve Švýcarsku a Finsku. Na základě výsledků tohoto řádu by pak tato nezávislá vědecká firma měla navrhnout verzi zasazení do českého právního řádu.

Dále čtěte:

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: kas

Ing. Věra Kovářová, MIM byl položen dotaz

věk dožití ve zdraví

Sama zde píšete toto: ,, V roce 2017 byl obvyklý věk dožití ve zdraví u mužů 61 let a u žen 62 let.“ Jak ale tedy vysvětlíte, že vy prosazujete odchod do důchodu déle, a to třeba i o 5 a více let?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Tlak veřejnosti a médií na obchodní řetězce polevil. A už se to děje zase

20:50 Tlak veřejnosti a médií na obchodní řetězce polevil. A už se to děje zase

Dubnovou inflaci nasměrovalo vzhůru především nečekané zdražení potravin. „Pokud zákazník stále – a …