Sexuální výchova nejsou jen kondomy. Děti ji potřebují, myslí si učitelka

12.02.2012 6:37

Učitelka Lenka Kubrichtová vyučuje sexuální výchovu už dvacet let. Částečně v rámci češtiny, částečně v dopravní výchově. Děti se učí o lásce, o vztazích i o nebezpečí HIV. Sexuální výchova podle ní není jen o kondomech, jak to mnozí odpůrci prezentují. Řeší všechno, o čem rodiče nechtějí mluvit a kamarádi nevědí dost.

Sexuální výchova nejsou jen kondomy. Děti ji potřebují, myslí si učitelka
Foto: Archiv
Popisek: Ilustrační foto.

"Na prvním stupni se učí o rodině, partnerství, rozdílech mezi pohlavími, biologických a psychických změnách, etice vztahů nebo o HIV a AIDS, ale to například ve smyslu toho, jak se virus přenáší. Už dítě na první stupni totiž musí vědět, že při poskytování první pomoci u krvavého zranění má použít rukavice, protože něco jako HIV existuje a může se nakazit. Na druhém stupni se děti učí třeba o vztazích a formách soužití, sexuálním dospívání nebo péči o zdraví," vysvětlila Kubrichtová koncept výuky v rozhovoru pro server iDNES.cz.

Sexuální výchova je podle ní potřebná, zvlášť v době čím dál agresivních obrazů v médiích a svobodného internetu. "Děti mají možnost získat více informací, na internetu přitom narazí i na nebezpečné a zavádějící informace. Životní tempo je rychlejší, děti cestují a seznamují se s jinými kulturami, etniky a jejich tradicemi. Sexuální výchova je přitom vede i k pochopení, ohleduplnosti a toleranci. Děti jsou také otevřenější, protože se se sexualitou čím dál častěji setkávají v médiích. Na to se ve školách musí reagovat a umožnit jim aktivně se do výuky zapojit," myslí si Kubrichtová.

Ideálně by děti ani neměly poznat, že jde o sexuální výchovu

"Škola tu má nezastupitelnou funkci, protože informace od kamarádů nejsou často správné a ani v rodině se mnohdy o sexualitě otevřeně nemluví. Děti by měly dostat komplexní informace, ideálně tak, aby si třeba ani neuvědomovaly, že je to sexuální výchova," vysvětlila učitelka, jak by se mělo vyučovat. Prý v tomto typu výuky nejde jen o praxi v nasazování kondomů, jak to mnohdy prezentují odpůrci.

"Rodina je prvním prostředím, se kterým se dítě setkává. Rodiče proto vždy v základech sexuálně vychovávají, ať už málo, hodně, plánovitě, příležitostně, dobře nebo špatně. Ale vždycky nějak. Některé rodiny ale tuto funkci nezvládají a proto je potřeba, aby škola naplnila právo dětí na informace, například o zneužívání nebo týrání. Škola by také měla dodat názory, se kterými se třeba v rodině dítě nesetkalo, a učit tak k toleranci."

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

autor: par

Mgr. Ing. Taťána Malá byl položen dotaz

znásilnění

Dobrý den, prý pro novou definici znásilnění hlasovalo 169 poslanců. A co ten zbytek? To byl někdo proti? Zajímalo by mě kdo. A ještě víc by mě zajímalo, jak to bude vypadat v praxi. Jak bude oběť prokazovat, že říkala ne? A zvyšují se s novelou i tresty za znásilnění, protože když občas slyším o ně...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:
Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

„Mladí si myslí, že všechno zachránili Američané“. Plzeňský památník obětí války se smutným osudem

21:38 „Mladí si myslí, že všechno zachránili Američané“. Plzeňský památník obětí války se smutným osudem

Zrezivělý památník; víc, než se na pohled zdá. Jména škodováckých obětí druhé světové války po necel…