Odborníci na reklamu napověděli, co může rozhodovat prezidentské volby

25.07.2012 22:25

Začátkem příštího roku poprvé okusíme přímou prezidentskou volbu. Kandidátů už utěšeně přibývá a spolu s tím i úvah, nakolik prezentace uchazečů o funkci hlavy státu zaplaví veřejný prostor. Každý z nich totiž bude moci v prvním kole utratit za kampaň 40 milionů korun. Odborníci na marketing a reklamu však soudí, že billboardy na Hrad nikoho nedostanou.

Odborníci na reklamu napověděli, co může rozhodovat prezidentské volby
Foto: Hans Štembera
Popisek: Maketa Pražského hradu

Většina kandidátů pro historicky první přímou volbu českého prezidenta bude v příštích měsících řešit otázku, jak miliony korun nejprve sehnat a jak je poté v kampani co nejlépe utratit. Prováděcí zákon k přímé volbě hlavy státu ale pro ně stanovuje finanční limity. V prvním kole bude možné za kampaň utratit nejvýše 40 milionů korun, pro druhé kolo bude moci každý z finalistů použít ještě deset milionů. Je to hodně, nebo málo?

„U prezidentské volby jsem zastáncem toho, aby všichni kandidáti dostali stejný prostor ve veřejnoprávních médiích. A nemyslím si, že by se měli nějak komerčně prezentovat. Mělo by to být spíš představení než kampaň,“ uvádí pro ParlamentníListy.cz trochu překvapivě Martin Potůček, člen prezídia Asociace českých reklamních agentur a marketingové komunikace a ředitel agentury GUIDELINE, specializující se na reklamu a public relations.

Billboardy, inzeráty ani túry sílu televize nepřebijí

Jím vedená firma se zákazníků dopředu ptá, zda peníze utrácejí, nebo investují. A z jeho slov je patrné, že si o prezidentské kampani myslí, že v ní půjde o to utrácení. „To, že si někdo zaplatí billboardy, inzeráty nebo akce na náměstích, nemůže podle mě zvrátit a přebít toho, kdo bude mít hodně prostoru v televizi. Dělat tour po náměstích neznamená, že to nemá žádný efekt, ale rozhodující to nebude,“ myslí si Martin Potůček.

Prezident Asociace českých reklamních agentur a marketingové komunikace Pavel Brabec tvrdí, že volič si svůj názor na prezidentského kandidáta utváří dlouhodobě a žádný prezident nemůže být do této funkce zvolen pouze na základě reklamní kampaně. „Reklamní podpora v nadlinkových médiích pomáhá voliče orientovat, připomenout, oslovit základní tezí, sloganem. Nemůže však rozhodnout,“ tvrdí pro ParlamentníListy.cz prezident AČRA Pavel Brabec.

Voličům je jasné, že jejich očekávání nebudou naplněna

Voliči prý podvědomě hledají osobnost nepropojenou se zprofanovanými elitami a hledají protiváhu současné neutěšené politické a hospodářské situaci plné intrik a úplatkářských afér. „Volič však v drtivé většině chápe, že tato očekávání nemohou být vzhledem k omezeným pravomocem prezidentského úřadu splněna,“ poznamenává Pavel Brabec.

Respektovaný guru české reklamy a lektor VŠE Jiří Mikeš považuje za důležité, jak se zachovají veřejnoprávní média. „Tváře na billboardech podle mě rozhodovat nebudou, spíš by na nich musela být nějaká silná myšlenka. Svou roli může sehrát to, jak budou kandidáti jezdit po městech a jak tam budou vystupovat. Ale rozhodující bude stejně televize. A pak také sociální sítě,“ přidává se pro ParlamentníListy.cz Jiří Mikeš.

V placených rozhovorech bude ideál z každého kandidáta

Spíše než klasické inzeráty v novinách by kandidátům na prezidenta doporučil placené rozhovory. „Dolů na stránku dát nějaké píár a k tomu přidat nějaké šikovné rozhovory. To může mít svoji váhu, což ukázaly Věci veřejné a jejich předseda Radek John, který i jako novinář věděl, jak na to.  Noviny a časopisy mohou zabrat, ale billboardy jsou podle mého přeceňované,“ říká Jiří Mikeš.

A  radil by i přímý kontakt s voliči. „Zaplatit populární zpěváky a hudebníky, uspořádat na náměstích show, přidat nějaké ty řeči, to lidé mají rádi. Navíc když jim ještě koupí buřta a pivo,“ tvrdí odborník na reklamu a marketing. Otázkou podle něj je, zda pořádat více menších akcí nebo menší počet monstrakcí. „Každý má svého voliče, tak by měli vědět, po kom půjdou,“ dodává Jiří Mikeš.

Zabrala by reklama na soukromých stanicích

Třeba Miloše Zemana si víc dokáže představit v menších městech, kde si dá s voliči pivo. Určitě k tomu využije zkušenosti, které má se svým Zemákem. „A hlavně bych šel do komerčních televizí. Tam si mohou kandidáti koupit čas a v něm si udělat reklamu. Taková Nova či Prima by jim to podle mého umožnila. Když je to všude po světě, že si mohou koupit čas, tak proč by to nešlo u nás. Místo do billboardů bych tedy rozhodně doporučoval jít do soukromých televizí,“ konstatuje pro ParlamentníListy.cz Jiří Mikeš.

Pavel Brabec by před rozhodnutím, kam investovat miliony korun pro kampaň, zohlednil silné i slabé stránky kandidáta, ty pozitivní a nosné by využil, ostatní potlačil. „Detailní analýza osobnostního profilu kandidáta dá odpověď na to, jaké komunikační prostředky bude nejvhodnější využít,“ vysvětluje šéf AČRA.

Pozitivní emoční odkaz propojit s ostatní komunikací

„Billboardy jsou standardním nástrojem, ale úspěšný bude ten, který propojí komunikaci pozitivním emočním odkazem a jeho komunikací v sociálních médiích, PR a osloví aktivní mladší cílové skupiny. ´Nepolitický´ profil a chování bude velkou kandidátskou předností,“ říká pro ParlamentníListy.cz Pavel Brabec..

„Nechtěl bych být v roli poradce pro prezidentskou kampaň, protože je to velmi nevděčné. Novodobě vyhrávají volby ti, kteří lžou a víc toho naslibují. Lidé jsou už na to ale zvyklí, a tak se obávám se, že se to přenese i do prezidentských voleb. A pak ať cokoli vymyslíte, tak to může smést lavina slibů a nesmyslů,“ upozorňuje Martin Potůček na to, co voliče mnohdy ovlivňuje víc než nápaditost, s jakou kandidát své představy a plány prezentuje.

Sympatické Fischerové by ani čtyřicet milionů nepomohlo

Zatím poslední ohlášená prezidentská kandidátka Táňa Fischerová oznámila, že nebude dělat klasickou kampaň, protože peníze by výsledek voleb neměly ovlivňovat. „Z dosud známých kandidátů ji řadím mezi ty sympatičtější, ale myslím, že nemá moc šancí. To je přesně ten případ, že i kdyby do toho vrazila těch třicet – čtyřicet milionů, tak stejně nedokáže zvrátit stav mysli, který u lidí teď je. Takže svým způsobem je její uvažování logické,“ podotýká pro ParlamentníListy.cz Martin Potůček.

Ptejte se politiků, ptejte se Vašich volených zastupitelů, pište, co Vám osobně vadí. Registrujte se na našem serveru ZDE.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Jiří Hroník

Mgr. Ing. Taťána Malá byl položen dotaz

znásilnění

Dobrý den, prý pro novou definici znásilnění hlasovalo 169 poslanců. A co ten zbytek? To byl někdo proti? Zajímalo by mě kdo. A ještě víc by mě zajímalo, jak to bude vypadat v praxi. Jak bude oběť prokazovat, že říkala ne? A zvyšují se s novelou i tresty za znásilnění, protože když občas slyším o ně...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

„Němci – naši nejbližší přátelé.“ Festival v Plzni vzbudil vášně

4:44 „Němci – naši nejbližší přátelé.“ Festival v Plzni vzbudil vášně

Necelý týden před oslavami osvobození se v Plzni uskutečnily česko-německé, respektive bavorské dny …