Propojení chybí hlavně průmyslovým firmám, které, na rozdíl od konkurence, nemohou své výrobky dostat do světa po vodě. "Pan Zeman je zastáncem výstavby průplavu. Evropská unie je ochotna na to přispět, takže je to pro nás mimořádně zajímavé," řekl po schůzce se Zemanem jeho nový poradce František Čuba. Budoucnost projektu ale bude záviset hlavně na penězích. Průplav má stát 200 miliard korun. Většinu by musela dát právě Evropská unie.
Ing. Miloš Zeman
Ministerstvu dopravy se zatím podařilo získat dotaci na takzvanou studii proveditelnosti. "Potřebnost tohoto průplavního spojení se nyní prověřuje. Ministr má za úkol jednat s okolními státy," uvedl mluvčí resortu Martin Novák. Na přípravách se chtějí podílet i firmy z Moravy a Slezska. Průplav by sloužil také jako protipovodňová ochrana a pomohl by snížit znečištění ovzduší. Jasno by mělo být do roka, kdy má ministerstvo studii předložit vládě.
Kanál má ale i odpůrce. Procházel by totiž například Chráněnou krajinnou oblastí Poodří, což se nelíbí hlavně ochranářům. "Došlo by k poškození celé řady lokalit a poměrně výrazně by se změnil vodní režim, jak na samotné Odře, tak v nivě," poznamenal vedoucí CHKO Poodří Petr Birklen.
Ptejte se politiků, ptejte se Vašich volených zastupitelů, pište, co Vám osobně vadí. Registrujte se na našem serveru ZDE.
Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: joh