Aktivisté nadužívají zákony. Více než občany, kterým burácí kamiony pod okny, je zajímá křeček nebo strom, předseda sdružení pro rozvoj dálnic a silnic na Moravě to vidí jasně

17.03.2020 19:20

Předseda Sdružení pro rozvoj dopravní infrastruktury na Moravě Libor Lukáš poskytl rozhovor regionálnímu listu Dobrý den s kurýrem, který pokrývá především dění na Slovácku. Věnuje se v něm problematice rozvoje dálnic a silnic v regionu.

Aktivisté nadužívají zákony. Více než občany, kterým burácí kamiony pod okny, je zajímá křeček nebo strom, předseda sdružení pro rozvoj dálnic a silnic na Moravě to vidí jasně
Foto: Daniela Černá
Popisek: Libor Lukáš, předseda Sdružení pro rozvoj dopravní infrastruktury na Moravě a Ladislav Dudáš, podpředseda představenstva NDS SR

Lukáš, někdejší hejtman Zlínského kraje a rovněž krajský zastupitel, v něm předkládá svůj úhel pohledu na to, proč v Česku a na Moravě trvá tak dlouho dobudovat dálniční síť, a rovněž zejména na to, jaká je situace kolem rozvoje dopravní infrastruktury v regionu v současnosti.

„Vládne u nás alarmující stav. Česká republika zaujímá v mezinárodním srovnání až 150. příčku ze 190 hodnocených zemí, co se týká délky času potřebného k povolení stavby,“ říká Libor Lukáš. „To se samozřejmě projevuje i v rámci přípravy dálnic v oblasti Moravy,“ říká Lukáš s tím, že jeho sdružení na „tento nenormální stav pravidelně upozorňuje a nabádá k radikálním změnám v této oblasti“.

Bc. Libor Lukáš

  • Regionální politik Zlínského kraje, manažer a podnikatel

Podle Lukáše je hlavní chyba to, že současných zákonů mohou „nadužívat“ aktivisté. „Někde najdou problém v křečkovi polním, jinde zase ve skřivanu lesním, čmelákovi, veverce,“ říká Lukáš. „Aktivisty příliš nezajímají burácející kamiony pod okny domů občanů v řadě měst. Daleko více je zajímá křeček nebo strom. Druh Homo sapiens bohužel mezi chráněné živočišné druhy prozatím nepatří,“ vysvětlil.

Celý rozhovor s Liborem Lukášem si můžete přečíst ZDE.

Hlavní příčinou zpoždění budování dálnic a silnic například na Slovácku jsou podle Lukáše „byrokratické překážky“. Ty jsou podle něj zakotveny v „naprosto šílené legislativě“. Jedinou cestou, jak do budoucna zrychlit nedostatečné tempo přípravy klíčových infrastrukturních projektů, je podle Lukáše změnou zákonů. V současnosti je podle něj nejobtížnější infrastrukturní projekty povolit legislativně, nikoliv je vyprojektovat či realizovat.   

„Především se musí pro politiky stát dobudování páteřní dopravní infrastruktury v naší zemi klíčovou prioritou. Aktuálně nám schází dobudovat 750 km dálnic. Vždyť od války, tj. od roku 1945, jsme jich postavili pouhých 1 250 km,“ poukazuje Lukáš.

Česko dále podle něj potřebuje i vysokorychlostní železniční tratě. Ty se ve světě již mohutně staví, ale my o nich u nás stále vedeme pouze diskusi, říká Lukáš kriticky. Tempo výstavby je v České republice v porovnání se zahraničím naprosto ostudné, říká Lukáš.  

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: jok

Ing. Vojtěch Munzar byl položen dotaz

věcná diskuze

Dobrý den, máte dojem, že se na půdě Sněmovny odehrává věcná diskuze? Já mám spíš dojem, že koalice ani diskutovat nechce, že si je jistá svou většinou a naopak opozice obstruuje (většinou až moc), aby se zviditelnila. Nějaký smysluplný dialog mezi vládou a opozicí nevidím a myslím, že je chyba na o...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Netflix nebo HBO. Nebaví, zruším předplatné. Proč to nejde u ČT, ptají se lidé

14:25 Netflix nebo HBO. Nebaví, zruším předplatné. Proč to nejde u ČT, ptají se lidé

Jak oznámil ministr Baxa z ODS, připravovaná mediální novela znamená změny. Místo 135 Kč se bude pla…