Libeňský most je ve velmi špatném stavu, letos byl celých šest týdnů zavřený. Nosná konstrukce mostu z roku 1928 se nikdy neopravovala, ani to ale nezavdává podle předsedy TOP 09 Miroslava Kalouska pádný důvod k jeho zbourání. „Nejsem Pražan a nemám co mluvit do pražské komunální politiky. Libeňský most je ale obdivované dílo avantgardní meziválečné české architektury. Opravdu ho chceme příštím generacím zbořit? Kdyby chtěl někdo zbourat ‚Bechyňskou duhu‘, tak se k ní přivážu,“ vyjádřil se na svém twitterovém účtu.
Jak spojit pro MHD a auta vltavské břehy v době bourání mostu, Praha zatím neví. „Tak se rozhodli zbourat Libeňský most. Jak se ale budou dostávat lidé z Holešovic do Libně, než bude postavena jeho náhrada (navíc bez veřejné soutěže)?“ reagoval prostřednictvím tweetu finalista prezidentské volby Jiří Drahoš, který se rozhodl na podzim kandidovat do Senátu v Praze 4, a dodal, že to vypadá, že pražské paroplavbě nastanou opět zlaté časy.
„Navrhuji zbourat Dolínka. Vyjde to ještě laciněji,“ ročiloval se nad článkem serveru iDNES.cz, který informoval o tom, že náměstek pražské primátorky Petr Dolínek (ČSSD) radním navrhne, aby se Libeňský most zboural, na sociální sítí vysokoškolský pedagog, historik a překladatel Martin C. Putna.
Kdyby zastupitelé na čtvrtečním jednání potvrdili rozhodnutí rady, vybraná firma by musela dodržet maximální cenu stavby, kterou by v zakázce stanovilo město. Architektonická soutěž by se nedělala. Materiál předložil radním zmiňovaný primátorčin náměstek Petr Dolínek (ČSSD), který už v úterý uvedl, že nejefektivnější a nejekonomičtější je most zbourat. Stejný názor má primátorka Adriana Krnáčová (ANO). Rozhodnutí uvítala také předsedkyně opozičních zastupitelů ODS Alexandra Udženija.
Proti bourání se na jednání rady postavili zástupci Trojkoalice. Záměr podle zastupitelů Matěje Stropnického a Ondřeje Mirovského (oba Zelení) nepodpoří ani na jednání zastupitelů. „Dolínek na závěr svého mandátu za sebou doslova pálí mosty. My trváme na tom, že bourat je barbarské a že má most být opraven. Zvlášť když to zvládne i Správa železniční dopravní cesty v případě 150 let starého Negrelliho viaduktu,“ uvedl Stropnický.
O barbarství mluví také starosta Prahy 7 Jan Čižinský (KDU-ČSL/Trojkoalice). „Součástí projektu na nový most není náhradní doprava. Nejméně dva roky bez jakéhokoliv mostu je nepřijatelné. Zkusili jsme si v zimě jeden měsíc a myslím, že to všem stačilo,“ poukázal.
Vltavské břehy v době bourání Libeňského mostu a stavby nového podle Dolínka určitě spojí konstrukce pro inženýrské sítě. Pro auta a MHD by mohlo vzniknout provizorní přemostění, s jeho stavbou je však problém kvůli šířce Vltavy a soukromým pozemkům. „Zadali jsme ale Technické správě komunikací (TSK), aby se podívala na řešení proti proudu. Jedno se tam nabízí jako teoreticky možné,“ řekl Dolínek. Pokud TSK najde, kudy provizorium vést, budou o jeho stavbě rozhodovat ještě náročnost technického provedení a cena.
Kdy by mohl být Libeňský most zbourán a postaven nový, není jasné. Pokud s tím budou zastupitelé ve čtvrtek souhlasit, pak město nechá doplnit technickou dokumentaci zadání stavby. V následujících měsících ji předá firmám, které před lety uspěly v prvním kole výběrového řízení. Ve druhém kole firmy navrhnou nejefektivnější stavbu mostu.
Praha v minulosti hledala firmu na stavbu nového mostu, od bourání ale v roce 2016 ustoupila a chtěla rekonstrukci, kterou si nyní vedení města rozmyslelo. Pokud zastupitelé dnešní rozhodnutí rady neodsouhlasí, vrátí se město k záměru most opravit.
O rekonstrukci či zbourání mostu se už roky vedou spory. Část politiků a obyvatel prosazuje opravu, považují most navržený Pavlem Janákem a Františkem Menclem za architektonicky a památkově cenný. Proti bourání vznikla petice, dnes proti němu přímo na mostě protestovalo tancem asi 30 lidí. Vyzvali Pražany, kteří s demolicí nesouhlasí, aby napsali svým zastupitelům nebo přišli na jejich čtvrteční schůzi. Osud mostu v minulosti řešilo rovněž Ministerstvo kultury, památkou ho ale neprohlásilo.
Modernější stavbě musely v minulosti ustoupit i další pražské mosty přes Vltavu. Svého předchůdce měl i současný Libeňský most a také třeba Karlův most, který vznikl na místě povodní pobořeného Juditina mostu.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: nab