ČT si nejraději zve redaktory od pana Bakaly z bunkru na Modravě. Miloš Zeman opět rozpoutal bugr

10. 2. 2016 19:26

Redaktoři „Bakalových“ Hospodářských novin jsou zváni jako hosté diskusních pořadů v ČT nejčastěji. Televizi ovládá zájmová skupina napojená na topku. Tak pravil prezident Zeman při diskusích s lidmi v krajích. Členové Rady ČT jeho názor nesdílí. „Žádná taková statistika neexistuje. Je to nesmysl, dojmologie, střílení od boku. Nepravdivé a absurdní tvrzení,“ konstatují.

ČT si nejraději zve redaktory od pana Bakaly z bunkru na Modravě. Miloš Zeman opět rozpoutal bugr
Foto: Hans Štembera
Popisek: Česká televize, ilustrační foto

Anketa

Co bude na konci roku 2018 dělat Miloš Zeman?

hlasovalo: 23704 lidí
Při návštěvě Plzeňského kraje si v diskusi s občany v Blovicích rýpnul prezident Miloš Zeman do České televize. Na dotaz o objektivitě a neobjektivitě veřejných sdělovacích prostředků (přičemž tázající si evidentně myslel to druhé) prezident podle reportáže ParlamentnichListů.cz odpověděl: „Na internetu existuje server, který se jmenuje Media Guru. Ten asi tak před 14 dny přinesl tuto zprávu – nejméně čteným deníkem jsou Hospodářské noviny, podotýkám Bakalovy Hospodářské noviny. Ostatně, mimochodem, vy jej máte částečně v Plzeňském kraji, konkrétně v bunkru na Modravě. Takže nejméně čteným deníkem jsou Hospodářské noviny. V České televizi a v Českém rozhlasu nejčastějšími hosty diskusních pořadů jsou redaktoři Hospodářských novin. Stačí vám to?“
 
Nám to nestačilo, a proto jsme zapátrali po dalších Zemanových výrocích o České televizi. Nebylo třeba hledat dlouho, stačilo se podívat na reportáže z předchozí Zemanovy krajské návštěvy, tentokrát na jihu Moravy. Zeman se kriticky o ČT otřel při návštěvě Střední vinařské školy ve Valticích. Ano, právě na té, kde údajně studenti předčítali pro prezidenta předpřipravené otázky, jak o tom informovala právě Česká televize. A hned první otázka se právě televize týkala...
 
ČT ovládá zájmová skupina soustřeďující se kolem TOP 09

„Pane prezidente, vy sám jste se již několikrát vyjádřil negativně směrem k České televizi. Uměl byste nám vysvětlit, proč televize, za kterou lidé platí nemalé koncesionářské poplatky, předkládá informace lidem stejně manipulativně a neobjektivně jako jiná masmédia? A lze tomu nějak zabránit?“ ptal se student.

Prezident reagoval: „Ano, vystupoval jsem několikrát vůči České televizi kriticky z toho důvodu, že se domnívám, že je ovládána zájmovou skupinou, která se více či méně soustřeďuje kolem politické strany zvané TOP 09. Dokonce bych řekl, že je to jedna z posledních bašt této strany. To sepětí se vytvořilo samozřejmě historicky a dlouhodobě,“ uvedl Zeman. „Například tam rotuje asi pět nebo šest komentátorů, které vidíte zejména na ČT24. Ti komentátoři mají vyhraněné názory. Není mezi nimi prakticky žádný odborník, protože jsou schopní vyjadřovat se na jakákoli témata, zatímco odborník je vždy specializován na několik málo témat.“ 
 
Nepravdivé a absurdní tvrzení
 
ParlamentniListy.cz se ptaly členů Rady České televize, co na kritiku prezidenta říkají. První kdo projevil vstřícnost k odpovědi byl Luboš Beniak, bývalý šéfredaktor kdysi kultovního časopisu Mladý svět a posléze i ředitel Readers Digest Výběr pro střední Evropu.  „Výrok o tom, že Českou televizi ovládá skupina TOP 09, je jedním z mnoha nepravdivých a absurdních tvrzení. Je to tak hloupé, že nemá smysl se k tomu vyjadřovat,“ vysvětlil.
 
„K té druhé věci. Nejsem si jist, že by si Česká televize – a rozhodně ne rada – vedla statistiku hostů. Navíc nevím, jestli to bylo myšleno, že nejvíce jsou z řad novinářů nezaměstnaných v České televizi zváni redaktoři Hospodářských novin, nebo se to týká hostů obecně, to znamená pracujících i v jiných sférách. Osobně nemám dojem z toho co vidím, že by se s tímto výrokem dalo souhlasit,“ domníval se Beniak.
 
Navíc si nemyslí, že nějaký takovýto seznam lidí, existoval. „Je to normální provozní věc. Asi také nemáte v redakci seznam lidí, se kterými mluvíte. Tím zpochybňuji faktickou pravdivost tohoto výroku. Pokud je o tom prezident přesvědčen, zajímalo by mě, z jakých údajů vychází,“ konstatoval.  „Jestli v prezidentské kanceláři někdo dělá monitoring vystupujících hostů? A teďka kde? Na kanále ČT24? Nebo kontinuálně v určitých pořadech? Nebo v čem? Připadá mi to jako další podobné výroky z tohoto pramene – do éteru hozená dojmologie, o jejichž pravdivosti mám velmi vážné pochybnosti. Žádnou takovouto statistiku nemám. Nemohu tedy říci, jestli je mezi hosty více redaktorů z Hospodářských novin, či Práva nebo Mladé fronty. Pochybuji, že to někdo ví a že to někdo kromě prezidenta řeší, protože je to nesmysl,“ objasnil Luboš Beniak.
 
Média hlavního proudu fandila Karlu Schwarzenbergovi
 
Jako druhý ze členů Rady České televize se ParlamentnimListům.cz ozval další novinář, vystudovaný politolog a vedoucí rubriky Domov v Deníku Referendum Vratislav Dostál. „Vztah Miloše Zemana k médiím má nějaký svůj vývoj, který má svůj začátek v polovině devadesátých let. Pokud si člověk přečte knížku Alexandra Mitrofanova Za fasádou Lidového domu, tak se o tom leccos dozví,“ upozornil.
 
„Jeho vyhrocený vztah k České televizi, a vůbec k médiím toho hlavního proudu, lze datovat druhým kolem prezidentské volby. Kdy se většina komentátorů a novin vcelku explicitně přihlásila ke Karlu Schwarzenbergovi. Česká televize to dělala o něco méně okatě, nicméně i její redaktoři tak činili. To je prostě fakt. V tomhle smyslu je možné Zemanovi rozumět,“ objasnil.
 

Ing. Miloš Zeman, CSc.

  • BPP
  • První přímo zvolený prezident ČR
  • prezident České republiky
 
Potřebujeme silná veřejnoprávní média
 
Na druhou stranu ale podle Dostála kampaň, kterou vede v součinnosti s předsedou SPO, senátorem Velebou, si zaslouží kritiku.  Myslím si navzdory tomu, jestli si kritiku televize zaslouží či ne, média veřejné služby potřebujeme. To je bez jakékoliv diskuse. Mám silnou obavu, že návrh, který měl senátor Veleba načtený o zrušení koncesionářských poplatků – nakonec ho stáhnul – by ve svém důsledku televizi oslabil. Což nemohu akceptovat. Přeji si, aby ta televize byla silnější. Kritika, která by vedla k oslabení či marginalizaci, s tou souhlasit nemůžu. A právě ataky ze strany pana Veleby, ale i Andreje Babiše, hnutí ANO, pana Komárka, spíš cílí tímto směrem," prozradil ParlamentnimListům.cz.
 
Což však podle něj neznamená, že by Česká televize nebyla kritizováníhodná. „Jsou kritici, kterým jde o to, aby média veřejnoprávní služby neztratila vliv a opodstatnění. Pak jsou však ale kritici, kteří by byli nejraději, kdyby média veřejné služby nebyla vůbec či byla co nejslabší. K těm druhým se v žádném případě nemohu přidat,“  sdělil.
 
Miloš Zeman střílí od boku
 
Konkrétní výše uvedené výroky Zemana vůči ČT Dostál nečetl ani je neslyšel. „Nicméně to, že napadl  Českou televizi v souvislosti s TOP 09, se stalo už vloni. Jediný argument, kterým to podepřel, bylo, že současná tisková mluvčí ČT je bývalou tiskovou mluvčí TOP 09. Což se mi na takovéto tvrzení zdá málo,“ ozřejmil.
 
Také by potřeboval vidět nějakou statistiku potvrzující, že si ČT nejvíce zve novináře z Hospodářských novin. „Zvou si během dne desítky lidí. Může tam být nějaká strategie či preference. Suchá statistika také není úplně vypovídající, protože je velký rozdíl být v televizi v šest ráno nebo v osm večer. Takovouhle statistiku nemám, těžko se k tomu vyjadřovat,“ zmínil Dostál. „Miloš Zeman prostě střílí od boku. Může mít tento dojem. Ale očekával bych od prezidenta, že se nebude opírat o dojmy, ale o fakta,“ konstatoval.
 
Nějaké statistiky podle něj přece jen jsou. „O zastoupení politických stran na ČT24. Tady možná dochází k jednomu specifickému zkreslení. TOP 09 je do značné míry stranou jednoho muže. Zvláště po odchodu Karla Schwarzenberga si ji veřejnost bude spojovat jen s Miroslavem Kalouskem. Představte si, že jste novinář v ČT a obvoláváte na jednotlivá témata politické strany a budete zvát jejich experty. U topky to často dopadne tak, že jediný kdo k tomu má co říci je Kalousek. Vypadá to, že je tam často. Ale když vezmete celou TOP 09, tak ta tam tak často není. Zatímco třeba u ČSSD je tam jednou Sobotka, pak Mládek, Dienstbier, Zaorálek,“ domníval se Vratislav Dostál.
 
Šarapatka: Olovo a kalašnikov
 
Od září 2015 je členem Rady ČT i Zdeněk Šarapatka, který byl poradcem premiéra Miloše Zemana. Pak však přišla aféra Olovo.  Ta vypukla v květnu 2000, kdy deník MF Dnes přinesl informaci, že mezi poradci premiéra Zemana vznikl hanopis za účelem zdiskreditovat významnou představitelku ČSSD a Zemanovu vnitrostranickou kritičku Petru Buzkovou. V srpnu téhož roku Šarapatka usvědčil z autorství Olova Šloufova poradce Vratislava Šímu, bývalého aparátníka SSM, který se jako Šloufův podřízený na ústředním výboru SSM zabýval před rokem 1989 propagandistickými kampaněmi. Policie a státní zástupce Šímu obvinili, nadřízený státní zástupce ale konstatoval, že skutek Šíma spáchal, ale nebyl společensky nebezpečný. Nejvyšší státní zástupkyní byla v době vyšetřování aféry Marie Benešová. Tímto krokem Šarapatka proti sobě popudil většinu prozemanovské ČSSD. Na protest proti praktikám premiéra Zemana proto odešel z Úřadu vlády, vystoupil z ČSSD a opustil politiku i státní správu. Kritikem Miloše Zemana zůstal až do dnešních dní. A to velkým. Kvůli jeho nedávnému výroku o kalašnikovu na něj podal trestní oznámení. 
 
Hradu leží Česká televize v žaludku obzvláště silně
 
Jak prozradil ParlamentnimListům.cz, Zemanovo tvrzení o zájmové skupině soustředěné kolem TOP 09 v České televizi je naprosto absurdní a nesmyslné. O Zemanovi a České televizi se rozepsal nedávno v textu, který vyšel v LN. „Nová doba si žádá nové činy. A metody. Bizarní výstupy hradního Ovčáčka a zoufalé texty šéfa Strany práv občanů, v níž se Veleba dotahuje na svoji ikonu sprostoty, už nezabírají. S výjimkou hospodských strýců a fašounů zalykajících se blahem nad Zemanovými urážkami akademiků  a eskalací jeho provokací o imigraci v kýženém očekávání maléru, který by pak rád shodil na premiéra. Hradní pohůnci v médiích pak zahájili palbu na veřejnoprávní média. Personální rošáda v Českém rozhlase po odhalení Zemanovy záliby v kosočtvercích už přináší první výsledky. Kaskáda intrik kolem šéfa rozhlasu nabírá hradní směr, zatímco prezident nerušeně fantazíruje o odvolání premiéra na přítulné Frekvenci 1,“ píše Šarapatka koncem loňského roku.
 
„Tvrdým oříškem pro mocenskou manipulaci je ale Česká televize. Velebova marškumpačka vyzývá kvůli Zemanovi k hromadným stížnostem na vysílání a baží po zrušení koncesionářských poplatků,“ uvedl Šarapatka. Podle něj leží Česká televize Hradu v žaludku obzvláště silně. Všímá si značně kriticky i textů Petra Žantovského vůči ČT na ParlamentnichListech.cz a na závěr uvádí. „Jakkoliv lze leckdy kritizovat zvětralou programovou nabídku Kavčích hor s nekonečnými reprízami, servírovanými v hlavním čase, nebo se těšit z těch lepších kousků nové tvorby, naletět účelovému ostouzení České televize politiky je malým krokem k ještě blbější náladě. A velkým krokem k cenzuře televize nás všech.“

Jste politik? Zveřejněte bez redakčních úprav vše, co chcete. Zaregistrujte se ZDE.
Jste čtenář a chcete komunikovat se svými zastupiteli? Zaregistrujte se ZDE.

autor: Oldřich Szaban

Bety.cz - magazín nejen pro mámy - horoskopy, recepty, diskuse, soutěže

reklama
Tento článek je již staršího data a diskuse k němu byla uzavřena. Děkujeme za pochopení.

Další články z rubriky

Zeman opět přiložil pod kotel: Exhibicionista Putna si profesorský titul nezaslouží. Byl jsem moc měkký, dnes bych mu ten dekret nedal vůbec

13:49 Zeman opět přiložil pod kotel: Exhibicionista Putna si profesorský titul nezaslouží. Byl jsem moc měkký, dnes bych mu ten dekret nedal vůbec

Svou třídenní návštěvu Kraje Vysočina zakončil prezident Miloš Zeman v Bystřici pod Pernštejnem. Zde…