Co může napáchat Šafrův protizemanovský inzerát v Blesku? Zde je jasná odpověď

26.01.2018 18:24

Dlouholetý novinář a bývalý šéfredaktor týdeníku Reflex Pavel Šafr si společně s týmem lidí svého serveru Fórum 24 poptal politickou reklamu v pátečním Blesku. Ta čtenáře nejprodávanějšího deníku v Česku vybízí, aby v prezidentských volbách, které právě probíhají, podpořili slušného kandidáta, který nepije, nelže a mluví slušně. ParlamentníListy.cz se v souvislosti s tím obrátily na prezidenta Asociace českých reklamních agentur a marketingové komunikace (AČRA MK) Pavla Brabce se sérií otázek.

Co může napáchat Šafrův protizemanovský inzerát v Blesku? Zde je jasná odpověď
Foto: Archív Pavla Brabce
Popisek: Pavel Brabec, prezident Asociace českých reklamních agentur a marketingové komunikace

Šafrův web Forum24, aby na čin svých redaktorů upozornil, sepsal k věci krátký článek, který jeho editoři použili jako dnešní otvírák. Redakci ParlamentníchListů.cz v té souvislosti zajímalo, zda by mohl být Šafr se svým apelem na čtenáře Blesku, aby volili slušného člověka a abstinenta, úspěšný, a sice, zda by inzerát mohl některé čtenáře tohoto vyhlášeného bulváru přesvědčit.

Podle prezidenta AČRA MK a experta přes marketing Pavla Brabce je vzkaz mediálně zacílen dobře. „Myslím, že se docela dobře kryje s charakteristikou voličů Miloše Zemana. Určitou labilní část Zemanových příznivců ovlivní. Jde jen o to, kolik jich bude,“ okomentoval Brabec ParlamentnímListům.cz Šafrovo reklamní sdělení.  

Novináři webu Forum24 se prostřednictvím inzerátu přímo zapojili do politického boje a to ačkoliv v reklamě nejmenují, podle popsaných charakteristik je zcela evidentní, jakého kandidáta mají na mysli, což článek, který k tomu vyvěsili na webu, přiznává.

Šafrův tým podle svého prohlášení inzerátem reaguje na reklamu, která v Blesku během minulých prezidentských voleb cílila na Zemanova soupeře Karla Schwarzenberga. Inzerát s titulem „Nevolte Schwarzenberga“ tehdy Schwarzenberga propojoval se zájmy sudetských Němců a šířil tvrzení, že bude v roli prezidenta usilovat o návrat majetku, který jim byl zkonfiskován po druhé světové válce. Schwarzenberg to v té době ostře odmítl a podal trestní oznámení, které vyústilo v peněžitou pokutu na straně toho, kdo inzerát v novinách zadával.

Širší mantinely politické soutěže…

„Dnes jsem slyšel, že někteří srovnávají tuto reklamu s tou, která vyšla těsně před volbou minulou. Ta na rozdíl od této lhala a dehonestovala pana Schwarzenberga,“ sdělil na to konto ParlamentnímListům.cz šéf AČRA MK Pavel Brabec. „Každá reklama, která vyhovuje zákonu o reklamě a Etickému kodexu reklamy, je v pořádku. Jednoduše řečeno, reklama nesmí lhát, musí být pravdivá a čestná. Je nutné poznamenat, že v politické soutěži jsou mantinely širší,“ sdělil Brabec.     

Podle Pavla Brabce reklama, kterou si Šafr v Blesku zadal a pod kterou se podepsali jeho redaktoři, nelže. „Tak můžeme popořádku: Zeman nelže? Lže, nebo neumí, nebo se plete (prokázáno exaktně). Zeman mluví slušně, nemluví? (prokázal v přímém přenose a v dalších veřejných vystoupeních). Zeman nepije? –pije rád (jeho pozitivní vztah k alkoholu sám několikrát akcentoval, jeho viróza se stala komicko-smutnou všelidovou historkou),“ vysvětlil Brabec. „Jediné tvrzení, které je složitější exaktně vyvrátit, je podle mne „šíření nenávisti“. To je taková spíše řečnická otázka,“ doplnil.    

Na místě je zmínit, že Šafrův inzerát není prvním plakátkem útočícím na některého z prezidentských kandidátů, který se v letošní kampani objevil. Minulý týden se v některých médiích zase objevil inzerát, který mířil na akademika Jiřího Drahoše a jeho osobu přímo propojoval s migrační krizí.

Drahoš takovou souvislost odmítal a opakoval, že se názorově staví proti migračním kvótám odsouhlaseným v Bruselu. Protistrana ale argumentuje tím, že na besedě kolegia Paměti národa loni v létě Drahoš deklaroval, že přijetí 2600 uprchlíků by pro zemi typu České republiky neměl být žádný problém. Počet 2600 uprchlíků přitom zcela odpovídá povinné kvótě, kterou od Česka očekává Evropská unie. 

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Jonáš Kříž

PhDr. Lubomír Zaorálek byl položen dotaz

Stejné mzdy za stejnou práci v celé Evropě

Zajímalo by mě, jak toho chcete docílit? A kde by třeba podniky nebo zaměstnavatelé na dorovnání mezd měli brát peníze?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Škraloup s „predátory“ má i Nerudová. A větší, než přiznává

20:41 Škraloup s „predátory“ má i Nerudová. A větší, než přiznává

Když Danuše Nerudová kandidovala na prezidentku, mohl se národ díky zájmu novinářů o minulost uchaze…