Odborníci z Centra pro dopravní výzkum, kteří situaci sledují přes deset let, do ekonomických škod započítávají vedle ceny zničených vozů i řadu dalších nákladů, které se vzniklou nehodou souvisí. Počítají se náklady na zdravotní péči, práci policie, soudů nebo pojišťoven.
Do celkové částky vstupují také sociální dávky i invalidní, případně sirotčí důchody pro oběti havárií, započítává se i ztráta pracovní síly kvůli zranění či smrti způsobené nehodou.
Osm set dva lidí, kteří při nehodách zemřeli, tak představují ekonomickou ztrátu 14 miliard korun. Těžce zranění pak přes 13 miliard, lehce zranění dalších 14 miliard.
Nehod je méně jen na papíře
Vyčíslené škody rostou, ačkoliv je podle statistik nehod stále méně. Oproti roku 2010 nehodovost poklesla o 0,5 procenta, tedy 385 dopravních neštěstí. Celkový počet případů šetřených policií je druhý nejnižší od roku 1990.
Důvod však může být podle policie zcela prozaický, kvůli legislativním změnám byly upraveny podmínky pro povinnost ohlásit nehodu. Nehod tedy není méně, jen se musí hlásit méně případů než dřív.
Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: jhe