Ministerstvo dopravy mělo den otevřených dveří, přišlo 1400 lidí

19.10.2013 18:32

Budovu Ministerstva dopravy, která sloužila v minulém režimu jako sídlo komunistické strany, dnes během dne otevřených dveří navštívilo zhruba 1400 lidí. Největší zájem měli návštěvníci o prohlídku podzemního krytu z 60. let a bývalého bytu Gustáva Husáka. ČTK to řekl mluvčí Ministerstva dopravy Tomáš Neřold.

Ministerstvo dopravy mělo den otevřených dveří, přišlo 1400 lidí
Foto: Hans Štembera
Popisek: Bývalý ministr dopravy Zdeněk Žák.

Návštěvníci si tak mohli poprvé od listopadu 1989 prohlédnout i foyer budovy, místnosti ministra dopravy - pracovnu, salonek, reprezentační i poradní místnost, jednací prostory, obrazovou chodbu s portréty jednotlivých ministrů, historické plány budovy a výstavu fotografií z povodní. Reprezentativní budova na vltavském nábřeží, která je dnes kulturní památkou, vznikla podle projektu architekta Antonína Engela, mimo jiné autora budov vodárny v Podolí, generálního štábu na Vítězném náměstí, stejně jako urbanistické koncepce nových Dejvic. Dokončena byla v roce 1932.

V letech 1960 až 1990 byla sídlem Ústředního výboru KSČ

Ve 20. letech rozhodla československá vláda postavit na vltavském nábřeží v Praze tři reprezentativní budovy. Jednu z nich určila za sídlo Ministerstva železnic, které tehdy úřadovalo na sedmi adresách. Podle Engelova projektu během let 1927 až 1932 vyrostla monumentální neoklasicistní stavba s šestipatrovým středem a třípatrovými křídly.

O sochařskou výzdobu se postarali Josef Mařatka, Josef Pekárek a Ladislav Kofránek. Z ulice upoutají především plastiky orlů a okřídlená kola, vnitřní prostory poskytly uplatnění pro mramor a nejrůznější ozdobné prvky. První republika na železničním ministerstvu nešetřila, původní rozpočet se navyšoval a vláda byla obviňována z mrhání veřejnými prostředky. Stavba ale byla úspěšně dokončena a sloužila Ministerstvu železnic. Kromě jiné výbavy měla budova i páternostery, jak bylo tehdy zvykem, dodnes slouží tři.

V letech 1960 až 1990 byla budova sídlem Ústředního výboru KSČ, po revoluci se Ministerstvo železnic přejmenovalo na Ministerstvo dopravy a budovu sdílí s Generálním ředitelstvím Českých drah.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: čtk, mp

RNDr. Luděk Niedermayer byl položen dotaz

Euro je cestou k vyšší prosperitě a stabilitě naší ekonomiky

To tvrdíte vy. Pokud ale vím, třeba v Řecku měli Euro a dostali se do velkých finančních problémů, které pak řešili ostatní státy, takže kdyby byla vaše teze správná, jak to že se Řecko dostalo do takových dluhů a hrozil krach jejich ekonomiky?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

O 150 Kč méně. V Polsku. Doufali, že si toho nevšimnete

13:21 O 150 Kč méně. V Polsku. Doufali, že si toho nevšimnete

Že se nakupovat v Polsku už nevyplatí? Možná nesouhlasí Češi, kteří si koupili kilo krůtích prsou v …