Na Facebooku vládne kníže. Moc nových voličů mu to ale prý nepřinese

05.09.2013 16:42

Boj o voličské hlasy se rozhořel naplno i na sociálních sítích, kde boduje hlavně TOP 09. Ta ovšem na Facebooku již v době prezidentské volby „prodávala“ dobře svého lídra Karla Schwarzenberga. Podle mediálních expertů Daniela Köppla a Jiřího Mikeše se ale vliv tohoto média poněkud přeceňuje.

Na Facebooku vládne kníže. Moc nových voličů mu to ale prý nepřinese
Foto: Hans Štembera
Popisek: Karel Schwarzenberg postupuje do druhého kola boje o Hrad

Předvolební boj se už naplno rozbujel i na internetových sociálních sítích. Neúspěšnější stranou je zde zatím TOP 09 - ta má nyní na internetu 70 tisíc fanoušků - s výrazným odstupem následuje ODS, která má na sítích 28 tisíc věrných. Třetí je zatím uskupení ANO miliardáře Andreje Babiše. Informoval o tom server Novinky.cz.

„Hnutí ANO podnikatele Andreje Babiše, které ještě před měsícem mělo jen několik tisíc příznivců na Facebooku, jich ale už včera mělo přes 14 500,“ píše dnešní Právo. Pozadu podle deníku nezůstává ani Strana práv občanů – zemanovci – ti mají 8900 příznivců - a Úsvit přímé demokracie senátora Tomia Okamury s 8400 fanoušky.

Jen ČSSD s KSČM prý pokulhávají. Obě strany totiž mají na internetu výrazně méně fanoušků. ČSSD jen 9100 fanoušků a komunisté pak 3300. Jenže tyto strany se opírají spíše o voliče dříve narozené.

Je to bublina a hloupost novinářů...

Může se ale odrazit popularita politiků a jejich stran na sociálních sítích nějak výrazně na volebním výsledku? Mediální odborníci Daniel Köppl a Jiří Mikeš na to vrtí hlavami. Podle nich je zvláště Facebook v tomto hodně přeceňován.

„Je to mediální bublina a hloupost novinářů,“ reagoval k článku Práva Daniel Köppl.

„Zda jsme, nebo nejsme v nějaké sociální síti, tak to nezvedne, nebo nesníží preference stran ani náhodou. Je to sice dobré pro komunikaci, možná je to dobrá ukázka způsobu uvažování a modernosti, ale sociální síť je postavena na principu ´přátelství´. To znamená, že pokud někoho nenávidíte, tak on může mít dvacet facebookových profilů, ale vy se na něj nepřipojíte, nebudete s ním sdílet nic. A to je základní princip a také důvod toho, proč tvrdím, že je Facebook přeceňovaný,“ uvedl dále pro ParlamentníListy.cz Köppl.

„Ano, je to bezvadný nástroj v případě, když potřebujete potvrdit své voliče, které ale v tu chvíli už máte, a potřebujete s nimi jenom nějak utvrdit vztah. V tomto případě to funguje, ale není to nic, čím by se vám mohlo podařit získat voliče nové. To se vám touto cestou prostě nemůže podařit,“ pronesl ještě k myšlence Köppl.

V USA to na síti "fičelo", tady to chytlo spíš mladé

Mediální expert Jiří Mikeš si při stejné otázce okamžitě vzpomněl na volby v USA.

„Ono se ukázalo i v amerických volbách, že sociální sítě mají svou váhu, ale my nejsme Amerika. Je navíc tady otázka, zda-li lidé už někdy Facebooku jako takového nemají dost a neodhlašují se z něj, protože když je něčeho moc, tak je toho prostě příliš. Má to podle mne výhodu především u mladých voličů, starší generaci to moc nedostihne, a proto mám dojem, že je to přeceňované médium,“ sdělil ParlamentnímListům.cz Mikeš.

On osobně je prý stále přesvědčen o tom, že boduje ponejvíce kontaktní kampaň.

„Podle mne spíše bodují besedy s lidmi, návštěvy starých lidí a využívání zpěváků a estrád, kdy se dostávají voliči s politiky přímo do kontaktu. Sociální sítě jsou on-line, a proto mohou politici s voliči sice také nějakou formou komunikovat, ale já bych to nepřeceňoval. Význam to má, ale že by to mělo rozhodnout volby, tak to si nemyslím. Nyní bude daleko důležitější, jak politici budou vystupovat v televizi a jaký prostor dostanou v rádiích a jak je budou prohánět novináři,“ uvedl k tomu Mikeš.

Pošlou si, že má na hlavě číro, tak proto

Proč je to ale právě Karel Schwarzenberg, kdo je na zmiňovaném Facebooku "jedničkou" ?

„Ona je to taková šeptanda...mladí si tam třeba pošlou, že je to pecka, když tam má číro a podobně. Jsou to hlavně ti, co se většinou nedívají na televizi a ani nečtou noviny a toto je takový komunikační prostředek, který znají a využívají. Ovšem starší generace, která převážně k volbám chodí, tak ta na sociální sítě moc není,“ zmínil Mikeš.

On osobně prý zažil jednu příhodu, která jen dokresluje, jak jsou na tom i lidé hodně vzdělaní s Facebookem. „Já jsem nedávno byl v Anglii, kde byli zástupci dvaceti evropských univerzit, a zeptal jsem se jich, kdo je na Facebooku, ať zvedne ruku. No a z těch profesorů a docentů nezvedl ruku ani jeden. Takže i z toho lze vyvodit fakt, že podobné sítě mají dopad hlavně na mladé. Aby tak toto médium vyhrálo volby nějaké politické straně, tak na to si budeme muset počkat ještě pár let,“ dodal k tomu Mikeš.

Co se týče samotné osoby Schwarzenberga, tak jeho úspěch ve volbách je prý skoro zaručen, a to nehledě na Facebook.

Je to maskot topky, ať se mu to líbí nebo ne

„Bez ohledu na to, zda Karel Schwarzenberg chce, nebo nechce, tak je určitým maskotem topky. On si vybudoval takové postavení, že je jeden z mála politiků, kteří nelžou a mluví k lidem tak, jak říká on sám, že mu ´zobák narostl´. Takže lidi ho chápou a vědí, že je to zralý a známý člověk, vědí, že má i dost peněz a dost majetku, a tak se nepotřebuje ani obohatit. Proto si myslím, že v Praze to bude velice, velice silný kandidát,“ doplnil Mikeš.

„On se stylizuje do takového statusu sexisty a zároveň mudrlantského člověka s pseudointelektuálním nadhledem. Navíc není nikterak komplikovaný, jeho názory nejsou nijak složité, jsou věcné a oslovují cílovou skupinu. A to je ten klíč a nic jiného za tím není,“ charakterizoval Daniel Köppl Schwarzenbergův úspěch u voličů.

„On okolo sebe má skalní uskupení, které je nemalé, takže nejspíše slušného výsledku ne nepodobného tomu, co získal v prezidentské volbě, v Praze dosáhne. Určitě zůstane atraktivní pro ty intelektuály nebo lidi, kteří se ve společnosti něčím vymykají, ale na druhé straně hlavní euforie okolo něj a ono romantično už je pryč, a bude tak pro něj těžké to nastartovat znovu,“ dodal Köppl.

Karikatury mínění lidí neovlivňují

Oba mediální experti se zamysleli také nad tím, jestli třeba nemohou do určité míry ovlivnit voliče i karikatury, které lidé na Facebooku často sdílejí. Dříve to byly dehonestující obrázky na Jiřího Paroubka a dnes to jsou převážně negace hlavy státu Miloše Zemana.

„Tak to nemůže ublížit nikomu. Zeman sice společnost polarizuje hodně – má hodně fanoušků a hodně odpůrců a vypadá to, že nic není mezi tím – ale ti, co ho mají rádi, tak ho budou mít rádi i přes ty karikatury. Takže to není věc, která by nějakým způsobem ohrožovala a změnila veřejné mínění a náhled na politiky,“ doplnil Köppl.

„Bulvár sice proniká do všeho, je ale otázka, nakolik je mladší generace inteligentnější než dříve. Pokud to mohu posoudit podle svých studentů, tak bych řekl, že jsou každým rokem chytřejší a vzdělanější a vědí, co chtějí. Možná nějaké takové přihlouplé obrázky fungují na gymnazisty, ale na vysokoškoláky už ne. Proto bych sdílení karikatur na Facebooku nepřeceňoval,“ dodal k tomu i mediální expert Mikeš.

 


 

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Olga Böhmová

Mgr. Ing. Taťána Malá byl položen dotaz

znásilnění

Dobrý den, prý pro novou definici znásilnění hlasovalo 169 poslanců. A co ten zbytek? To byl někdo proti? Zajímalo by mě kdo. A ještě víc by mě zajímalo, jak to bude vypadat v praxi. Jak bude oběť prokazovat, že říkala ne? A zvyšují se s novelou i tresty za znásilnění, protože když občas slyším o ně...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

„Zachránit svět před komunisty, marxisty a fašisty“. Trump na dálku rozpálil Orbánovu konferenci

16:34 „Zachránit svět před komunisty, marxisty a fašisty“. Trump na dálku rozpálil Orbánovu konferenci

V Budapešti od čtvrtka již potřetí probíhá maďarská verze Konference konzervativní politické akce (C…